Air Condition i en lägenhet?

12k läst  101 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Bor i en lägenhet på 43kvm, tänkte köpa denna:
    https://www.netonnet.se/art/hem-hus...konditionering/andersson-arc-3-0/213396.9404/

Nu vidare till funderingen kring utblåset, det är ju ganska komplicerat att få till.

Jag har två öppningsbara fönster, och en balkongdörr, och undrar hur jag ska lösa detta.

Har ett fönster som öppnas åt sidan, som är ca 60cm brett, och ett fönster man öppnar "nerifrån" så det blir en glipa längst ner, ca 180cm, båda fönster är ca 180cm i höjd

Den skenan som följer med lär ju inte passa något av dessa fönster, då dom är för långa.

Tänkte dels fråga om någon har en bra annan lösning, eller om detta skulle fungera:

Köpa till längre utblås från ACn och på något sätt sätta utblåset rakt in i ventilationsutblåset som lägenheten har (dock i köket, i takhöjd så kanske är lite dumt)

2. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    Vi vet ju inte vilket boende du har, men troligen har fastighetsägaren , som väl är en hyresvärd eller bostadsrättsförening synpunkter på vad som är rimligt i sådana här fall, så du bör nog börja med att höra efter där

3. K
    Medlem Nivå 1
    Hur menar du? Angående det med utblåset via ventilation?
    Det kanske är ett långskott att försöka med det rent praktiskt

Men går den ventilationen igenom något innan det går ut i friskluften? Tänker om isåfall jag skadar något om jag vore göra det

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 6
    De flesta fastighetsägare vill nog ha koll på vilka utblås som finns och en sådan här forcerad ventilation kan påverka, det vore ju trist om du köper detta system och sedan får problem i efterhand

5. K
    Medlem Nivå 1
    Då är det helt enkelt utblås via fönster som gäller, det är ju det som ACn är tänkt för, men har någon här någon fyndig lösning på hur jag ska göra?

6. Kloge
    Medlem Nivå 7
    Gör ett nytt "fönster" av en osbskiva med haspar och gör ett hål för slangen

7. P
    Medlem Nivå 1
    Jag hade precis en sån när jag bodde i lägenhet. Det funkade bra, men den lät mycket, var stor som fasen och utblåsslangen var lika stor som tunneln till helvetet - vilket försvårade allt rejält.

• Laddar…
  8. K
    Medlem · Nivå 8
    Vad är det för "ventilationsutblås" du har i köket? Är det en ventil rakt ut, eller är det till en kanal som du delar med grannarna. Om det är en delad kanal är det mycket möjligt att det inte går ut i luften utan trycks in i dina grannars lägenheter.

9. K
    Medlem Nivå 1
    Mycket säker att det går till andra grannar, den är ovanför kylskåpet, och man ser att lägenheten är byggd efter ventilationstrumman som går "vidare" i byggnaden

Men det alternativet får jag nog ta och strunta i då, det verkar vara mycket klur med det

Och som nämnt, det är mycket utblås i en AC, och ventilen är absolut inte lika stor som röret så "pressar" man in luft sådär kanske något går på tok

10. P
    Medlem · Nivå 11
    Jag hade satsat på ett utblås genom en ram med en dubbel duk (bägge sidor om ramen) i balkongdörren. Lätta att göra fällbar och bra på alla sätt (säkerhet, enkelhet mm). Dessutom går den att få rätt lättviktig. Isolera mellan dukarna om du vill ha en lägre temperatur inomhus än utomhus.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 7
    Jag bodde i ett hyreshus där en boende hade tillverkat ett special munstycke och körde ut luften ur brevlådan i dörren. :beer:

12. T
    Medlem · Nivå 10
    Har du friskluftsventiler under fönstren kan det ju gå att köra ut luften där. Annars är nog en ram att sätta i fönstret att föredra. Blir det mörkt kan du göra den av plexi

13. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Perfekt då slapp de både räkningar och reklam, samt fick kylt lägenheten.

14. S
    Byggveteran Nivå 8
    Jag hade an AC där det var en 125 mm slang för avluften. Till denna var ett smalt munstycke samt en smal skumllst som passade hela fönsterbågshöjdeni. I lsten fanns ett passandd hål för munstycket. Allså smal glipa, tätt, fönstre låst på glänt och perfekt temp inne. Men, det var en portabel AC.

15. Stickan56
    Husägare · Nivå 8
    Det är stora mängder varmluft som skall ut. Du kan behöva öppna ett fönster (helst på skuggsida) för att undvika undertryck.
    Jag hade en portabel AC i mitt förra hus och fick problem med sotlukt från kaminen på grund av undertryck.

Stickan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: