27 978 läst ·
197 svar
28k läst
197 svar
16 sätt att få ner värmen inomhus
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Det där är såklart effektivare än att bara lägga ut slangen genom ett fönster, men att det inte fungerar alls annars håller jag inte med om. Jag har en balkongdörr i sovrummet och jag körde med en portabel AC i det rummet förut, med slangen ut genom balkongdörren. Det var inget problem att dra ner temperaturen från 26 till 16 så jag tycker det fungerade.Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Här har du ett exempel på installation. Det finns fler i den här tråden. [länk]
Det är nämligen inte tillräckligt att lägga ut den stora slangen genom ett öppet fönster, du måste bygga något runt så att det sluter tätt. De vi hade här och testade funkade inte att sätta i ventilationskanalen heller.
Investerade 1500kr på ”golvkyla” för ett par år sedan.
Bor i ett trögt stenhus med golvvärme i alla rum som drivs av en luft vatten vp.
Visade sig att den kunde kyla vattnet också förutsatt att man köpte några sensorer för att kontrollera daggpunkten.
Var ganska skeptisk. Men det har fungerat över förväntan. Håller 21 grader inne året om.
Bor i ett trögt stenhus med golvvärme i alla rum som drivs av en luft vatten vp.
Visade sig att den kunde kyla vattnet också förutsatt att man köpte några sensorer för att kontrollera daggpunkten.
Var ganska skeptisk. Men det har fungerat över förväntan. Håller 21 grader inne året om.
🤣🤣🤣 30 grader inomhus i Sverige? I vilken Sverige lever ni?Redaktionen skrev:
30 grader i nybyggda hus? Kanske stämmer nånting inte med isolering?
Jag har bergvärme, jag använder den kalla vätskan från borrhålet att kyla mitt sovrum i en fläktkonvektor..
Kylan är stort sätt gratis, cirkpumpen drar några få watt.
Utöver att få mycket svalt i sovrummet, så går värmen ner i borrhålet och ger värmepumpen mer energi!
Kostnad är ungefär lika mycket som en en liten luft/luft värmepump.
Björn
Bromsten
Kylan är stort sätt gratis, cirkpumpen drar några få watt.
Utöver att få mycket svalt i sovrummet, så går värmen ner i borrhålet och ger värmepumpen mer energi!
Kostnad är ungefär lika mycket som en en liten luft/luft värmepump.
Björn
Bromsten
Tanken med min lösning (bild nummer 2 i artikeln) är att den är portabel såtillvida att den bara är monterad ca 8-10 veckor om året. Övrig tid är AC-enheten undanställd och den vanliga fönsterbågen (med glas) på plats.Redaktionen skrev:
Sen vill jag lägga till en väldigt effektiv metod som blir allt populärare både här (ffa nyproduktion kommersiella lokaler) och utmed Medelhavet; meshväv på fönstrets utsida. Företrädesvis motordriven och klimatstyrd. Kostnad från 10K + montering per fönster.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Om det är varmt under en längre period, så kommer värmen att ta sig in. Isoleringen bromsar värmen, men om det är låt säga 25° ute från morgon till kväll med sol hela dagen, så hinner inte huset (mitt är murat) kylas ner under natten. Luftens temperatur må vara 25° men instrålningen mot väggar och tak ger ju högre temperatur på dessa ytor. Energimängden som då tillförs dagtid överstiger den avgivna energimängden under natten. Då måste man kyla aktivt.A Axalon skrev:
Som andra i tråden har jag heller inte upplevt problemen med portabel AC som hävdas här och då har jag använt dessa under 10+ år både i hus och lägenhet. Kyler ytan som behöver kylas mycket effektivt och inte märkt av några problem i övrigt med det. Slangen ut genom fönster och kondens följer med i utluften. Jag älskar dessa maskiner. Livräddare på somrarna 
Jag håller inte med om att portabel AC är dåligt. Dottern har en liten lägenhet med fönster i söderläge. För sex år sedan köpte vi en portabel AC till henne. Den fungerar jättebra. En flexslang ansluts till en vädringsventil i väggen, så att varma luften går ut den vägen. Slang och plastfläns för att ansluta till vädringsventilen kostade 150:-.. Vi rullar in den från källarförådet så här års, och ställer tillbaka den i september. Då behövs platsen för ett portabelt värmeelement (dålig värme i hyreshuset). Portabel AC är verkligen bra och ofta enda alternativet i en hyreslägenhet.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 601 inlägg
Jag har genom genom provat lite olika varianter. Allt från budget/fult till det jag har i dag.
Den fulaste och billigaste varianten var att tejpa upp aluminiumfilt från Biltema. Det funkade rätt bra, men min fru förbjöd mig att ha det kvar.
Sedan provade jag 50 mm EPS-skivor som jag skar i mått och som sattes för utsatta fönster. Fungerade riktigt bra och gav mer ljus inomhus än foliefiltarna. Men även här föll idén på att det såg tråkigt ut.
Nu har jag en luft-luft VP som jag ställer in på 23° och torkning av luften. Eftersom jag har FTX så ställer jag in den så att värmeväxlaren går igång när utgående lufttemperatur är lägre än inkommande. Jag kyler alltså ner inkommande luft och får på så sätt en fin temperaturutjämning i hela huset. Det sparar ju även på energiåtgången. vilket i mitt fall inte har någon betydelse, eftersom solpanelerna levererar överskott soliga dagar🌞
Den fulaste och billigaste varianten var att tejpa upp aluminiumfilt från Biltema. Det funkade rätt bra, men min fru förbjöd mig att ha det kvar.
Sedan provade jag 50 mm EPS-skivor som jag skar i mått och som sattes för utsatta fönster. Fungerade riktigt bra och gav mer ljus inomhus än foliefiltarna. Men även här föll idén på att det såg tråkigt ut.
Nu har jag en luft-luft VP som jag ställer in på 23° och torkning av luften. Eftersom jag har FTX så ställer jag in den så att värmeväxlaren går igång när utgående lufttemperatur är lägre än inkommande. Jag kyler alltså ner inkommande luft och får på så sätt en fin temperaturutjämning i hela huset. Det sparar ju även på energiåtgången. vilket i mitt fall inte har någon betydelse, eftersom solpanelerna levererar överskott soliga dagar🌞
OM jag någonsin skulle bygga ett hus skulle jag se till att ha central AC med reglage för varje rum som de har utomlands och på hotell. Jag är otroligt känslig för värme och sover skitdåligt om det blir över 22c och luften dessutom står still.
Installera fast AC med pump i t ex vardagsrum är jättebra för de sociala ytorna, men hjälper föga för sovrummen enligt min erfarenhet och att installera pump för varje rum (eller split med en massa innedelar) blir bara fult tycker jag och i viss mån overkill för mindre rum.
Installera fast AC med pump i t ex vardagsrum är jättebra för de sociala ytorna, men hjälper föga för sovrummen enligt min erfarenhet och att installera pump för varje rum (eller split med en massa innedelar) blir bara fult tycker jag och i viss mån overkill för mindre rum.