S
V Vector skrev:
Min frikyla som går för övervåningen å har sänkt temperaturen drygt 1 grad på övervåningen på ca 1timme å när den gått klart så har vi väl drygt 22 grader i sovrummen. Har vi velat har vi kunna sänkt mer. Dom andra tempraturena är vad som kommer upp från borrhål respektive ner i borrhål. Det är guld värt....
Vilka installerade det åt er? Har letat i Uppsalaområdet, men till min förvåning är det ingen som är intresserad.

S SonnyListon skrev:
Vilka installerade det åt er? Har letat i Uppsalaområdet, men till min förvåning är det ingen som är intresserad.
Jag är ju branschen så jag har gjort det själv

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tomture61
S SonnyListon skrev:
Om man har en BVP och vill utnyttja kylan från borrhålet.
Har man enplanshus med en kallvind / sadeltak så är ingreppet relativt enkelt.
Har man flera våningar så blir ingreppen i huset avancerat.
Det ska dras kondensisolerade rör till varje rum som ska kylas + måste finnas kondensvatten rör till ngt avlopp.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har man flera våningar så blir ingreppen i huset avancerat.
Det ska dras kondensisolerade rör till varje rum som ska kylas + måste finnas kondensvatten rör till ngt avlopp.
Det behövs väl inte dras rör till varje rum. En väl placerad fläktkonvektor kan kyla en hel våning.

Tomture61
V Vector skrev:
Det behövs väl inte dras rör till varje rum. En väl placerad fläktkonvektor kan kyla en hel våning.
Nu skriver jag för min situation.
Välisolerat hus 1,5 pl med FLVP, byggår 2008. Optimerat för att konsumera lite energi när det är vinter utanför.
Dock så får detta till följd att värmen från solen gör det varmt inomhus på sommaren.
Lösningen för mig är en LLVP i trappen som värmer på vintern och kyler ned på sommaren.
Dvs jag kyler från ett ställe till ett hus på 160 kvm.
Dock når ej denna kyla alla rum i huset.

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu skriver jag för min situation.
Välisolerat hus 1,5 pl med FLVP, byggår 2008. Optimerat för att konsumera lite energi när det är vinter utanför.
Dock så får detta till följd att värmen från solen gör det varmt inomhus på sommaren.
Lösningen för mig är en LLVP i trappen som värmer på vintern och kyler ned på sommaren.
Dvs jag kyler från ett ställe till ett hus på 160 kvm.
Dock når ej denna kyla alla rum i huset.
Har oxå FLVP. Markiser så solen aldrig når fönsterna. Stängt på dagarna, högsta temp jag haft inne när jag kommit hem på eftermiddagarna har varit 26 grader, d.v.s 4-5 grader lägre än utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.