27 971 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
J jocke31 skrev:
Om all värme kommer från golvet så har jag lite svårt att förstå hur effektiv kylning skulle ske i hela rummet genom golvkyla. Då behöver det vara väldigt kallt på golvet för att kyla all luft i hela rummet… Golvvärme funkar ju med varmvatten som pumpas runt i huset - är då tanken att typ 1-gradigt vatten ska pumpas runt eller hur skulle det funka?V Vector skrev:
Jo ... men nu finns det ju andra sätt att sprida kyla i ett hus ex fläktkonvektorerJ jocke31 skrev:Om all värme kommer från golvet så har jag lite svårt att förstå hur effektiv kylning skulle ske i hela rummet genom golvkyla. Då behöver det vara väldigt kallt på golvet för att kyla all luft i hela rummet… Golvvärme funkar ju med varmvatten som pumpas runt i huset - är då tanken att typ 1-gradigt vatten ska pumpas runt eller hur skulle det funka?
En del nya hus påminner rätt mycket om växthus, särskilt i söderläge där det ofta kan vara nästan bara glaspartier. I ett sådant hus kan det nog lätt bli 30 grader om solen lyser.A Axalon skrev:
Du har då bestämda uppfattningar.. först så går det inte att kyla hus med golvvärme. Sen så måste man riva halva huset för att få kyla. Var nyss hos en kund som hade i efterhand satt en fläktkonvektor i ett hus med golvvärme på hallväggen utanföre pannrummet. Enda rivningen var ett hål i väggen bakom fläktkonvektorn för rör......J jocke31 skrev:
Finns tillverkare av värmepumpar som stödjer golvkyla. Ska tydligen fungera helt okej eftersom det blir en stor kylande yta men det blir inte särskilt kallt på golvet eftersom temperaturen måste hållas ovanför kondenseringstemperaturen så att det inte bildas vatten på golvet.J jocke31 skrev:Om all värme kommer från golvet så har jag lite svårt att förstå hur effektiv kylning skulle ske i hela rummet genom golvkyla. Då behöver det vara väldigt kallt på golvet för att kyla all luft i hela rummet… Golvvärme funkar ju med varmvatten som pumpas runt i huset - är då tanken att typ 1-gradigt vatten ska pumpas runt eller hur skulle det funka?
Jo men det lär ju behövas åtminstone en fläktkonvektor per våning för att kyla effektivt tänker jag? Och funkar en enda fläktkonvektor verkligen för ett helt våningsplan även om sovrummen ligger en bit bort från konvektorn?V Vector skrev:Du har då bestämda uppfattningar.. först så går det inte att kyla hus med golvvärme. Sen så måste man riva halva huset för att få kyla. Var nyss hos en kund som hade i efterhand satt en fläktkonvektor i ett hus med golvvärme på hallväggen utanföre pannrummet. Enda rivningen var ett hål i väggen bakom fläktkonvektorn för rör......
Om man exempelvis vill kyla ned 2 separata sovrum till 20 grader när inomhustemperaturen är 28 grader, men tycker det är ok med 22-23 grader i övriga rum, är detta möjligt med fläktkonvektor och bergvärme?
Jag är verkligen ingen expert på kylning eller ventilation utan är genuint nyfiken.
Ok. Intressant. Är det någon här som har en sådan lösning och som kan berätta hur bra det fungerar?J Josth skrev:
Man kyler ner hela huset där innerdörrarna är öppna men som med värme förlorar man en grad eller två för varje dörrpost som kylan ska förbi från fläktkonvektorn sett.J jocke31 skrev:Jo men det lär ju behövas åtminstone en fläktkonvektor per våning för att kyla effektivt tänker jag? Och funkar en enda fläktkonvektor verkligen för ett helt våningsplan även om sovrummen ligger en bit bort från konvektorn?
Om man exempelvis vill kyla ned 2 separata sovrum till 20 grader när inomhustemperaturen är 28 grader, men tycker det är ok med 22-23 grader i övriga rum, är detta möjligt med fläktkonvektor och bergvärme?
Jag är verkligen ingen expert på kylning eller ventilation utan är genuint nyfiken.
17. Använd en "whole house fan"
https://www.byggahus.se/forum/threads/kyla-huset-med-whole-house-fan.495708/
Jag gjorde en tråd om detta för ett par år sen.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kyla-huset-med-whole-house-fan.495708/
Jag gjorde en tråd om detta för ett par år sen.
I tråden kom vi fram till att det inte var samma sak eftersom "whole house fan" byter ut luften inne typ 10 gånger mer än en sådan. Eller om det var 20. Jag minns inte.useless skrev:
Det var i alla fall inte samma sak.
Ja, men om det är 22 grader ute så blir det inte kallare än 22 grader inne. Dvs, du kyler inte huset.Farstatjej90 skrev:
Ta en koll på webbmarkis.se , typ halva priset mot "fina gatan" men högsta kvalitet på duk och ram, ingen avkall på kvaliteten trots det betydligt lägre priset. Jag har köpt alla mina markiser till villan och sommarstället där.F Fideliox skrev:
Supertrevlig och proffsigt bemötande, jag hade en del ganska komplicerade måttfrågor som jag fick svar på innan jag beställde.