32 260 läst ·
230 svar
32k läst
230 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Vilka installerade det åt er? Har letat i Uppsalaområdet, men till min förvåning är det ingen som är intresserad.V Vector skrev:Min frikyla som går för övervåningen å har sänkt temperaturen drygt 1 grad på övervåningen på ca 1timme å när den gått klart så har vi väl drygt 22 grader i sovrummen. Har vi velat har vi kunna sänkt mer. Dom andra tempraturena är vad som kommer upp från borrhål respektive ner i borrhål. Det är guld värt....
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 530 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 530 inlägg
Om man har en BVP och vill utnyttja kylan från borrhålet.S SonnyListon skrev:
Har man enplanshus med en kallvind / sadeltak så är ingreppet relativt enkelt.
Har man flera våningar så blir ingreppen i huset avancerat.
Det ska dras kondensisolerade rör till varje rum som ska kylas + måste finnas kondensvatten rör till ngt avlopp.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 530 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 530 inlägg
Nu skriver jag för min situation.V Vector skrev:
Välisolerat hus 1,5 pl med FLVP, byggår 2008. Optimerat för att konsumera lite energi när det är vinter utanför.
Dock så får detta till följd att värmen från solen gör det varmt inomhus på sommaren.
Lösningen för mig är en LLVP i trappen som värmer på vintern och kyler ned på sommaren.
Dvs jag kyler från ett ställe till ett hus på 160 kvm.
Dock når ej denna kyla alla rum i huset.
Redigerat:
Har oxå FLVP. Markiser så solen aldrig når fönsterna. Stängt på dagarna, högsta temp jag haft inne när jag kommit hem på eftermiddagarna har varit 26 grader, d.v.s 4-5 grader lägre än utomhus.Tomture61 skrev:
Nu skriver jag för min situation.
Välisolerat hus 1,5 pl med FLVP, byggår 2008. Optimerat för att konsumera lite energi när det är vinter utanför.
Dock så får detta till följd att värmen från solen gör det varmt inomhus på sommaren.
Lösningen för mig är en LLVP i trappen som värmer på vintern och kyler ned på sommaren.
Dvs jag kyler från ett ställe till ett hus på 160 kvm.
Dock når ej denna kyla alla rum i huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden