Mikael_L
Odjuret skrev:
Ja eller placera en kabel avsäkrad 10A i mitten bland 40 andra kablar på en kabelstege, kan också vara en anledning att från gå dessa tumregler där kanske man ska ha 2,5mm?

Va är det man säger... det är undantagen som bekräftar regeln...
Nä, just på kabelstege så funkar nog generellt nästan alltid tumregeln 1,5mm2 = 10A och 2,5mm2 = 16A.
Då förläggningssättet för en kabel ger strömvärden på uppåt 19A för 1,5mm2 map uppvärmning så har man en mycket god marginal för sammanlagring vid flera kablar. Men man ska nog följa rekommendationen att då inte lägga flera lager kabel på varandra, utan som mest hålla sig till "trekabelspyramider".

Det är mycket troligare att man får lov att gå upp i ledararea vid stege-förläggningen pga t.ex. spänningsfall än pga värmeutveckling.

Hej,

precis som Sörhaga läser jag normen annorlunda än Mikael_L och andra. För installationsfallet 58 (Tabell 52A sid 203 SS 436 40 00, utgåva 2) , alltså kabel i murad vägg, skall belastningsfall C användas. Belastningsfall C ger för ledartemperatur 70 grader en belastningsförmåga på 19,5 A gällande värmebelastning.

Detta stämmer också överens med mina erfarenheter från Tyskland. Kablar läggs i frästa skåror utan rör i den murade väggen och putsas sedan över. Detta är "standardmetoden" för murade hus. Samtidigt används inte C utan B karakteristik på säkringarna (jämför också priset på en 16A C och B på tyska Ebay, En B16 kostar ca. 3 EUR och en C16 7 EUR, En C10 kostar ca. 10 EUR).

Det är B16 säkringar som är det dominerande i Tyskland och för detta används normalt sätt 1,5 mm2 kablar (s.k. NYM) Normerna är som flera påpekat i stort sätt identiska.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Ja det kan ju förklara de Tyska förutsättningarna för att synbart generellt tillåta 16 A för 1.5 mm². Hos oss är det självklart med rör i värmeisolerad vägg...

B eller C har dock ingen betydelse här, de har exakt samma karakteristik vid måttlig överlast som det handlar om här. B och C har betydelse om vi pratar om kortslutningsströmmar.

Som jag försiktigt försökt påpeka tidigare är det metod och förläggningssätt som skiljer inget annat. Och det femitolv beskriver är närmast helt förhärskande i Tyskland för den typ av installationer som varit på tal. Så när man gör likt tex denna bilden här också är det sällan något problem med 16 A dvärgar och B-C spelar ingen roll för denna dimensioneringen. Lite ligger även bakom att dvärgbrytare introducerats betydligt tidigare på kontinenten och även andra typer och karaktäristiker på diazeder har använts.

KFW.jpg

De använder oftast begreppen i och under puts och har även krav på att ev "dämmung" inte får påverka vid tex övergjutning av golv. Dessutom krav på var ledningar förläggs fysiskt i de fallen så man kan enkelt bedöma var i väggar ev ledningar är förlagda. Det är landet där det ska vara "Stein und Eisen kein Holz" fast det har luckrats upp lite så vissa småhus byggs lite med träregelväggar också.

Det finns en utmärkt handbok för detta som jag vet många brukar använda för allmän installation, det är "Die vorschriftsmäßige Elektroinstallation". Jag har ett äldre ex några utgåvor back, synd att det inte finns liknande svensk lättillgänglig för tex intresserade hempulare. Bo får börja skriva. :)

Redigerat:
  • Gilla
Sörhaga och 2 till
  • Laddar…
Fick jag lön för det så...

Bo.Siltberg skrev:
Ja det kan ju förklara de Tyska förutsättningarna för att synbart generellt tillåta 16 A för 1.5 mm². Hos oss är det självklart med rör i värmeisolerad vägg...

B eller C har dock ingen betydelse här, de har exakt samma karakteristik vid måttlig överlast som det handlar om här. B och C har betydelse om vi pratar om kortslutningsströmmar.
Isolerad vägg är väl självklart bara i vissa fall, möjligen de flesta med det finns ju fortfarande massor med utanpåliggande installation i källare, grovutrymmen, garage, industrilokaler etc. Vad sätter ni upp där?

