31 517 läst ·
218 svar
32k läst
218 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
snyggast är ju takmonterade ACPer Eskilsson skrev:
Vi installerade två llvp i augusti förra året, en i sovrummet på övervåningen och en annan på Marléns kontor.
Vi hade pratat om det under ganska lång tid men kom aldrig till skott. Vi tyckte de är ganska fula och vi visste inte riktigt vart vi skulle placera dem. Syftet var primärt att kyla ner.
Så här ser installationen ut i sovrummet.
[bild]
[bild]
[bild]
Och så här ser den ut i Marléns kontor.
[bild]
[bild]
Det blev 2 st japanska Mitsubishi värmepumpar som tillverkats i Thailand. Inte minsta modellen men inte heller den största. Nu efteråt tror jag att vi hade klarat oss med mindre modeller.
På utsidan låter de nästan ingenting. I varje fall inte när man bara kör med kyla.
Den i sovrummet brukar vi sätta på ett tag på kvällen för att kyla ner och stänger av den när vi går och lägger oss.
jo, jag vet trasslet med BTU, att det är underförstått räknat per timme och i andra sammanhang inte, vill man göra det ännu värre kan vi prata om 'ton of refrigeration' som jänkarna också svänger sig med när man anger kylmaskins kapacitetP pmd skrev:Joule är SI-enheten för energi.
Fråga inte Googles AI vad BTU är. Den blandar friskt ihop energi och effekt och man får veta att BTU är en "imperialistisk enhet". 😀
(Omvandlingsfaktorn mellan BTU och Joule är hyfsat enkel så man kan ganska lätt uppskatta energitransportförmågan hos en enhet vars specifikation är angiven i BTU).
1 'ton of refrigeration' = att smälta 1 short ton (907,2 kg) is till vatten vid 0 grader C på 24 timmar ≃ 12000 BTU/hour ≃ 3,5 kW
1 Joule = 1Ws = 1/3600 Wh = 0,0009478... BTU
Har en maskin 3,5 kW i effekt så motsvarar det 3500 Ws per sekund eller 3500 Joule per sekund, och har den körts exakt 1 timme så har man energimängden 3,5 kWh (eller 12600000 Joule, aka 12600 kJoule)
---
Problemet är att väldigt många AC/LLVP och portabla AC har man just BTU som en effektklass/storleksklass-kategori och även smyger in i dess benämningar för modellen
dvs en LLVP med '09' i sin benämning avser 9000BTU(h) i kyldrift och motsvarar lite drygt 2,6 kW i kylkapacitet
Andra som tex Mitsubishi använder effekten i 1/10-dels kW som '25', för 2,5 kW kapacitet och '35' för 3,5 kW i sina produktbenämningar för sina LLVP - dock alltid i avseende AC-drift i en standard testuppställning.
Redigerat:
Har 2 multisplit , 2 utedelar med 4 innedelarPlupp 671848 skrev:Fråga till er som har AC fast installation i hus med multisplit, hur tycker ni det fungerar? Jag är orolig för att "huvudenheten" i vardagsrum ska förlora effekt och bli för svag.
Undrar även hur det ser ut med dragningar till alla innedelar. Görs det på fasad (utsida) eller inne i huset? Det jag mest är orolig för är att det ska bli en massa fula dragningar.
320 m² boyta fördelat på 2 våningar
Även de varmaste dagarna har det varit svalt innomhus
Anläggningen är sen 2004 så jag har funderat på utbyte kollat priser och det har legat på mellan 80 000 och 130 000 beroende på leverantör och fabrikat
Vi har använt detta till värme på vintern och kyla på sommaren
Så kostnader finns förutom den ökade elräkningen sommartid
Det finns modeller som monteras exempelvis under fönster, ser ungefär ut som ett elelmentClasseClas skrev:
På vår anläggning har vi 3 olika storlekar på innerdelarna anpassat efter storleken på rummen mm och beräknat effektbehov.
-Allrum, 25 m2, modell 35
-"Master bedroom", 20 m2, modell 25
-2 sovrum, 15 m2, modell 20
Dragningen på övervåningen är gjord via vinden som nämnts tidigare. Ingen innerdel sitter mot någon yttervägg. Om dragningen är "snygg" kan diskuteras. Själva innerdelarna är fula tycker jag men någon estetisk uppoffring krävs för att få kyla.
[bild]
Min frikyla som går för övervåningen å har sänkt temperaturen drygt 1 grad på övervåningen på ca 1timme å när den gått klart så har vi väl drygt 22 grader i sovrummen. Har vi velat har vi kunna sänkt mer. Dom andra tempraturena är vad som kommer upp från borrhål respektive ner i borrhål. Det är guld värt....
22 är för varmt för oss på vintern svetigt juV Vector skrev:Min frikyla som går för övervåningen å har sänkt temperaturen drygt 1 grad på övervåningen på ca 1timme å när den gått klart så har vi väl drygt 22 grader i sovrummen. Har vi velat har vi kunna sänkt mer. Dom andra tempraturena är vad som kommer upp från borrhål respektive ner i borrhål. Det är guld värt....
Jo så kan det ju vara å skulle jag vilja skulle vi kunna sänka ett antal grader till som jag skrev men vi vill inte ha för stor skillnad på innetemp uppe å nere i kåken. Jämnfört innan vi hade frikylan med 28/29° på övervåningen när det var flera dagar varmt ute så är vi nöjdM maria01 skrev:
vi har klockan 23:09 fortfarande 30 grader på övervåningen under dagen går det up till 35V Vector skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden