15 476 läst ·
117 svar
15k läst
117 svar
1175 kr per timme för att installera värmepump. Rimligt?
Håller helt med dig.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Vi fick en installation utförd i veckan som var. Samma tidsintervall 8 -16 tim
Köpte pumpen via Bygghemma. Sen tog tydligen Installationspartner över. För att boka in installation.
Kom ett mail med förslag om tid villket vi bekträftade. det var assistworkshop som skulle utföra det hela.
Vi bekräftade och fick tid då installatör skulle komma 8-11. Med andra ord ledig från arbetet.
Ingen dök upp under hela dagen. Försökte kontakata företaget villket var helt omöjligt.
Sen har det bara krånglat. 3 dagar senare anlände installatör .
proffsigt utförande osv arbets tid 2 tim.
Erhöll senare en faktura från vitvaruexperten. Villket inte heller kändes korrekt.
Då dom inte framkomit under hela förloppet.
Bestred fakturan omgående. Via ISP.
Dom enda som svarar korrekt, och tar det hela seriöst.
Begärde förklaring till priset samt att jag tagit ledigt från arbetet för att närvara vid arbetet.
i Min värld är det nära ett advokat arvode per tim.
en hantverkare i dag tar mellan 650-750 kr/tim +ev resa osv
Så var noga med hur gången är.
Vi är fortfarande inte i klara med ärrendet.
Vilken typ av hjärnskada har man om man bokstavligen arbetar på en återvinningscentral för värmepumpar men på grund av okunskap väljer att krossa vissa med grävskopan?E Elliot68 skrev:
Dessa dina läckande pumpar, hur många har installerats av amatörer och hur många av yrkesmän?E Elliot68 skrev:Förstår inte din poäng. Det finns moment som krävs under installation att man är utbildad för. T.ex. kopplingarna mellan ute och innerdel ska dras på ett speciellt sätt med momentnyckel, inte för löst och inte för hårt. Systemet måste vakuumsugas och hålla undertryck under en viss tid. Falsning av rör måste göras av köldtekniker. Läcksökning måste ske sist med en speciell känslig läcksökare som känner av gasläckage. Certifikat köper man inte, det får man efter godkännd utbildning. Om R32 läcker i en mellanvägg t.ex. och kommer i kontakt med en gnista från ett väggutag så kan eld uppstå. Det finns många orsaker till att certifikat krävs. En bristfällig installation kan äventyra både liv och bidra till växthuseffekten. Om du bara visste hur många pumpar jag stött på där gasen har läckt ut. Det är den enskillt vanligaste anledningen till att en pump slutar fungera.
Jag tror många av oss som fyller någon AC eller värmepump hemma har ett stort miljöintresse. Och tekniskt intresse, så att få utrustningen tät klarar vi nog.E Elliot68 skrev:
Om det var så att hela kylbranschen verkligen hade miljön i focus så skulle det bara funnits maskiner med miljövänliga gaser att köpa. Man måste krama ur varenda krona ur alla de olika miljöfarliga gaserna först. I tur och ordning med fallande GWP så omställningen tar så lång tid som möjligt.
Vi som "fulfyller och skiter i miljön" klarar oss bra med miljövänliga gaser.
Jo jag vet att det finns R290 värmepumpar att köpa idag, jag har själv köpt en just för att det känns hål i huvudet att köpa R32 när det finns alternativ, men utbudet och priserna är inte vad de borde vara.
Alla vill ju tjäna pengar och tänk på firman har kanske inte 40tim i veckan året runt så det måste finnas en buffert.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 313 inlägg
Fast det betyder ju inte att TS fått ett vettigt pris eller en rimlig tidsåtgång. TS bör ta in fler offerter och bör kunna hitta ett företag som tar hälften om ens det, ett företag som också vill tjäna pengar.Elkamino skrev:
Jag tycker att man bara borde få tanka bilen om man genomgått utbildning och blivit certifierad.E Elliot68 skrev:Förstår inte din poäng. Det finns moment som krävs under installation att man är utbildad för. T.ex. kopplingarna mellan ute och innerdel ska dras på ett speciellt sätt med momentnyckel, inte för löst och inte för hårt. Systemet måste vakuumsugas och hålla undertryck under en viss tid. Falsning av rör måste göras av köldtekniker. Läcksökning måste ske sist med en speciell känslig läcksökare som känner av gasläckage. Certifikat köper man inte, det får man efter godkännd utbildning. Om R32 läcker i en mellanvägg t.ex. och kommer i kontakt med en gnista från ett väggutag så kan eld uppstå. Det finns många orsaker till att certifikat krävs. En bristfällig installation kan äventyra både liv och bidra till växthuseffekten. Om du bara visste hur många pumpar jag stött på där gasen har läckt ut. Det är den enskillt vanligaste anledningen till att en pump slutar fungera.
