V Vector skrev:
Måste man ha så många ställen med kyla, det drar ju iväg med kostnad Räcker det inte med bara en som är tillräckligt stor som kan sättas utanföre sovrummen. Våran är på ca 4kw kyleffekt å sitter i tv rummet, det gör att den kan gå hela dygnet utan att det ev stör nattsömnen. Visst det försvinner ju lite kyla när den ska igenom dörrar men det är inget problem för oss. Tänk på att ta till borrhålet när du ska borra bara så man inte ligger på gränsen när det både gäller att värma och kyla huset.
Det vore trevligt att kyla både vardagsrum och sovrum, så minst två konvektorer behövs eftersom de ligger i varsin ände av huset. På grund av husets layout finns det inget läge för en konvektor som skulle kunna kyla allt.

Det blir inte sällan varmare inne än ute pga av solinstrålningen och då är ett råd som detta inte bara fel utan direkt dålig och meninglöst.

Rådet är istället att öppna korsdrag i en sådan situation.

"

9. Håll alla fönster och dörrar stängda

Tänk på att inte släppa in värmen, utan håll alla dörrar och fönster stängda när det är riktigt varmt ute.

P
Man får begagna sig av god värmehantering. Håll dörrar och fönster stängda dagtid när solen skiner, och dra ner alla persienner och gardiner. Fäll ner alla markiser.

På natten när yttertemperaturen har sjunkit till under innertemperaturen öppnar man dörrar och fönster (med myggnät monterade förstås).

På det här viset kan man hålla en dräglig temperatur inomhus under en lång tig. Vi gjorde så förr, men nu kör vi A/C på dagarna istället.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är nämligen inte tillräckligt att lägga ut den stora slangen genom ett öppet fönster, du måste bygga något runt så att det sluter tätt. De vi hade här och testade funkade inte att sätta i ventilationskanalen heller.
Det funkar utmärkt att bara lägga ut slangen genom förstret utan tätning. Får ner tempen till 17 när det är 28 grader ute även med fönstret på glänt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag ställer mig också frågande till att en portabel AC skulle vara dålig. Visst är den mer effektiv om den installeras men att slänga ut slangen genom fönstret och slå igång den kommer man rätt långt med.

Kan dock säga att detta ska göras innan sänggående typ. Kör en timme, stäng in kylan och sov gott. Apparaten väsnas nämligen en del.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
@
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]

Här har du ett exempel på installation. Det finns fler i den här tråden. [länk]

Det är nämligen inte tillräckligt att lägga ut den stora slangen genom ett öppet fönster, du måste bygga något runt så att det sluter tätt. De vi hade här och testade funkade inte att sätta i ventilationskanalen heller.
Det är ju inte sant. Även om du lägger ut slangen genom en mindre fönsteröppning och kör en portabel AC så kommer den att kyla rätt ordentligt - men det är rätt ineffektivt eftersom ny värme kommer in via fönstret. Men många kör den på kvällen då det är +30 i huset och kanske 20-25c utomhus.....då kylen det rätt bra!

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
sett senaste veckan på reddit folk som bygger om portabel AC till att den har 2 rör ut en som suger in och den andra ut att dom skulle bli efektivare då

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det har väl gjorts till och ifrån även i Sverige med olika 3D-printade lösningar, problemet är att många portabla AC har dålig eller ingen alls avskiljning internt innanför kapslingen mellan luften som sugs in för att kylas och skickas ut i rummet igen och luften som sugs in för att gå igenom varma kondensorn och sedan ut genom slangen - det blir för lite drag av den utomhus dagtid varmare luften genom slangen som är tänkt gå till kondensorn för att värmas och skickas ut igen i slang och för mycket tas av den kallare inomhusluften som också värms i kondensor och skicka ut i slang och för mycket av luften hittar andra vägar i till lägenheten ibland via het plåttak någonstans på vägen eller het husvägg via friskluftsventiler... - kort sagt det blir liten för lite undertryck som suger i den luftmatande slangen för att gå i balans för den utskickade varma luften i den andra slangen

