78 901 läst ·
343 svar
79k läst
343 svar
5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida
Du har helt fel. Jag är ingenjör inom mjukvaruutveckling, alltså inte ens nära hantverkare, men konsult, och för mig är definitionen av arbetsplats exakt densamma. Alltså: konsultkontoret är min arbetsplats => jag får aldrig betalt för att åka dit. Kundens kontor är mitt arbetsställe => beroende på avstånd till konsultfirmans kontor så kan jag få ersättning för resan. Detta trots att jag inte har jobbat en enda dag på konsultkontoret, det är fortfarande min arbetsplats. Hade jag inte varit konsult hade kontoret varit både arbetsplats och arbetsställe, och då hade jag aldrig fått ersättning om jag inte behövt göra resor i tjänsten.B BertStL skrev:Nja, tror snarare det är du som inte förstår att den skillnaden egentligen inte alls har någon fristående existens, utan bara är ett påhitt av företag som velat öka sina intäkter utan att formellt öka sin timdebitering (samtidigt som de inte själva tillämpar samma regel i relation till sina anställda och deras resor till och från arbetet).
Detta grundar sig i skatteregler, det är absolut ingenting som byggindustrin hittat på för sig själva.
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Framförallt när vi talar om servicearbeten. Hantverkaren som har 2.. 3... 4... olika arbetsställen på en dag, kanske ännu fler. Ska han bara debitera exakt tid på plats så blir det flera tusen i timmen, då kanske hälften av dagen eller mer spenderas i bilen.Pytt skrev:
Du har helt fel. Jag är ingenjör inom mjukvaruutveckling, alltså inte ens nära hantverkare, men konsult, och för mig är definitionen av arbetsplats exakt densamma. Alltså: konsultkontoret är min arbetsplats => jag får aldrig betalt för att åka dit. Kundens kontor är mitt arbetsställe => beroende på avstånd till konsultfirmans kontor så kan jag få ersättning för resan. Detta trots att jag inte har jobbat en enda dag på konsultkontoret, det är fortfarande min arbetsplats. Hade jag inte varit konsult hade kontoret varit både arbetsplats och arbetsställe, och då hade jag aldrig fått ersättning om jag inte behövt göra resor i tjänsten.
Detta grundar sig i skatteregler, det är absolut ingenting som byggindustrin hittat på för sig själva.
Bygger man en skyskrapa eller liknande, då vet man att här ska jag jobba i tre år, då blir arbetsställe och arbetsplats den samma. Man behöver inte nån servicebil heller...
I annat fall skulle all form av service utebli, ingen kan leva på 2 timmar arbete och 6 timmar bilåkande.
Fullständigt offtopic men åker du ofta till kunden? Jag håller också på med mjukvarutveckling och gjort så sen 90-talet men jag tror att sist jag besökte en kund annat än i marknadsföringssyfte var 2008. Tidigare var det nästan varje vecka. Detta gäller även mer kundfokuserade konsulter på firman, ingen utom säljare är fysiskt hos kunden numera. Men tidigare då jag besökte kunden var det normal lön mellan 8-17, utanför detta 6-18 var sk restid vilket var lägre än normal lön och övrig tid som resan pågick övertidslön vilket var lön *1.5. När jobbet var slut utgick ingen ersättning trots att man var i en annan stad än hemma förutom traktamente på 180 kr som minskades om mat ingick. Nu i efterhand tycker jag det var rätt orimliga villkor men helt enligt avtal. Låter som el/bygg-facket har avsevärt bättre villkor.Pytt skrev:
Du har helt fel. Jag är ingenjör inom mjukvaruutveckling, alltså inte ens nära hantverkare, men konsult, och för mig är definitionen av arbetsplats exakt densamma. Alltså: konsultkontoret är min arbetsplats => jag får aldrig betalt för att åka dit. Kundens kontor är mitt arbetsställe => beroende på avstånd till konsultfirmans kontor så kan jag få ersättning för resan.
Det handlar knappast om vilken lön "arbetaren" har utan om den totala kostnad som företaget har för att kunna tillhandahåll jour alla dagar om året på alla tider på dygnet. Dom debiterade kostnaderna för ett fåtal oplanerade "jobb" måste betala för hela juorverksamheten. Är inte jouren lönsam finns det knappast någon större vits med att bibehålla den verksamheten utan bara syssla med schemalagd verksamhet som är betydligt billigare att driva.
Elmont: Jo jag är medveten om det, jag bara beskrev vilken lön jag fick och numera med förtroendelön är den ännu sämre. Vi har ingen "jour" men i praktiken har vi det och ingen extra lön utgår för detta. Det jag vänder mig lite emot är problemet att ingen skulle åka nånstans på en Lördagkväll utan minst X-antal 1000 kr och därmed måste det vara så dyrt. Jag har gjort det många gånger utan extra ersättning och möjligen har TS också gjort det och därmed inte förstår varför det skulle vara så dyrt.
@Ville Vesla, varför ens ställa upp på att åka iväg extra utan extra betalt?
Varför ens svara i telefonen under sånna premisser?
Jag känner flera inom sjukvård/hemtjänst, när dom är lediga så svarar dom inte ens i telefonen när dom känner att dom måste vara lediga fastän dom vet att kollegorna blir underbemannade.
Inom sjukvård/hemtjänst så är det mycket byten av arbetspass samt många timvikarie för att täcka upp frånvaro.
Varför ens svara i telefonen under sånna premisser?
Jag känner flera inom sjukvård/hemtjänst, när dom är lediga så svarar dom inte ens i telefonen när dom känner att dom måste vara lediga fastän dom vet att kollegorna blir underbemannade.
Inom sjukvård/hemtjänst så är det mycket byten av arbetspass samt många timvikarie för att täcka upp frånvaro.
Det är många som ställer upp på inofficiell jour även om det är mot avtalen. Det funkar så länge det är ovanligt. Men det är ju inte att jämföra med det här. Det här är en enstaka beställning av en jourtjänst från en kund. Sådant kostar.
Ville_Vessla, och jag kan inte förstå varför man skulle ställa upp och jobba "gratis" på sin fritid. Inom byggsvängen kallas dom som gör det (något föraktfullt) firmagubbar. Dom sätter företagets bästa före sig själv och sina arbetskamrater.
Ps
Jag har ALDRIG upplevt eller hört talas om att företag sätter dom anställda före företaget så varför skulle det vara tvärt om??
Ps
Jag har ALDRIG upplevt eller hört talas om att företag sätter dom anställda före företaget så varför skulle det vara tvärt om??
För att vi var ett relativt litet bolag i en hård konkurrens, konkurshotet var ständigt runt hörnet om vi inte levererade. Numera är vi uppköpta av en hyfsat stor amerikansk pensionsfond så nästa lön är väl garanterad men dom lär väl lessna om vi inte levererar men fortfarande är nöjda kunder och tillväxt allt.
Elmont: Hos oss kallas dom ambitiösa så det beror uppenbarligen på bransch.
Seriöst Elmont: Menar du att andra anställda på ditt företag blir upprörda ifall nån jobbade längre än han fick betalt för att slutföra jobbet och göra kunden nöjd. Vi kräver inget mer än att man gör det man är anställd för men om den anställda gör mer på eget initiativ är denne snarast en hjälte.
Att vara ambitiös är i vissa kretsar och på vissa platser fult.
Bl.a på många små bruksorter är det knappt acceptabelt att vara ambitiös (kille) i skolan, det uppstår en antipluggkultur..
urskola.se/Produkter/207642-Skolministeriet-Pojkarna-och-antipluggkulturen
Bl.a på många små bruksorter är det knappt acceptabelt att vara ambitiös (kille) i skolan, det uppstår en antipluggkultur..
urskola.se/Produkter/207642-Skolministeriet-Pojkarna-och-antipluggkulturen
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Minns en kund vars system vi driftade förr, när jag hade jour. Denna kund hade dock inget jouravtal, men ville kunna ringa dygnet runt och på helger. De frågade vad det skulle kosta. Offerter var för dyr för deras smak, så de körde på med att kunna ringa vardagar 8-17, men ville gärna ha möjlighet att ringa övrig tid också... Utan betalning, ingen jour var lite svårt för de att förstå.
Systemet gick ner 23 december, efter kontorstid, vilket betydde att hemsida etc låg nere till 27:e. Kunden hade verksamhet som bedrevs dygnet runt, året runt, även på jul, mycket via hemsidan.
Efter det ville de ha möjlighet att ringa kvällar och helger igen. De fick samma offert, men tyckte det var för dyrt så de ville bara betala dagpris och ha möjlighet att ringa kvällar och helger... nej tack!
Systemet gick ner 23 december, efter kontorstid, vilket betydde att hemsida etc låg nere till 27:e. Kunden hade verksamhet som bedrevs dygnet runt, året runt, även på jul, mycket via hemsidan.
Efter det ville de ha möjlighet att ringa kvällar och helger igen. De fick samma offert, men tyckte det var för dyrt så de ville bara betala dagpris och ha möjlighet att ringa kvällar och helger... nej tack!
Jag vet inte om jag vill kalla det ambitiöst att jobba "gratis", jag skulle hellre kalla det rövslickning.
Ps
Har företaget problem med att överleva så är det nått som är "fel" och då kanske det är lika bra att dom som kan få lönsamhet får ta över. Då kan dom ju även anställa dom som får gå i det "olönsamma" företaget.
Ps
Har företaget problem med att överleva så är det nått som är "fel" och då kanske det är lika bra att dom som kan få lönsamhet får ta över. Då kan dom ju även anställa dom som får gå i det "olönsamma" företaget.