80 348 läst ·
97 svar
80k läst
97 svar
16A i 1,5kvmm ledare? EU-regler?
De menar inte att ledaren består av en tråd, typ EK, utan att alla kardelerna i tråden består av massiv koppar, dvs koppar rakt igenom, dvs samma som här. Var det detta du tyckte var skumt?elmont skrev:Och att kablarna ska ha en kärna av massiv koppar verkar ju skumt så jag tror att det är mer som är skumt, synd att man inte kan läsa och förstå vad dom skriver![]()
Men jag hoppas att du tar till dig och inte sprider "irrläror" till din omgivning utan förstår att 1,5 mm2 och 16 A är ett undantag som nästan alltid INTE är OK.
Jag vet inte hur relevant det är för diskussionen men i #42 "grovöversättningen" är en relativbisats utelämnad:
"Leitungen für feste Installationen, die also nicht von Geräten zu einer Steckdose führen, haben immer einen Kern aus massivem Kupfer. ."
eller grovöversatt...
Kablar för fast installation, som alltså inte leder från en apparat till en kopplingsdosa, skall ha kärna
min kursivering
"Leitungen für feste Installationen, die also nicht von Geräten zu einer Steckdose führen, haben immer einen Kern aus massivem Kupfer. ."
eller grovöversatt...
Kablar för fast installation, som alltså inte leder från en apparat till en kopplingsdosa, skall ha kärna
min kursivering
Steckdose betyder väl uttag?
Finns fö rörformad ledning pga "skineffekten" men inte installationskabel.
Finns fö rörformad ledning pga "skineffekten" men inte installationskabel.
Håller med om att texten inte är komplett. Men den verkar, i all sin enkelhet spegla nåt slags tyskt standardfall. Vilket diverse inköpssajter även speglar. Det verkar säljas tonvis med 1.5 kabel men nästan inga 10A dvärgar.Bo.Siltberg skrev:En del av förvirringen kommer kanske ifrån denna text på det tyska forumet. Det som står här är direkt fel. De borde i samma mening lagt till något i still med utanpåliggande fritt förlagd med maximalt 30 graders omgivningstemperatur.
Slutar man läsa efter denna text kan man ju lätt få en felaktig uppfattning om vad som faktiskt gäller, både i Tyskland och Sverige.
Vad menar du med fritt förlagd. Det som framgick av den alldeles utmärkta länken om kabelberäkning som mycke_nu gav oss var att det finns två enfas-fall där man kan säkra av 1.5 tråd med 16A. Det ena är kabel på vägg det andra är tråd eller kabel i rör på vägg. Enl samma tabell var det "endast" fallet med rörinstallation i isolerad vägg där man behöver gå ner till 13A. Alla fallen är förknippade med vissa förutsättningar, bl a att ingen ytterligare krets bidrar med ytterligare värme.
"skineffekten" för högfrekvent ström menar du?Fotografen skrev:
Och ja, uttag heter Steckdose. Så det är bara de två styckena under den rubriken som behandlar fast installation. Det nämns lite om kablar längst ner på sidan med det verkar mer handal om kabel-typ och betydelsen av att använda rätt på rätt ställe och handlar inte om dimensionering.
Redigerat:
Förlägg du kabel på samma sätt och använd samma byggteknik så kommer du till samma resultat här i Sverige. Förstår inte vad du är ute efter, är du insatt i de här frågorna och fiskar efter en diskussion eller tycker du dig funnit något som tyder på avgörande skillnader?
"feste Installationen" är fast installerad el till skillnad från el som är kopplat till Steckdose = vägguttag, alltså samma definition som här.fahlis skrev:Jag vet inte hur relevant det är för diskussionen men i #42 "grovöversättningen" är en relativbisats utelämnad:
…"Leitungen für feste Installationen, die also nicht von Geräten zu einer Steckdose führen, haben immer einen Kern aus massivem Kupfer. …."
eller grovöversatt...
Kablar för fast installation, som alltså inte leder från en apparat till en kopplingsdosa, skall ha kärna
min kursivering
Det jag är ute och fiskar efter?GK100 skrev:
Jag är ingen stor vän av nationella sär-regler. Regler som kommit till på grumliga grunder och som av grumliga orsaker avviker från internationell standard . De fördyrar och krånglar till. Det kan finnas intressenter som tjänar på dessa men till dem hör knappast allmänheten, vi konsumenter.
När min nuvarande värmepumpservicegubbe som jag har stort förtroende för, (vilket inte kan sägas om andra jag haft) berättade om ändrade regler kring ledningsbelastning kunde jag inte låt bli.
Jag har en gammal högskoleutbildning i installationsteknik men har aldrig jobbat i någon av brancherna. Intresset har dock alltid funnits där och jag läser en hel del för att hänga med.
Tillämningsmässigt så tycker jag ändå att jag hittat en del skilllnader.
Diskussionen har varit/är jätteintressant. Jag har lärt mej en hel del och tackar alla som bidragit/bidrar.
Redigerat:
Trots allt så verkar du lita mer på din värmepumps installatör (jag antar att han har behörighet för el...)
än fysikens underbara lagar....
dessutom så är det ingen lag att du ska använda 2,5mm till 16A det är en enkel rekommendation...
Det kan vara så att man kan behöva köra 2,5mm till 10A säkring...
Tyvärr verkar inte heller den samlade kompetensen här på forumet med även tester kunna övertyga dig helt...
Men i Sverige har vi väldigt höga krav på elsäkerheten. Därför att vi har kommit underfund med hur farligt el verkligen kan vara... Och att hänvisa till ett tyskt forum kan väl inte riktigt vara så bra bevis för sin tes...
Själv är jag emot att EU ska stifta lagarna i vårat land, de gör vi bäst själva.
än fysikens underbara lagar....
dessutom så är det ingen lag att du ska använda 2,5mm till 16A det är en enkel rekommendation...
Det kan vara så att man kan behöva köra 2,5mm till 10A säkring...
Tyvärr verkar inte heller den samlade kompetensen här på forumet med även tester kunna övertyga dig helt...
Men i Sverige har vi väldigt höga krav på elsäkerheten. Därför att vi har kommit underfund med hur farligt el verkligen kan vara... Och att hänvisa till ett tyskt forum kan väl inte riktigt vara så bra bevis för sin tes...
Själv är jag emot att EU ska stifta lagarna i vårat land, de gör vi bäst själva.
Redigerat:
Tänk på att även ledningsförluster kostar både pengar och minskade prestanda hos elanläggningen. Det som en person i kedjan tjänar på att minska en ledningsdimension äts upp av större kostnader för värmeförluster och kortare livslängd på installationen för användaren/ägaren av elanläggningen.
I dessa smmanhang kan det vara bra att ha lite marginaler eftersom förutsättningarna för kabelförläggningen kan förändras utan att en elektriker är inblandad t.ex en tilläggsisolering eller en inbyggnad. Matas vägguttag av blir det svårt att förutse att inte gruppen överlastas med några ampere t.ex 18 A istället 16 A, Det kan många säkringar klara under en tid
I dessa smmanhang kan det vara bra att ha lite marginaler eftersom förutsättningarna för kabelförläggningen kan förändras utan att en elektriker är inblandad t.ex en tilläggsisolering eller en inbyggnad. Matas vägguttag av blir det svårt att förutse att inte gruppen överlastas med några ampere t.ex 18 A istället 16 A, Det kan många säkringar klara under en tid
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som det har påpekats här. "Regeln" om max 10A för 1,5 kvmm är ingen nationell särregel, för det är överhuvudtaget ingen regel. Det är en rekomendation, en tumregel.
Den faktiska regeln är att du får inte överbelasta en ledning. Den som installerar är ansvarig för att ledningen inte blir för varm, att spänningsfallet inte blir för stort, att säkringen kan lösa snabbt nog vid kortslutning. Och de kraven är såvitt jag förstår kopplade till internationell standard, och i någon mån till krav från plasttilverkaren som gör råvaran till isoleringen.
Kan du som installerar bevisa mha. beräkningar att du uppfyller dessa krav så får du ha vilken dimension du vill.
Tumregler som 10A för 1,5 kvmm, har den fördelen att en installatör som följer tumreglerna behöver inte sätta sig ner och göra dimensionsberäkningar för varenda dragning. Men tumreglen gäller bara inom vissa givna ramar. Och där kommer yrekskunskapen som förhoppningsvis finns hos elektrikern in.
Dvs. att inse att här där jag skall dra ut 50m kabel till en utomhuslampa från en central som verkar ligga väldigt lång från matande transformator ute på landet. Här kanske jag måste titta lite på dimensioneringsberäkningar. Här kanske tumregeln inte håller.
Den faktiska regeln är att du får inte överbelasta en ledning. Den som installerar är ansvarig för att ledningen inte blir för varm, att spänningsfallet inte blir för stort, att säkringen kan lösa snabbt nog vid kortslutning. Och de kraven är såvitt jag förstår kopplade till internationell standard, och i någon mån till krav från plasttilverkaren som gör råvaran till isoleringen.
Kan du som installerar bevisa mha. beräkningar att du uppfyller dessa krav så får du ha vilken dimension du vill.
Tumregler som 10A för 1,5 kvmm, har den fördelen att en installatör som följer tumreglerna behöver inte sätta sig ner och göra dimensionsberäkningar för varenda dragning. Men tumreglen gäller bara inom vissa givna ramar. Och där kommer yrekskunskapen som förhoppningsvis finns hos elektrikern in.
Dvs. att inse att här där jag skall dra ut 50m kabel till en utomhuslampa från en central som verkar ligga väldigt lång från matande transformator ute på landet. Här kanske jag måste titta lite på dimensioneringsberäkningar. Här kanske tumregeln inte håller.
Ja eller placera en kabel avsäkrad 10A i mitten bland 40 andra kablar på en kabelstege, kan också vara en anledning att från gå dessa tumregler där kanske man ska ha 2,5mm?
Va är det man säger... det är undantagen som bekräftar regeln...
Va är det man säger... det är undantagen som bekräftar regeln...
