27 978 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Medlem
· Västra götaland
· 3 inlägg
Jag har stora fönster i söderläge. Blir som en bastu på sommaren. Jag har annan uppvärmning men investerade ändå i ett par LLVP efter flera år av konstant vädring, golvfläktar, draperier och bullriga portabla ACs. I kylläge drar de ca 500w/st när de går. Det är värt varenda krona!
Andra aspekter på kontrollerad inomhustemperatur är om man har husdjur. De mår gott av att det inte blir för varmt. När man slipper vädra i tid och otid så slipper man också att få in allt skit från uteluften (läs pollen). Dessutom så kan en LLVP (och liknande system) bidra till att hålla nere energikostnaderna för uppvärmning under vintern.
Man kan ju jämföra avsaknad av AC i huset är som att inte ha AC i bilen. Vem har det? Bara att köpa.
Andra aspekter på kontrollerad inomhustemperatur är om man har husdjur. De mår gott av att det inte blir för varmt. När man slipper vädra i tid och otid så slipper man också att få in allt skit från uteluften (läs pollen). Dessutom så kan en LLVP (och liknande system) bidra till att hålla nere energikostnaderna för uppvärmning under vintern.
Man kan ju jämföra avsaknad av AC i huset är som att inte ha AC i bilen. Vem har det? Bara att köpa.
Har precis samma erfarenhet. Vi har en portabel AC som vi klämmer fast i ett fönster på glänt. Sänker värmen i sovrummen med 8-10 grader.Fairlane skrev:
Det där är såklart effektivare än att bara lägga ut slangen genom ett fönster, men att det inte fungerar alls annars håller jag inte med om. Jag har en balkongdörr i sovrummet och jag körde med en portabel AC i det rummet förut, med slangen ut genom balkongdörren. Det var inget problem att dra ner temperaturen från 26 till 16 så jag tycker det fungerade.
Kostar multum att bygga ett vanligt hus så och det kräver ganska stort teknikutrymme i taket och ett stort kylaggregat på utsidan huset.Erik JS skrev:OM jag någonsin skulle bygga ett hus skulle jag se till att ha central AC med reglage för varje rum som de har utomlands och på hotell. Jag är otroligt känslig för värme och sover skitdåligt om det blir över 22c och luften dessutom står still.
Installera fast AC med pump i t ex vardagsrum är jättebra för de sociala ytorna, men hjälper föga för sovrummen enligt min erfarenhet och att installera pump för varje rum (eller split med en massa innedelar) blir bara fult tycker jag och i viss mån overkill för mindre rum.
Alla nya hus i Spanien och runt medelhavet byggs så, tycker inte det ser konstigt ut när jag tittat på dessa? Har du exempel så man kan se? Är genuint nyfiken.J Josth skrev:
Kanske ändå kan vara värt det om man har råd. Inbillar mig att jag sett ett par sådana hus till försäljning i Danderyd bland annat. Gissar dock att det kan bli krångligt att hitta firma som installerar och underhåller då det är så pass ovanligt här.J Josth skrev:
Och det går inte att göra om man har FTX i huset? Vet att man kan få "frikyla" eller vad det kallas, men verkar lite mesigt. Inte som riktig AC?J Josth skrev:
Luftflödet för ventilationen som går genom FTX är för litet för att kunna ge bra kyla. Behövs betydligt större luftflöde som cirkulerar. Däremot brukar det gå att ansluta tilluften till kylaggregatet så den nya luften blir en liten del av luftflödet ut från kylaggregatet.
Och detta är effektivt nog under högsommar? Låter i sådana fall som ett intressant alternativ.J Josth skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg