Farstatjej90
useless useless skrev:
Ja, men om det är 22 grader ute så blir det inte kallare än 22 grader inne. Dvs, du kyler inte huset.
Nä men det är oftast inte det folk klagar på
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä men det är oftast inte det folk klagar på
Vad är det folk klagar på när det är varmt då?
 
C
F Fideliox skrev:
Förhoppningsvis är marknaden så liten att det inte är lönt att lägga energi på.😉
Tror du? Säljs ju hyfsat billigt på ICA och Lidl, tror de säljer rätt bra.
 
Erik JS skrev:
Och det går inte att göra om man har FTX i huset? Vet att man kan få "frikyla" eller vad det kallas, men verkar lite mesigt. Inte som riktig AC?
Kolla mitt inlägg #28. Jag har gratis kylning och min VP/C luft-luft kostade 23 000 inkl. allt.
Frikyla är att man evakuerar inneluften med värmeväxlaren avstängd och tar in kall uteluft på kvällen/natten. Funkar inte om du har stenhus som lagrat mer energi på dagen än du kan få ut under natten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Farstatjej90
useless useless skrev:
Vad är det folk klagar på när det är varmt då?
Att det är 26 grader inne typ och att det är varmare inne än ute och att det tar en jäkla tid att vädra på kvällen innan det blir svalt och många har husdjur eller annat som gör att man inte vill ha fönster vidöppna och t.ex. på en övervåning kan det bli jättevarmt en sommardag och även om det är 19 grader ute sen på kvällen kan det fortfarande vara olidligt och många kanske har sitt sovrum där.

Testa då whole house fan det är kanon tror jag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Testa då whole house fan det är kanon tror jag.
Nja, jag kör nog vidare med luftvärmepumpen som levererar kall luft.
 
J jocke31 skrev:
Om all värme kommer från golvet så har jag lite svårt att förstå hur effektiv kylning skulle ske i hela rummet genom golvkyla. Då behöver det vara väldigt kallt på golvet för att kyla all luft i hela rummet… Golvvärme funkar ju med varmvatten som pumpas runt i huset - är då tanken att typ 1-gradigt vatten ska pumpas runt eller hur skulle det funka?
Nej. Du ska räkna på ΔT, dvs temperaturdifferensen mellan golvet och rummet. Det brukar vara ca 2° vid värming (23° på golvet ger ca 20° i rummet).
Kyleffekten bestäms av annat. Du har minst ca 50W/m² värmeeffekt på ditt system men det är dimensionerat för en skillnad mellan ute-inne på ca 35°.
När du vill kyla är det kanske 10° skillnad mellan ute och innetemperatur. Då behövs betydligt mindre effekt, men skillnaden i golvtemperatur och rumstemperatur blir ju samma.
Ditt problem är att cirkulera den kalla luften på golvet, eftersom kall luft är tyngre och ligger kvar.
Du kan alternativt evakuera varmluften i husets högsta punkt och ta in svalare kvällsluft på bottenvåningen. Ditt golv kommer i båda fallen att kyla ner inneluften.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att det är 26 grader inne typ och att det är varmare inne än ute och att det tar en jäkla tid att vädra på kvällen innan det blir svalt och många har husdjur eller annat som gör att man inte vill ha fönster vidöppna och t.ex. på en övervåning kan det bli jättevarmt en sommardag och även om det är 19 grader ute sen på kvällen kan det fortfarande vara olidligt och många kanske har sitt sovrum där.

Testa då whole house fan det är kanon tror jag.
Så mekanisk frånluftsventilation med andra ord?
 
F Fideliox skrev:
Hur då tänker du?

Om det är 20 grader inne och 25 ute t ex?
Att man inte har något problem och inte behöver göra något.
 
Farstatjej90
F Fideliox skrev:
Så mekanisk frånluftsventilation med andra ord?
Som jag skrev i andra inlägget är skillnaden att whole house fan byter luften 10 eller 20 gånger snabbare. Läs tråden jag länkade så får du säkert svar på vad det är!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Funkar dock inte om man har golvvärme i hela huset.
Luftkonditionering kyler aktivt rumsluften och kan sänka inomhustemperaturen med upp till 15 °C. Golvkylning, å andra sidan, ger passiv kylning genom att absorbera värme genom golvet och sänker rumstemperaturen med 3 till 5 °C jämfört med ett okylt rum
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Funkar dock inte om man har golvvärme i hela huset.
Det är väl klart att det gör? Frikyla använder egna fläktkonvektorer (där man cirkulerar brinevätskan direkt från borrhålet) för att sprida den kalla luften. Dom är oberoende av det övriga värmesystemet oavsett om man har golvvärme eller radiatorer.

Visst, det finns system som kyler via det ordinarie värmesystemet, men de har väldigt begränsad effekt då man man bara kan cirkulera vatten med en temperatur några få grader under lufttemperaturen innan det blir kondens.
 
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Värme har vi inte känt av alls. Jag satsade på ett nästintill passivt hus med Thermomur, FTX, djupt borrhål med frikyla samt UV-behandlade fönster och glaspartier.

Frikylan har jag inte ens behövt sätta igång. Och som någon tidigare nämnde – frikyla går inte genom golvvärmesystemet. Vi har separata PEM-slangar i skyddsrör som går mellan byggnaderna till huset där vi har konvektorn, som både kan värma och kyla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men en fläktkonvektor lär ju kräva en
useless useless skrev:
Det är väl klart att det gör? Frikyla använder egna fläktkonvektorer (där man cirkulerar brinevätskan direkt från borrhålet) för att sprida den kalla luften. Dom är oberoende av det övriga värmesystemet oavsett om man har golvvärme eller radiatorer.

Visst, det finns system som kyler via det ordinarie värmesystemet, men de har väldigt begränsad effekt då man man bara kan cirkulera vatten med en temperatur några få grader under lufttemperaturen innan det blir kondens.
Ok, men det måste ju krävas rätt omfattande (och dyra/fula) installationer för att der ska fungera eller? Och såvitt jag förstår tämligen djupt borrhål. Vi har bergvärmepumpen på nedervåningen och sovrummen på övervåningen - räcker verkligen frikyla för att få ned temperaturen i huset på ca 200 kvm med ca 5 grader (från 27-28 till runt 22 grader) och i sovrummen till max 20 grader på natten?

Bifogar bild på dagens temperatur i stora sovrummet - och då var det ändå inte jättevarmt ute idag (runt 25 grader).

Temperatur- och fuktighetsgraf för ett sovrum, visar temperatur i rött och relativ fuktighet i blått över 24 timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammar031
  • Laddar…
Sov med lakan eller tomt påslakan och fukta det med en blomspruta. Första tanken är att det skulle bli blött och kladdigt men med rätt mängd blir det bara svalt.
 
  • Haha
  • Gilla
NizzeBygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.