28 854 läst ·
197 svar
29k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 181 inlägg
Och för bara några dagar sedan så visade xkcd precis hur man löser problemet bäst mha värmepump:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen lite varmt i sovrummet så man får köra lite frikyla.. tempen ner 1.5° på tre timmar å då har den bara gått på halvfart å sitter ute i tv rummet så den kyler ca 70 kvm. Låter den gå hela natten....
Nu får även LLVP:n jobba här uppe i norr, vi har haft några dagar med 28-30 grader på dagarna och 12-14 grader som lägst på nätterna.
Så dessa varma dagar ser jag att det går ca 3kWh/dygn, och jag kör den på 22 grader.
Det upplevda känslan är sval och skön luft, känns betydligt kallare än 22 grader, men ändå inte för kallt.
Och så är den så tyst att den kan vara igång dygnet runt, och kyler hela huset.
Så här ser förbrukningskurvan ut då.
Så dessa varma dagar ser jag att det går ca 3kWh/dygn, och jag kör den på 22 grader.
Det upplevda känslan är sval och skön luft, känns betydligt kallare än 22 grader, men ändå inte för kallt.
Och så är den så tyst att den kan vara igång dygnet runt, och kyler hela huset.
Så här ser förbrukningskurvan ut då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så bra! Jättenöjd jag med. Skulle vilja ha i varenda rum helst hehe.Hannuse skrev:
Nu får även LLVP:n jobba här uppe i norr, vi har haft några dagar med 28-30 grader på dagarna och 12-14 grader som lägst på nätterna.
Så dessa varma dagar ser jag att det går ca 3kWh/dygn, och jag kör den på 22 grader.
Det upplevda känslan är sval och skön luft, känns betydligt kallare än 22 grader, men ändå inte för kallt.
Och så är den så tyst att den kan vara igång dygnet runt, och kyler hela huset.
Så här ser förbrukningskurvan ut då.
[bild]
Ikväll provar vi att köra värmepumparna i lufttorkningsläge. Det har varit 22-23 °C ute idag, och mycket fuktigt. Just nu är utetemperaturen 19 °C. Innetemperaturen där jag sitter nu är 22 °C och det har den varit ett bra tag innan jag satte på värmepumparna. Den torrare luften känns dock behagligare och värmepumparnas fläktar går ganska tyst och långsamt.
Jag inbillar mig att det här läget är strömsnålare än kylning, men jag har inte mätt.
Jag inbillar mig att det här läget är strömsnålare än kylning, men jag har inte mätt.
Forserad ventilation/höjd fläkthastighet på FLVP under natten.
Fasiken va glad jag var att satsa på frikylan. Juli var ju som en bastu här i Norrland. Nu kunde ju jag göra jobbet själv men jag räknade ihop vad det skulle kosta om jag har fakturerat kund för jobbet jag gjort, matl o jobb ca 40000kr har jag för mig. Nu har vi ungefär 70 kvm uppe runt sovrummen som vi kyler men med tanke att vi bara kört på halvfart så har man nog kunna kyla fler kvm om det varit nödvändigt.
Hur många graders skillnad har det gjort? Vi ska byta bvp och flera av säljarna ville knappt prata om frikyla för att de tyckte att det inte funkar så bra och folk bara blir besvikna. Besvärligt är det tydligen också.V Vector skrev:Fasiken va glad jag var att satsa på frikylan. Juli var ju som en bastu här i Norrland. Nu kunde ju jag göra jobbet själv men jag räknade ihop vad det skulle kosta om jag har fakturerat kund för jobbet jag gjort, matl o jobb ca 40000kr har jag för mig. Nu har vi ungefär 70 kvm uppe runt sovrummen som vi kyler men med tanke att vi bara kört på halvfart så har man nog kunna kyla fler kvm om det varit nödvändigt.
Med tanke på hur varmt vi brukar ha på övervåning (28-29°)när det har varit dessa högtryck så har vi sänkt betydligt. Jag har ställt den på 21° å då har vi haft ca 22,5 i sovrummet. Och jag har nog kunna köra hårdare också om jag velat. Har också varit på nån sådan som varit besviken med då har det varit ex för liten cirkpump, klena ledningar som har varit problem. Jag kunde som sagt öppna upp väggen bakom kylskåpet så jag hade raka vägen från källare upp till fläktkonvektorn på övervåningmrsnhp skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 629 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 629 inlägg
frikyla på bergvärme funkar ju bra men kräver ju en del för att funka bra... fläktelement med avrinning av kondens och det många missar är ju att även alla elementrör som används vid frikyla lär helst också isoleras eller vara dragna så att kondens från rören inte skapar problem.. eller ha en liten krets som används vid frikyla som har isolerade rör eller dragning som är kondens säkrad. och stänga med kranar till resten av elementsystemet där man inte kondenssäkrade rör
Mängden kondens vid varm fuktig väderlek kan vara rejäl och kan orsaka skador om ens elementsystem inte är väl anpassat för att ta hand om kondens på rören
Finns även många rörmokare som har dålig koll på den här biten, tyvärr
Mängden kondens vid varm fuktig väderlek kan vara rejäl och kan orsaka skador om ens elementsystem inte är väl anpassat för att ta hand om kondens på rören
Finns även många rörmokare som har dålig koll på den här biten, tyvärr
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Hålla koll på daggpunkten, helt enkelt! Lät att förstå om man kollar en tabell över daggpunkt/luftfuktighet. Det kan alltså vara läge att köra en avfuktare för att få ner daggpunkten. Ex. rumstemp. 25° och 50% luftfuktighet så är daggpunkten 13,9°, dvs håller du ytor över denna temperatur blir det ingen kondens.P polaris78 skrev:frikyla på bergvärme funkar ju bra men kräver ju en del för att funka bra... fläktelement med avrinning av kondens och det många missar är ju att även alla elementrör som används vid frikyla lär helst också isoleras eller vara dragna så att kondens från rören inte skapar problem.. eller ha en liten krets som används vid frikyla som har isolerade rör eller dragning som är kondens säkrad. och stänga med kranar till resten av elementsystemet där man inte kondenssäkrade rör
Mängden kondens vid varm fuktig väderlek kan vara rejäl och kan orsaka skador om ens elementsystem inte är väl anpassat för att ta hand om kondens på rören
Finns även många rörmokare som har dålig koll på den här biten, tyvärr
https://www.caltech.se/luftfuktighet
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vår fundering är att dra upp den till vinden och därifrån ner på ett par-tre ställen. Pannrummet är i motsatt ände av huset från sovrummet, och det är ju i sovrummet kyla skulle vara allra mest intressant.V Vector skrev:Med tanke på hur varmt vi brukar ha på övervåning (28-29°)när det har varit dessa högtryck så har vi sänkt betydligt. Jag har ställt den på 21° å då har vi haft ca 22,5 i sovrummet. Och jag har nog kunna köra hårdare också om jag velat. Har också varit på nån sådan som varit besviken med då har det varit ex för liten cirkpump, klena ledningar som har varit problem. Jag kunde som sagt öppna upp väggen bakom kylskåpet så jag hade raka vägen från källare upp till fläktkonvektorn på övervåning
Måste man ha så många ställen med kyla, det drar ju iväg med kostnad Räcker det inte med bara en som är tillräckligt stor som kan sättas utanföre sovrummen. Våran är på ca 4kw kyleffekt å sitter i tv rummet, det gör att den kan gå hela dygnet utan att det ev stör nattsömnen. Visst det försvinner ju lite kyla när den ska igenom dörrar men det är inget problem för oss. Tänk på att ta till borrhålet när du ska borra bara så man inte ligger på gränsen när det både gäller att värma och kyla huset.mrsnhp skrev:



