På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Vad gör man när det är 30 grader varmt ute och minst lika varmt inne i huset? Här går jag igenom alla sätt jag kan komma på för att sänka temperaturen så att man står ut med att vara inomhus och kan sova på natten.
Du kan läsa blogginlägget här: 16 sätt att få ner värmen inomhus
Du kan läsa blogginlägget här: 16 sätt att få ner värmen inomhus
Då går jag ut och lägger mig i en solstol.Redaktionen skrev:
kommer ganska långt med stängt och nerdraget dagtid och tvärtom när utetempen går under inomhustempen.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Intressant. Jag är nyfiken på hur man "installerar" en portabel AC. Om det menas med att leda ut värmen ur huset och leda bort kondensen?
Luftslangen måste ut genom ett fönster eller hål i väggen så värmen hamnar utanför bostaden. Lika mycket (varm) utomhus kommer dock att sugas in i processen så det är inte särskilt effektivt men visst ger det lindring.
Har svalkat med AC från pump i hela vuxna livet.
Man ska kunna hantera klimatet och få den temperatur man vill ha. Har idag 2st LLVP som kan kyla ner hela huset.
Man hör ju vuxna (?) människor som klagar att de inte kan sova på sommaren och har problem pga värmen i sovrummet.
Kunna bestämma sitt inneklimat är ju inget problem idag så jag undrar hur i helvete folk kan ha problem med det.
Man ska kunna hantera klimatet och få den temperatur man vill ha. Har idag 2st LLVP som kan kyla ner hela huset.
Man hör ju vuxna (?) människor som klagar att de inte kan sova på sommaren och har problem pga värmen i sovrummet.
Kunna bestämma sitt inneklimat är ju inget problem idag så jag undrar hur i helvete folk kan ha problem med det.
Bor du i lägenhet kan det vara svårt att installera AC..P Pligg85 skrev:Har svalkat med AC från pump i hela vuxna livet.
Man ska kunna hantera klimatet och få den temperatur man vill ha. Har idag 2st LLVP som kan kyla ner hela huset.
Man hör ju vuxna (?) människor som klagar att de inte kan sova på sommaren och har problem pga värmen i sovrummet.
Kunna bestämma sitt inneklimat är ju inget problem idag så jag undrar hur i helvete folk kan ha problem med det.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Manganbangan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har du ett exempel på installation. Det finns fler i den här tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/air-condition-i-en-laegenhet.318407/
Det är nämligen inte tillräckligt att lägga ut den stora slangen genom ett öppet fönster, du måste bygga något runt så att det sluter tätt. De vi hade här och testade funkade inte att sätta i ventilationskanalen heller.
Ja, det är ett mysterium det att fortfarande är tillåtet att sälja dessa agreggat med sin usla verkningsgrad i dessa gröna ekodesign-tider när man inte ens får sälja en dammsugare med större effekt än 900W. Det borde åtminstone vara krav på att det skall finnas möjlighet att ansluta extern tilluft.J Josth skrev:
Förhoppningsvis är marknaden så liten att det inte är lönt att lägga energi på.😉C cpalm skrev:
