Kan någon vänlig själ stilla min huvudvärk angående vilken koppling som fungerar till mina gamla radiatorer.
Har ersatt mina gamla kopparrör till pex i krypgrund och tänkte använda 16 mm LK pal för att ansluta radiatorer.

m22 gänga på raditorer. (Innermått i rörmynningen är ca 16 mm, 16 mm pex sitter tight.)

Så vilken tätningskona+mutter tror ni jag ska välja för att detta ska fungera samt om det var en dum ide att dra fram 16 mm istället för 12 mm rör, då jag hade 16 pal liggandes rör hemma.

Funkar detta?Ser att vissa lösningar har gummiring med.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1873800.pdf

image1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image0.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du kan söka lite på tex M22 x 16mm PE-X och det är ett bra val du gjort av rör i ditt fall.

GK100 GK100 skrev:
m PE-X
GK100 GK100 skrev:
Du kan söka lite på tex M22 x 16mm PE-X och det är ett bra val du gjort av rör i ditt fall.
Kan man anta att de flesta tillverkares tätningskona passar så länge det bara är m22 i namnet och 16x2, blir som sagt förvirrad av att det finns så många olika utformningar. Tack för svar.

D dna123 skrev:
Kan man anta att de flesta tillverkares tätningskona passar så länge det bara är m22 i namnet och 16x2, blir som sagt förvirrad av att det finns så många olika utformningar. Tack för svar.
Ja har du Yd 16 mm och 2 mm gods med M22 mutter är det ju så och håll dig gärna till LK då det är de rören du har.

Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Här är två kompetenta val av koppling för dig:

RSK: 1870646
[länk]

RSK: 1873823
[länk]
Perfekt. Då känns det som radiatorerna är ett bekymmer mindre.
Jag kommer totalt koppla på 3 element och en lk minishunt.

Tänkte sätta kopplingar. Vill helst använda vatette men ser att vissa skriver att man borde köra LK's kopplingar vilket jag inte är så bekanta med.
Sen kommer kommer PAL rören in i bilden från pexstammen, är de kompatibla med va kopplingsset?

Krilleman
D dna123 skrev:
Sen kommer kommer PAL rören in i bilden från pexstammen, är de kompatibla med va kopplingsset?
Ja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.