80 338 läst ·
97 svar
80k läst
97 svar
16A i 1,5kvmm ledare? EU-regler?
Intressant att det är olika i olika länder. Mellan 15 och 16A är det inte någon större skillnad tekniskt/fysikaliskt i och för sej men när det gäller materialet så skall det tillverkas både 15 och 16A till olika länder. För mej låter detta mer som en importrestriktion än som säkerhetstänk. Inget som gör det billigare för konsumenten precis.sven s skrev:
Här är en till länk som stöder samma tes:
http://www.heimwerkertricks.net/grundkurs-elektrotechnik-elektrische-leitungen.html
Anledningen till att jag startade tråden är inte så mycket på grund av min egen situation. Jag har inga problem med att följa väl motiverade regler. Men att det sitter "experter" i olika länder som gör helt olika bedömningar från samma rådata har jag lite svårare att förstå. Jag tror säkert att det finns goda motiv till att reglerna här i Sverige ser ut som de gör men detsamma måste man ju tro om de Tyska, Engelska, Amerikanska osv. Det går uppenbarligen att bygga bra hus och använda el i Tyskland trots att deras regler inte harmonierar med våra. Bland annat borde deras försäkringsbolag vara en av garanterna för att det som installeras är säkert.
http://www.heimwerkertricks.net/grundkurs-elektrotechnik-elektrische-leitungen.html
Anledningen till att jag startade tråden är inte så mycket på grund av min egen situation. Jag har inga problem med att följa väl motiverade regler. Men att det sitter "experter" i olika länder som gör helt olika bedömningar från samma rådata har jag lite svårare att förstå. Jag tror säkert att det finns goda motiv till att reglerna här i Sverige ser ut som de gör men detsamma måste man ju tro om de Tyska, Engelska, Amerikanska osv. Det går uppenbarligen att bygga bra hus och använda el i Tyskland trots att deras regler inte harmonierar med våra. Bland annat borde deras försäkringsbolag vara en av garanterna för att det som installeras är säkert.
Läser du inte vad som står i dina länkar? Det enda som skiljer för tex Tyskland i den här typen av jobb är bara metoder och förläggning. Tar du detta i beaktande skiljer inget i grunden mellan de olika ländernas regler för skydd av ledare. Våra har i alla tider varit mycket nära knutna till de centraleuropeiska och numera är det även internationellt i stort samma skrivningar som översätts. Konstigt vore det annars med tanke på den underliggande fysiken som nämnts tidigare.Sörhaga skrev:Här är en till länk som stöder samma tes:
[länk]
Anledningen till att jag startade tråden är inte så mycket på grund av min egen situation. Jag har inga problem med att följa väl motiverade regler. Men att det sitter "experter" i olika länder som gör helt olika bedömningar från samma rådata har jag lite svårare att förstå. Jag tror säkert att det finns goda motiv till att reglerna här i Sverige ser ut som de gör men detsamma måste man ju tro om de Tyska, Engelska, Amerikanska osv. Det går uppenbarligen att bygga bra hus och använda el i Tyskland trots att deras regler inte harmonierar med våra. Bland annat borde deras försäkringsbolag vara en av garanterna för att det som installeras är säkert.
Den länkade texten kommer från en sajt som handlar om hur man installera ledningar, inte om hur man beräknar dem.Sörhaga skrev:Här är en till länk som stöder samma tes:
[länk]
Anledningen till att jag startade tråden är inte så mycket på grund av min egen situation. Jag har inga problem med att följa väl motiverade regler. Men att det sitter "experter" i olika länder som gör helt olika bedömningar från samma rådata har jag lite svårare att förstå. Jag tror säkert att det finns goda motiv till att reglerna här i Sverige ser ut som de gör men detsamma måste man ju tro om de Tyska, Engelska, Amerikanska osv. Det går uppenbarligen att bygga bra hus och använda el i Tyskland trots att deras regler inte harmonierar med våra. Bland annat borde deras försäkringsbolag vara en av garanterna för att det som installeras är säkert.
För mer vederhäftig information skulle jag vilja rekommendera följande länk.
Som framgår av tabellen överst på sidan 3 finns det ETT specialfall där man kan belasta 1,5 mm2 med 16 A, och det är vid utanpåliggande installation utan anhopning. Annars gäller 13 A eller lägre.
Stoppar man in samma förutsättningar (klamring på vägg, dvärgbrytare, 1,5 mm2) i det professionella svenska beräkningsprogrammet ELVIS så får man samma resultat. Ledningen kan säkras 16A.
Det finns alltså inga (stora) skillnader mellan tyska och svenska regler.
För att nu inte någon i Tyskland skall börja länka till mitt inlägg ovan och börja hävda att det minsann är OK att säkra 1,5 mm2 med 16 A i Sverige så vill jag betona att detta
ENDAST GÄLLER I ETT SPECIALFALL, nämligen vid:
Utanpåliggande klamring på vägg
OCH
Max 30 grader C
OCH
Dvärgbrytare, dvs INTE smältsäkring
OCH
Endast en kabel, dvs ej kabelanhopning
OCH
Max tre belastade ledare i kabeln
Dessutom tas det inte hänsyn till spänningsfall och utlösningsvillkor.
Att dimensionera elinstallationer korrekt är komplicerat och därför finns det rekommendationer som vi alla bör följa.
Till dessa hör att 1,5 mm2 skall säkras 10 A.
ENDAST GÄLLER I ETT SPECIALFALL, nämligen vid:
Utanpåliggande klamring på vägg
OCH
Max 30 grader C
OCH
Dvärgbrytare, dvs INTE smältsäkring
OCH
Endast en kabel, dvs ej kabelanhopning
OCH
Max tre belastade ledare i kabeln
Dessutom tas det inte hänsyn till spänningsfall och utlösningsvillkor.
Att dimensionera elinstallationer korrekt är komplicerat och därför finns det rekommendationer som vi alla bör följa.
Till dessa hör att 1,5 mm2 skall säkras 10 A.
Det finns ett specialfall där en sådan gränsfallslösning kan fungera. Det är om den fast anslutna apparaten har en känd förbrukning på på t.ex 11 A och man väljer att säkra 16 A. Då blir säkringen mest ett kortslutingsskydd.
Men det är inget att rekommendera i bostadsinstallationer. Då är tumreglerna betydligt bättre att tillämpa med 10 A för 1,5 mm2 och 16 A för 2,5 mm2.
Men det är inget att rekommendera i bostadsinstallationer. Då är tumreglerna betydligt bättre att tillämpa med 10 A för 1,5 mm2 och 16 A för 2,5 mm2.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja. OM du har ett separat överlastskydd, typ motorskydd ställt på 11A, så är det OK att dimensionera säkringen endast för kortslutning.Tobbe_3 skrev:Det finns ett specialfall där en sådan gränsfallslösning kan fungera. Det är om den fast anslutna apparaten har en känd förbrukning på på t.ex 11 A och man väljer att säkra 16 A. Då blir säkringen mest ett kortslutingsskydd.
Men det är inget att rekommendera i bostadsinstallationer. Då är tumreglerna betydligt bättre att tillämpa med 10 A för 1,5 mm2 och 16 A för 2,5 mm2.
OM det som mycke_nu skriver om är uppfyllt, det räcker alltså inte med att sätta ett motorskydd för att vara säker. För som tidigare skrivits är det inte säkert att man ens kan säkra med 10 A på en 1,5 mm2 ledning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det ska till rejält svåra förhållanden för att 2.5 mm² och 10 A inte skulle gå..
Sedan finns inget krav på motorskydd eller liknande för att få ersätta överlastskyddet i säkringen. Det räcker med att lasten eller lasterna är fast anslutna, inga uttag och helst inga andra förgreningar. Lastens märkeffekt får då användas som överlastskydd, medan säkringen tar hand om kortslutningsskyddet och felskyddet.
