E Elliot68 skrev:
Nej, det var timpriset. Syns i överskriften...
Men tiden känns också lång. Jag installerar på mellan 4 och 8 timmar. Bara en gång har jag varit tvungen att komma tillbaka nästa dag.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Ja det är definitivt ett större projekt, håltagning i innertak. 20m kylmedierör, kondensvattenavledning till avloppet med mera..
Definitivt skäligt med mer än en dags arbete där.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sitter du ner? Håll i dig.

Det är ett av mina mindre allvarliga brott. Idag. Och då är klockan ännu bara 12...
Kul.. men med tanke på att köldmedlet är 600 ggr så skadligt för miljön som koldioxid och dessutom brandfarligt så finns det skäl till varför man måste vara certifierad. Du kanske inte bryr dig om miljön men en brand i det hus du blev ansvarig för kanske inte vore så roligt.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90
E Elliot68 skrev:
Kul.. men med tanke på att köldmedlet är 600 ggr så skadligt för miljön som koldioxid och dessutom brandfarligt så finns det skäl till varför man måste vara certifierad. Du kanske inte bryr dig om miljön men en brand i det hus du blev ansvarig för kanske inte vore så roligt.
Det är rätt, överlåt det åt certifierade proffs
Screenshot_20260829-131803.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Danternas och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
En typisk LLVP installation där innedelen är i/nära markplan ska inte ta mer än 4 timmar. Har haft 3 LLVP-installationer gjorda hos mig, ingen har tagit mer än så.
TS nämner övervåning för innedelen och 6-7 meter rör. Så höjdskillnaden är kring 4-4,5 meter.
Så det behövs utrustning för det, kanske en skylift. Här får man lägga på ca 1,5 timmar plus körtid/transport av skyliften (kanske 1 timme beroende på orten). Kostnad för skylift borde vara separat, men entrepenören kanske försöker smyga in det i arbetskostnaden.
Men ser ingen anledning till två dagar och 16 timmar. Att sprida arbetet på två dagar ger extrakostnad för körtid och ställtid.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
[bild]
Inte rätt, men heller inte kyltekniers fel. Det är okunskap vid återvinningsstationerna. R410 är dessutom 1200 ggr så skadligt för miljön. Okunskap är orsaken till mycket sjukt i vår värld. Men det gör det inte ok att strunta i regler för det. De finns där av en orsak

[bild]
Jättetråkigt men vi får väl hoppas att det inte sker på alla återvinningsstationer utan bara i undantagsfall.

E Elliot68 skrev:
Hemskt ansvarslöst av Farstatjejen måste jag säga. Men hur sjutton bar hon sig åt för att släppa ut 600 ggr mer skadliga gaser än det kilot koldioxid vi andas ut varje dygn, för pumpen verkar ju fungera. Utan den 600 ggr så skadliga gasen?? På nått vis måste hon nog ha råkat göra allt i rätt ordning trots att hon naturligtvis inte begriper hur det fungerar.

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
E Erik Magnus5 skrev:
Jag köpte från Polarpumpen ett paket pris pump + inst..( Då ingår vissa max begränsningar på antal meter samt att eluttag ska finnas inne.)
Den montörens schema var två installtioner per dag och hinna med restid.
Jag fick inte själv bestämma dag , ett par månaders väntetid.
Eluttag ska finnas inne?? Enligt reglerna ska elinstallationen vara fast samt att det ska finnas en säkerhetsbrytare.Alla moderna pumpar har anslutningen utomhus vid utedelen. Polarpumpen är ett av de mest oseriösa företagen på mrknaden och det förstår man när man kollar deras betyg på Google. Har själv sett flera av deras katastrofala installationer.

E Elliot68 skrev:
Blir kylmediet farligare för att man inte betalar för att ha ett certifikat?
Den ekonomiska biten tror jag är samma för både den ocertifierade som den certifierade.
Funkar inte maskinen så är det en dålig affär.
Båda har alltså lika mycket intresse i att de ska fungera...

Eller egentligen tvärt om...
Den som installerar åt sig själv vill ju att pumpen ska klara över 20 år i drift...
En kyltekniker tjänar mer pengar om den kan sälja en ny pump efter 10 år...

Nä vi ändå är inne på de spåret. Vad blir straffet för att installerat en LL pump utan cert?

Är detta samma straff som att montera ner en trasig LL?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hemskt ansvarslöst av Farstatjejen måste jag säga. Men hur sjutton bar hon sig åt för att släppa ut 600 ggr mer skadliga gaser än det kilot koldioxid vi andas ut varje dygn, för pumpen verkar ju fungera. Utan den 600 ggr så skadliga gasen?? På nått vis måste hon nog ha råkat göra allt i rätt ordning trots att hon naturligtvis inte begriper hur det fungerar.
Vi får väl hoppas att Farstatjejen inte lyckades släppa ut köldmedlet, även om hon är en glad amatör. Förhoppningsvis håller hennes installationer tätt.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Blir kylmediet farligare för att man inte betalar för att ha ett certifikat?
Den ekonomiska biten tror jag är samma för både den ocertifierade som den certifierade.
Funkar inte maskinen så är det en dålig affär.
Båda har alltså lika mycket intresse i att de ska fungera...

