X xxargs skrev:
Mycket underhåll med rengöring och kanske byte av matta om den är en sådan med mattor i då de luktar sur disktrasa av bakterier som lever av luftens damm efter x antal dagar till några veckor senare. - är det inte utbytbara mattor utan annat som ger stor avdunstningsytor som vattenbespolad 'plastgräs' eller liknande så blir det att köpa hem många flaskor av klor-rengöring alternativt att dessa kan köras i tvättmaskin...

Vi hade en sådan makapär som arbetade med vätt matta på roterande trumma på ett arbete för många år sedan främst för att fukta upp allt för torr och i just det rummet att kyla lite för varm luft vintertid och det blev inte bra för att ingen förstod eller instruerades att dessa mattor behövde rengöras eller bytas ut på trumman typ veckobasis och det var heller inga medlevererade extra mattor för trumman för att möjliggöra byten... denna stängdes av ganska fort efter att besvär med nästäppor noterades och frukfrånvaro ökade drastiskt - ja förutom markanta doften av sur disktrasa när det startades upp och under drift som märktes när man kom in från annat rum då de inom rummet hade blivit vana med detta... och på den tiden var risken med legionella helt okänd då det är klart duglig miljö för den typen av organismer i relativt varm miljö som inomhus och hela tiden matades på med rumsdamm som mat för olika bakterier som legionellan sedan kan leva på...


Framåt rötmånaderna fungerar evaporativa kylare allt sämre ju fuktigare rumsluften blir, swamp-cooler fungerar i klimat med för det mesta torr luft som i anslutning till öknar, men underhållsbehovet med rengöring tämligen ofta består för att inte lukta illa efter en tid.
prata med en amrikan som hade haft såna i flera år utan problem ser ofta verkstäder som har stora mobila med
 
RoTe
M maria01 skrev:
prata med en amrikan som hade haft såna i flera år utan problem ser ofta verkstäder som har stora mobila med
De gånger jag sett det har dom haft öppna verkstäder/portarna öppna och sen swamp coolers som blåser över mekplatserna. Tror inte det är så trevligt att ha i stängda utrymmen.
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Håller på att få AC installerat i vardagsrum nere i detta nu. Blev en Mitsubishi Hero LN35. Tycker inte de är så fasligt fula, mycket snyggare än de traditionella innedelarna, men inte riktigt lika läcker som Daikins Emura kanske.
Jag installerade också LN35 i vardagsrummet för något år sedan. Monterade mitt på kortsidan för att kunna blåsa ut i hall och kök, och därmed hålla hela våningsplanet i bra komfort (så länge sovrumsdörrarna hålls öppna iaf...). Det fungerar hur bra som helst, även om den hamnade i vägen för vår dröm om att klä hela väggen i bokhylla. :D

Lösningen blev att bygga hyllorna med nivåskillnad, och så tapetserade vi maskinen för att slippa se den vita plasten.

Väggmonterad luftvärmepump täckt av grönmönstrad tapet, omgiven av bokhyllor med böcker och dekorativa föremål i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I år har vi också kompletterat med motormarkiser som håller borta förmiddagssolen. Skönt att slippa att vakna svettig och bländad vid 0530.
 
  • Gilla
  • Älska
Fario och 4 till
  • Laddar…
P
ulfben ulfben skrev:
Jag installerade också LN35 i vardagsrummet för något år sedan. Monterade mitt på kortsidan för att kunna blåsa ut i hall och kök, och därmed hålla hela våningsplanet i bra komfort. Det fungerar hur bra som helst, även om den hamnade i vägen för vår dröm om att klä hela väggen i bokhylla. :D

Lösningen blev att bygga hyllorna med nivåskillnad, och så tapetserade vi maskinen för att slippa se den vita plasten.
Snyggt!
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
P
ulfben ulfben skrev:
Lösningen blev att bygga hyllorna med nivåskillnad, och så tapetserade vi maskinen för att slippa se den vita plasten.
Jag har gjort något liknande, men eftersom väggarna och bokhyllorna är vita så smälter den vita plasten visuellt in bra utan tapet. 🙂
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Jag har gjort något liknande, men eftersom väggarna och bokhyllorna är vita så smälter den vita plasten visuellt in bra utan tapet. 🙂
Det kan se rätt stylish ut med svart Hero LN på väggen.

Snyggt inrett vardagsrum med vit soffa, svart matta och ett svart Hero LN på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
J joakimbrodd skrev:
Vad har du för system? Det låter superintressant!
En ivt airx.
 
Hade först en "portabel A/C", men ljudnivån gjorde att det var irriterande på dagen, och svårt att sova på natten.
Installerade för några år sedan en LLVP som primär värmekälla till huset, och kör den som A/C på sommaren - helnöjd.
Efter lite tester och intrimningar så har vi kommit fram till att om vi kör den på 22-23 grader under juni, juli och augusti, då har vi en skönt inomhusklimat.
Det känns svalt och skönt, upplevelsen är att det känns betydligt svalare än de inställda 22-23 graderna.
Så för oss blev det en dubbel glädje, dels en bra primär värmekälla, och sedan kyla på sommaren (vilket vi nu uppskattar nästan mest).
Enplanshus med relativt öppen planlösning på ca 120kvm.
Kostnaden för att hålla temperaturen nere under sommaren är dessutom bara ca 1kWh/dygn, så väldigt prisvärt tycker vi.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
P
Vi har två Hero LN35 installerade nu på över och undervåning i de sociala öppna ytorna. Kyler huset otroligt effektivt. En sån här dag när det är sol och 26-27c ute så räcker det ändå med att köra AC:n på 21-22c så blir det riktigt svalt.

Hade gärna haft AC i varenda rum men det blir för mycket pumpar och dragningar på fasad. Sen är det inte varmt särskilt långa perioder i Sverige så de absolut varmaste dagarna får man väl sova i vardagsrummen :)

Utan tvekan en bra investering. Är otroligt nöjd.
 
22 grader låter vi har 18 19 på vintern
 
Erik JS skrev:
Vi har två Hero LN35 installerade nu på över och undervåning i de sociala öppna ytorna. Kyler huset otroligt effektivt. En sån här dag när det är sol och 26-27c ute så räcker det ändå med att köra AC:n på 21-22c så blir det riktigt svalt.

Hade gärna haft AC i varenda rum men det blir för mycket pumpar och dragningar på fasad. Sen är det inte varmt särskilt långa perioder i Sverige så de absolut varmaste dagarna får man väl sova i vardagsrummen :)

Utan tvekan en bra investering. Är otroligt nöjd.
Ja, jag håller med.
Kör man ca 22 grader konstant, och aldrig stänger av den, då har man ett skönt klimat hela sommaren till en låg kostnad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Om man inte vill köpa ac och tycker det är för dyrt med utvändiga markiser kan man köpa invändiga rullgardiner med screenväv. Vi har köpt på Bauhaus märket Hasta som håller en fin kvalitet. Neddragna dagtid så blir det insynsskyddat utifrån och märkbart svalare inomhus. Finns med motor om man vill knappifiera neddragning
 
P
S surfarn skrev:
Om man inte vill köpa ac och tycker det är för dyrt med utvändiga markiser kan man köpa invändiga rullgardiner med screenväv. Vi har köpt på Bauhaus märket Hasta som håller en fin kvalitet. Neddragna dagtid så blir det insynsskyddat utifrån och märkbart svalare inomhus. Finns med motor om man vill knappifiera neddragning
Det hjälper färmodligen till viss del och det är ett bra tips för de som inte har andra möjligheter, men min erfarenhet är att man måste stoppa värmen från att nå rutan annars fungerar glaset som ett element.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Det hjälper färmodligen till viss del och det är ett bra tips för de som inte har andra möjligheter, men min erfarenhet är att man måste stoppa värmen från att nå rutan annars fungerar glaset som ett element.
Jo så är det. Stoppa utifrån är bäst. Men en rullgardin inomhus kostade 1000 och en utvändig markis med motor och automatik kostade 10000. Markis utan automatik något billigare men här blåser det en del och det känns riskabelt
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Om pengarna tryter så skulle jag prioritera att kunna bestämma inomhustemp året runt före pengarna för tex kaklat badrum istället för plastmatta eller tom före FTX och köra mekanisk frånluft.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.