Vad gör man när det är 30 grader varmt ute och minst lika varmt inne i huset? Här går jag igenom alla sätt jag kan komma på för att sänka temperaturen så att man står ut med att vara inomhus och kan sova på natten.

Du kan läsa blogginlägget här: 16 sätt att få ner värmen inomhus
 
  • Gilla
Mollgan och 1 till
  • Laddar…
.... å frikyla om man har bergvärme
 
  • Gilla
  • Älska
anders07 och 7 till
  • Laddar…
F
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vad gör man när det är 30 grader varmt ute och minst lika varmt inne i huset? Här går jag igenom alla sätt jag kan komma på för att sänka temperaturen så att man står ut med att vara inomhus och kan sova på natten.

Du kan läsa blogginlägget här: 16 sätt att få ner värmen inomhus
Då går jag ut och lägger mig i en solstol.

kommer ganska långt med stängt och nerdraget dagtid och tvärtom när utetempen går under inomhustempen.
 
  • Gilla
Frsto
  • Laddar…
Man måste inte vänta tills kvällen med att vädra.
Öppnar man upp mycket på dagen så stänger man inte inne värmen.
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Jag är nyfiken på hur man "installerar" en portabel AC. Om det menas med att leda ut värmen ur huset och leda bort kondensen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848 och 1 till
  • Laddar…
Luftslangen måste ut genom ett fönster eller hål i väggen så värmen hamnar utanför bostaden. Lika mycket (varm) utomhus kommer dock att sugas in i processen så det är inte särskilt effektivt men visst ger det lindring.
 
  • Gilla
Waliant och 4 till
  • Laddar…
Har svalkat med AC från pump i hela vuxna livet.

Man ska kunna hantera klimatet och få den temperatur man vill ha. Har idag 2st LLVP som kan kyla ner hela huset.

Man hör ju vuxna (?) människor som klagar att de inte kan sova på sommaren och har problem pga värmen i sovrummet.

Kunna bestämma sitt inneklimat är ju inget problem idag så jag undrar hur i helvete folk kan ha problem med det.
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
F
P Pligg85 skrev:
Har svalkat med AC från pump i hela vuxna livet.

Man ska kunna hantera klimatet och få den temperatur man vill ha. Har idag 2st LLVP som kan kyla ner hela huset.

Man hör ju vuxna (?) människor som klagar att de inte kan sova på sommaren och har problem pga värmen i sovrummet.

Kunna bestämma sitt inneklimat är ju inget problem idag så jag undrar hur i helvete folk kan ha problem med det.
Bor du i lägenhet kan det vara svårt att installera AC..
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Bor du i lägenhet kan det vara svårt att installera AC..
Byt installatör då?
 
Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen nekar nästan alltid tillstånd för att installera AC med en utedel och rör genom väggen.
 
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
F
C chillax skrev:
Man måste inte vänta tills kvällen med att vädra.
Öppnar man upp mycket på dagen så stänger man inte inne värmen.
Hur då tänker du?

Om det är 20 grader inne och 25 ute t ex?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B
Kryper ner i källaren sover i gästrummet när det är över 30 grader!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Intressant. Jag är nyfiken på hur man "installerar" en portabel AC. Om det menas med att leda ut värmen ur huset och leda bort kondensen?
Bärbar AC med slang installerad genom plywoodskiva i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har du ett exempel på installation. Det finns fler i den här tråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/air-condition-i-en-laegenhet.318407/

Det är nämligen inte tillräckligt att lägga ut den stora slangen genom ett öppet fönster, du måste bygga något runt så att det sluter tätt. De vi hade här och testade funkade inte att sätta i ventilationskanalen heller.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
C
J Josth skrev:
Lika mycket (varm) utomhus kommer dock att sugas in i processen så det är inte särskilt effektivt men visst ger det lindring.
Ja, det är ett mysterium det att fortfarande är tillåtet att sälja dessa agreggat med sin usla verkningsgrad i dessa gröna ekodesign-tider när man inte ens får sälja en dammsugare med större effekt än 900W. Det borde åtminstone vara krav på att det skall finnas möjlighet att ansluta extern tilluft.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Ja, det är ett mysterium det att fortfarande är tillåtet att sälja dessa agreggat med sin usla verkningsgrad i dessa gröna ekodesign-tider när man inte ens får sälja en dammsugare med större effekt än 900W. Det borde åtminstone vara krav på att det skall finnas möjlighet att ansluta extern tilluft.
Förhoppningsvis är marknaden så liten att det inte är lönt att lägga energi på.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.