Eller egentligen tvärt om...
Den som installerar åt sig själv vill ju att pumpen ska klara över 20 år i drift...
En kyltekniker tjänar mer pengar om den kan sälja en ny pump efter 10 år...

Nä vi ändå är inne på de spåret. Vad blir straffet för att installerat en LL pump utan cert?

Är detta samma straff som att montera ner en trasig LL?
Förstår inte din poäng. Det finns moment som krävs under installation att man är utbildad för. T.ex. kopplingarna mellan ute och innerdel ska dras på ett speciellt sätt med momentnyckel, inte för löst och inte för hårt. Systemet måste vakuumsugas och hålla undertryck under en viss tid. Falsning av rör måste göras av köldtekniker. Läcksökning måste ske sist med en speciell känslig läcksökare som känner av gasläckage. Certifikat köper man inte, det får man efter godkännd utbildning. Om R32 läcker i en mellanvägg t.ex. och kommer i kontakt med en gnista från ett väggutag så kan eld uppstå. Det finns många orsaker till att certifikat krävs. En bristfällig installation kan äventyra både liv och bidra till växthuseffekten. Om du bara visste hur många pumpar jag stött på där gasen har läckt ut. Det är den enskillt vanligaste anledningen till att en pump slutar fungera.

Fairlane
E Elliot68 skrev:
Har ni kolla på vad en elektriker eller rörmockare tar i timmen? Eller en båtmek? De ligger ofta över 1000 kr i timmen. Varför skulle en köldtekniker ta mindre än dessa hantverkare anser ni? Inflationen har varit skyhög under en tid och alla måste kompensera pris efter detta.
Jag anlitade en rörmokare i november 2025, och därifrån har inte inflationen varit så hög. Timkostnad (inkl moms) ~1440 för första timmen, därefter 850kr, så 1175 är bra mycket högre, särskilt om det blir 16 timmar.

Elektrikern som jag anlitade vid samma period tog 730kr/h, inklusive moms, så återigen väldigt långt från både 1000 kr och 1175 kr.
E Elliot68 skrev:
Är du certifierad köldtekniker? Annars begick du lagbrott.
Jag gissar att du tillhör gänget som aldrig kör för fort etc?
E Elliot68 skrev:
Eluttag ska finnas inne?? Enligt reglerna ska elinstallationen vara fast samt att det ska finnas en säkerhetsbrytare.
Nja, det lär du får svårt att bevisa. Diskussionen har varit uppe några gånger på forumet och det är inte slutsatsen som elektriker drar (åtminstone inte de med kompetens). Fast anslutning är att rekommendera, ha, men något krav på säkerhetsbrytare hos privatpersoner, Nja.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag anlitade en rörmokare i november 2025, och därifrån har inte inflationen varit så hög. Timkostnad (inkl moms) ~1440 för första timmen, därefter 850kr, så 1175 är bra mycket högre, särskilt om det blir 16 timmar.

Elektrikern som jag anlitade vid samma period tog 730kr/h, inklusive moms, så återigen väldigt långt från både 1000 kr och 1175 kr.

Jag gissar att du tillhör gänget som aldrig kör för fort etc?

Nja, det lär du får svårt att bevisa. Diskussionen har varit uppe några gånger på forumet och det är inte slutsatsen som elektriker drar (åtminstone inte de med kompetens). Fast anslutning är att rekommendera, ha, men något krav på säkerhetsbrytare hos privatpersoner, Nja.
Nu har jag skrivit lite för många inlägg här så det får bli sista. Jag är inte elektriker utan bara köldtekniker så jag ska inte hävda saker om el kanske. Jag jobbar i samarbete med elektriker på mina installationer så det sker enligt reglementet där ialla fall. Men övriga punkter jag tog upp gäller.

Fairlane
E Elliot68 skrev:
Men övriga punkter jag tog upp gäller
Det som du tog upp som stämmer är väl att det är olagligt att installera en luftvärmepump utan certifiering. Priser på över 1000 kr/h för elektriker och rörmokare går säkert att hitta, men att ofta ligger där tror jag helt enkelt inte på. Egna erfarenheter, snabba googlingar och även byggahus egna undersökningar ger mer stöd för min bild än din.

Sen förstår jag inte varför man måste ha 1175 för att inte ligga under de som tar över 1000

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.