Sedan är dagens portabla AC:s slangfläktar (i form av trumfläktar) så klena att de blir andtrutna så fort det är minsta hinder i vägen i slang och utblås, det var helt annan fart och tryck på fläkten (men i mindre diameter) i min gamla radial från 1999/2000-talen med en riktig centrifugalfläkt och fick igenom tillräckligt med luft genom 90 mm slang och gammal skafferigenomföring i väggen till utsidan med galler för att fungera över tid, med vatten i skrubbern (den var gjord för det, även om den inte var fullrustad med avhärdningsfilter och vattentank och andra detaljer i det, som såldes i Sverige som dess australienska modeller) kunde tävla med 9000 BTU maskin trots att den bara var på 7000 BTU utan vatten, och en viktig sak var att den inte drog in så mycket varmluft utifrån som dagens maskiner med 120 - 150 mm slang - det var den som höll mig på rätt sidan av komfortzonen under 2018 i flera veckors tid där dygnsgenomsnitten knappt gick under +30 grader C och långa tider med nära 100 %Rh (nära vatten i södertälje) - även om den inte kunde sänka temperaturens så mycket så var det att den torkade luften så att svettning fungerade igen som höll en ifrån att bli galen av värmen.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Intressant diskussion! Jag håller på att installera AC i lägenheten i stan. Eftersom jag brukar få allergiska besvär av ac, inte av kalluften utan p g a den biologiska uppbyggnad som med tiden sker inne i maskinen, vill jag hålla den ren inuti och tar in uteluften till rummet via ett pollenfilter och en slang nr mot apparaten. Plywwoodskiva i fönstret med frånluften ut uppåt, tilluften nertill.

Har testat nu i värmeböljan. Allt funkar förutsatt att överskottsvattnet leds ner till en balja på golvet. Maskinen orkade inte dunsta av och skicka ut mycket vatten genom utloppsslangen.

På sikt ska det bli nån sorts semi-dual hose system. Men nu undrar jag om utfläkten kanske är i klenaste laget. Vill ha backspjäll för att kunna stänga av apparaten utan att det kommer in ofiltrerad uteluft i den. Men om fläkten inte orkar öppna spjället går ju det inte. Jag testar vidare ett steg i taget.

Maskinen är en Delonghi Pinguino Classic Compact 2,1 kW som jag köpte på Black Friday i höstas. Ville hellre ha en beprövad än det senaste.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:
sett senaste veckan på reddit folk som bygger om portabel AC till att den har 2 rör ut en som suger in och den andra ut att dom skulle bli efektivare då
Jag har en med både insug och utblås som original och kan intyga att det är mycket effektivare jämfört med de jag haft tidigare.

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
P
X xxargs skrev:
kunde tävla med 9000 BTU maskin
Joule är SI-enheten för energi.

Fråga inte Googles AI vad BTU är. Den blandar friskt ihop energi och effekt och man får veta att BTU är en "imperialistisk enhet". 😀

(Omvandlingsfaktorn mellan BTU och Joule är hyfsat enkel så man kan ganska lätt uppskatta energitransportförmågan hos en enhet vars specifikation är angiven i BTU).

Redigerat:
S SonnyListon skrev:
Jag har en med både insug och utblås som original och kan intyga att det är mycket effektivare jämfört med de jag haft tidigare.
märke på den?

LLVP är verkligen jesus återkommen i dessa tider

• Gilla
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:
märke på den?
Det är en gammal Zibro P229. När jag skulle leta reda på den nu så höll min fru precis på att baxa ut den ur garderoben 😄. Köpte den begagnad i värmeböljan typ 2018 eller nåt, till ett otroligt överpris. Värt varenda öre. Det var den enda som fanns att få tag på inom 30 mils radie.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Det är en gammal Zibro P229. När jag skulle leta reda på den nu så höll min fru precis på att baxa ut den ur garderoben 😄. Köpte den begagnad i värmeböljan typ 2018 eller nåt, till ett otroligt överpris. Värt varenda öre. Det var den enda som fanns att få tag på inom 30 mils radie.
verkar vara en vanligt märke för kontor vad jag kan se japanskt märke https://www.toyotomi.eu/category/air-conditioning/

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.