För det första är dom flesta drivmedel livsfarliga. Både bensin och diesel är cancerframkallande och det gäller även ångor som ALLTID UPPSTÅR VID TANKNING!!
Sen är det dessutom brandfarligt. En liten gnista kan göra att hela bilen exploderar och det HAR HÄNT! (MYCKET)
För det tredje kan det ha mycket allvarliga konsekvenser om man tankar med FEL drivmedel och det är VANLIGT att verkstäder måste avhjälpa sådant men ibland får BILEN SKROTAS!!!!
Om endast certifierade tankare som har UTBILDNING tankade bilar hade feltankning inte hänt.
Dessutom ingår i utbildningen kunskap om hur man tar hand om spill, hur man släcker bränder, hur man kombinerar olika rabatter för att få gratis energidryck på OKQ8 och första hjälpen vid akut etanolförgiftning.
Och kom inte med "elbilar då?" som är ÄNNU FARLIGARE! Där behövs sannolikt en EXTRA TILLÄGGSUTBILDNING (arbete pågår) för att lära sig om brand i batteri, hantering av EXTREM SPÄNNING och kursen "avancerat tålamod" för dom där j*vla Duracellerna hinner man både somna och vakna i innan tanken är full...
Får mig o tänka på det nya utbildningskravet för att få handla vissa drycker hos gårdsförsäljningFarstatjej90 skrev:
Jag tycker att man bara borde få tanka bilen om man genomgått utbildning och blivit certifierad.
För det första är dom flesta drivmedel livsfarliga. Både bensin och diesel är cancerframkallande och det gäller även ångor som ALLTID UPPSTÅR VID TANKNING!!
Sen är det dessutom brandfarligt. En liten gnista kan göra att hela bilen exploderar och det HAR HÄNT! (MYCKET)
För det tredje kan det ha mycket allvarliga konsekvenser om man tankar med FEL drivmedel och det är VANLIGT att verkstäder måste avhjälpa sådant men ibland får BILEN SKROTAS!!!!
Om endast certifierade tankare som har UTBILDNING tankade bilar hade feltankning inte hänt.
Dessutom ingår i utbildningen kunskap om hur man tar hand om spill, hur man släcker bränder, hur man kombinerar olika rabatter för att få gratis energidryck på OKQ8 och första hjälpen vid akut etanolförgiftning.
Och kom inte med "elbilar då?" som är ÄNNU FARLIGARE! Där behövs sannolikt en EXTRA TILLÄGGSUTBILDNING (arbete pågår) för att lära sig om brand i batteri, hantering av EXTREM SPÄNNING och kursen "avancerat tålamod" för dom där j*vla Duracellerna hinner man både somna och vakna i innan tanken är full...
Står i begrepp att låta installera en luft/luft värmepump i ett fritidshus. Enplan. Eluttag är framdraget med egen brytare vid centralen.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Hur får ni offert uppdelad på lvp och arbete specifierat med timme och kostnad per timme? Får bara offert på totalpris efter rot. Antal timmar får jag reda på när info från Skatteverket kommer?
Förra året bytte jag llvp, tog bara in totalpris färdigt och vilken pump det var.B Bogeymannen skrev:Står i begrepp att låta installera en luft/luft värmepump i ett fritidshus. Enplan. Eluttag är framdraget med egen brytare vid centralen.
Hur får ni offert uppdelad på lvp och arbete specifierat med timme och kostnad per timme? Får bara offert på totalpris efter rot. Antal timmar får jag reda på när info från Skatteverket kommer?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 313 inlägg
Fastpris gör att antal timmar är ointressant. Du får inte den informationen från Skatteverket heller. Vill du veta timmarna så kolla hur länge montören var hos dig.B Bogeymannen skrev:Står i begrepp att låta installera en luft/luft värmepump i ett fritidshus. Enplan. Eluttag är framdraget med egen brytare vid centralen.
Låter som att man har börjat med att jobba sextimmars arbetsdagar men tar betalt för åtta. Sen lite bonusavgift för att dom inte hinner med alla andra arbeten.Jag skulle nog begära offert från minst tre olika företag.
PS! Jag vet att vissa lägger på lite extra om man inte köper delarna via dom. Dessa företag anser att dom förlorar avansen på delarna och måste kompensera det på offerten.
PS! Jag vet att vissa lägger på lite extra om man inte köper delarna via dom. Dessa företag anser att dom förlorar avansen på delarna och måste kompensera det på offerten.
Klicka här för att svara