Mikael_L
Sörhaga skrev:
Isolerad vägg är väl självklart bara i vissa fall, möjligen de flesta med det finns ju fortfarande massor med utanpåliggande installation i källare, grovutrymmen, garage, industrilokaler etc. Vad sätter ni upp där?
Ja det beror ju på.
Är det medellång dragning måste det ju bli t.ex. 2,5 mm2 för 16A pga spänningsfall och utlösningsvillkor. Är det extra lång dragning så kanske det blir 2,5mm2 för 10A säkring.

Det är ju detta vi hela tiden har försökt förklara.

Odjuret skrev:
Trots allt så verkar du lita mer på din värmepumps installatör (jag antar att han har behörighet för el...)
än fysikens underbara lagar....
dessutom så är det ingen lag att du ska använda 2,5mm till 16A det är en enkel rekommendation...
Det kan vara så att man kan behöva köra 2,5mm till 10A säkring...
Tyvärr verkar inte heller den samlade kompetensen här på forumet med även tester kunna övertyga dig helt...
Men i Sverige har vi väldigt höga krav på elsäkerheten. Därför att vi har kommit underfund med hur farligt el verkligen kan vara... Och att hänvisa till ett tyskt forum kan väl inte riktigt vara så bra bevis för sin tes...

Själv är jag emot att EU ska stifta lagarna i vårat land, de gör vi bäst själva.
Du har nog missuppfattat mej en del. Var har jag påstått att vp-gubben har rätt? Visa mej citat. Läs gärna vad som står och blanda inte in nån egen tolkning. Jag har inte tagit ställning för vare sej det ena eller det andra. Jag vill bara i möjligaste mån ta reda på vad som gäller.
Och ... jag tror avsevärt mycket mer på naturlagarna än på både vp-installatören och dej. Som civilingenjör är jag tämligen väl insatt i en del av dessa lagar. T ex de som gäller energiöverföring och energiomvandling, dit de här frågorna hör.

Tror du inte att även tyskar och andra högteknologiska nationer har en hum om att el kan vara farligt?

Genom att läsa allas inlägg i den här tråden börjar jag förstå att våra officiella krav ganska väl överenstämmer med andra EU-länders. Däremot kan det (säger inte att det är så, bara att det kan vara så) vara skillnader i tillämpningar och "tumregler".

mycke_nu skrev:
Jag räknade noggrant på kabeln till min värmepump. Taskig förimpedans, lång kabel, anhopning, 20A säkring, etc.

Det slutade med 6 mm2.
40m kabel till friggan här slutade med 2,5mm2 och 10A, annars blev spänningsfallet >2%. 13A säkring hade funkat också, med med 16A blev spänningsfallet för stort.

Har rensat bort lite tjafsande

/Moderator

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
40m kabel till friggan här slutade med 2,5mm2 och 10A, annars blev spänningsfallet >2%. 13A säkring hade funkat också, med med 16A blev spänningsfallet för stort.
När jag räknar på ditt fall får jag får jag 2.4% spänninsfall vid 10A och 2.5kabel. Detta även om jag bara räknar på 20 grader C, Vad är det jag missar? Eller är det för liten skillnad för att bry sej om? Resistansen och därmed spänningsfallet ökar med ökande temp.

Så här räknar jag:
Resistansen blir 0.55 Ohm (80m ledare). Vid 10A blir spänningsfallet 5.5V eller 2.4% av 230V

I praktiken är det kanske av mindre betydelse beroend på vad du kör i din friggebod och hur ofta.

Redigerat:
Vp installatören är inte riktigt reprensatativ i kabeldimensioneringen eftersom han vet vad lasten drar t.ex 12 A. Då kommer inte denna belastas med mer frånsett ev. Kortslutning.

En normal installation med vägguttag, där kan lasten bli t.ex 18 A Där har man ingen koll hur kunden använder ledningen.

Jag körde programmet eldim som finns länkar på byggahus.se.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen var längden 35m, inte 40.

Du har bestämt hittat en bugg i Eldim. Spänningsfallet i % är uppenbarligen beräknat på huvudspänningen, dvs 400 V.

Ja det är ju en huvudledning där, så det är korrekt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.