Sedan finns inget krav på motorskydd eller liknande för att få ersätta överlastskyddet i säkringen. Det räcker med att lasten eller lasterna är fast anslutna, inga uttag och helst inga andra förgreningar. Lastens märkeffekt får då användas som överlastskydd, medan säkringen tar hand om kortslutningsskyddet och felskyddet.
GK100 skrev:Läser du inte vad som står i dina länkar? Det enda som skiljer för tex Tyskland i den här typen av jobb är bara metoder och förläggning. Tar du detta i beaktande skiljer inget i grunden mellan de olika ländernas regler för skydd av ledare. Våra har i alla tider varit mycket nära knutna till de centraleuropeiska och numera är det även internationellt i stort samma skrivningar som översätts. Konstigt vore det annars med tanke på den underliggande fysiken som nämnts tidigare.
Det var precis det jag trodde jag gjort...
"Leitungen für feste Installationen, die also nicht von Geräten zu einer Steckdose führen, haben immer einen Kern aus massivem Kupfer. Die Stärke jeder Ader richtet sich nach dem maximalen Strom, der durch die Leitung fließen soll. Bei den üblichen Hausinstallationen muss jede Ader einen Querschnitt von mindestens 1,5 mm² haben. Derartige Leitungen sind mit einer Sicherung von 16 A geschützt. Schützt eine stärkere Sicherung einen Stromkreis, muss der Leitungsquerschnitt entsprechend angepasst werden. So muss beispielsweise in einem mit 20 A gesicherten Stromkreis eine Leitung mit Aderquerschnitten von jeweils 2,5 mm² verlegt sein."
eller grovöversatt...
Kablar för fast installation skall ha kärna av massiv koppar. Varje ledares tjockleck skall vara anpassad till maximal ström som flyter i den. I vanliga hushållsinstallationer måste ledningsarean vara minst 1.5kvmm. En sådan ledare är skyddad av en 16A säkring. Är säkringen större måste tvärsnittet anpassas. Så måste t ex varje ledare i en strömkrets med 20A ha en area av 2.5 kvmm.
Och att kablarna ska ha en kärna av massiv koppar verkar ju skumt så jag tror att det är mer som är skumt, synd att man inte kan läsa och förstå vad dom skriver
Men jag hoppas att du tar till dig och inte sprider "irrläror" till din omgivning utan förstår att 1,5 mm2 och 16 A är ett undantag som nästan alltid INTE är OK.
Men jag hoppas att du tar till dig och inte sprider "irrläror" till din omgivning utan förstår att 1,5 mm2 och 16 A är ett undantag som nästan alltid INTE är OK.
Då får du fortsätta grovöversättningen vidare till nästa stycke i samma avsnitt, där framgår i stort vad som skiljer i det som tas upp i länken och det mer generella fallet som tumreglerna vi pekat på tidigare. Och mycke_nu länkar till ett dokument som i princip inte skiljer alls vad gäller gången för ledningsdimensionering eller de värden som används gentemot våra nationella standarder.
Är det något mer specifikt du tänker på vad gäller nuvarande eller äldre regelverk i Tyskland eller Sverige? Det finns som sagt varken förut eller nu några direkt uppseendeväckande skillnader där.
Är det något mer specifikt du tänker på vad gäller nuvarande eller äldre regelverk i Tyskland eller Sverige? Det finns som sagt varken förut eller nu några direkt uppseendeväckande skillnader där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
En del av förvirringen kommer kanske ifrån denna text på det tyska forumet. Det som står här är direkt fel. De borde i samma mening lagt till något i still med utanpåliggande fritt förlagd med maximalt 30 graders omgivningstemperatur.Sörhaga skrev:
Slutar man läsa efter denna text kan man ju lätt få en felaktig uppfattning om vad som faktiskt gäller, både i Tyskland och Sverige.
