Krilleman
Frerider Frerider skrev:
Nu spårar det ur! TS undrar om 1175kr/Tim är skäligt där utföraren har angett arbetet till 16tim för installationen.
Nja, jag tycker inte det spårat.

Materialkostnaden är tidigare frågad. Vad är den?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Om TS inte vill diskutera det så vem är du om att tjata fram det!

Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Och hur köper denne röris dessa enheter idag?
Alltså sen reglerna ändrades att köparen behöver kylcert för inhandling.

500 enheter /år...
Då finns det alltså ingen tid för andra "vanliga" rörmokeri-jobb då...

500x8h = 4000h. Alltså över två heltidstjänster vitt på årsbasis.
Räkna enheter per år... Orimligt!

Köpta på Dahl/Ahlsell på senare tid utan kyl-cert?
Du läser lite för snabbt. Han skrev 2 installationer om dagen, så 500x4h, ungefär, eller snarare 240 arbetsdagar om året. Sen är säkert 500 rätt ungefärligt, men poängen är 2 om dagen, inte en.

Kille som installerade hos mig sa att de skulle göra 2 om dagen. Hos mig var det inte något på andra våningen, men med ryggskott hann han ändå montera en på under 4 timmar, inklusive eldragning från elcentralen. Snyggt tycker jag ändå han gjorde och han tog sig tid att förklara och demonstrera (och fråga efter påfyllning på kaffet jag givetvis bjöd på).

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Frerider Frerider skrev:
Om TS inte vill diskutera det så vem är du om att tjata fram det!
Ja det finns ju en forumist som påstår att man fixar X antal per dag.

Det är det jag ifrågasätter. Det gäller inte hos alla, och framför allt dom som har höjdskillnad på ett par meter. Dessutom numera då inte en "röris" kan beställa dessa enheter utan kyl-cert.

Men ja, jag har tidigare hänvisat till vad faktisk kostnad för lift på släpvagn kostar.

Finns det fler kostnader i aktuellt fall?

Nej/Ja?

Frågor på det?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Frerider
Ja det är här det spårar ur.

Krilleman
Frerider Frerider skrev:
Ja det är här det spårar ur.

Om sakfrågor utan svar klassas om urspårat.

Ja då har du rätt!

Sakfrågan är ju timpriset...

@
T TreeView skrev:
Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.

Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Ingår det än körtid på 12 timmar i offerten?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Frerider
Och antalet timmar, är 16 Tim skäligt för montaget. Svaret verkar vara Nej det är minst dubbelt mot vad andra i tråden skrivit.

Krilleman
Frerider Frerider skrev:
Och antalet timmar, är 16 Tim skäligt för montaget. Svaret verkar vara Nej det är minst dubbelt mot vad andra i tråden skrivit.
?

T
K Kasken skrev:
Eller hur 😂🍺😂

Timdebiteringen är i mina ögon inte alls orimlig för en duktig kyltekniker som kommer när han sagt att han skall komma o gör ett snyggt o bra installationsjobb.

Den angivna tidsåtgången är dock fullständigt uppåt väggarna.

Det finns att köpa standardinstallation av LLVP till fastpris under 6000:-, det motsvarar ungefär 4-5tim med timpriset i TS, det är i min värld rimligt.
Tack.

S
T TreeView skrev:
Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.

Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Timpriset är det högsta jag någonsin hört talas om i den branschen.
Så, högt jämfört med normalpris, ja. Orimligt högt? Knappast.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
K Kasken skrev:
Om du undrar min bakgrund så har jag fram till dags datum låtit installera totalt 8st i olika hus jag ägt. Ingen av dessa tog mer än en halvdag att installera.
Precis. Har sett att (åtminstone Mitsubishi) har lagt energi på att göra installationen enkel.
T TreeView skrev:
Rimligt antagande. Sen är det ju ROT med 30% men det är ju indirekt mina egan pengar ändå. Men när jag kollar efter, kan inte få in nån skylift här bakom så vete tusan hur de tänkt.
Skv har tydligen en överenskommelse med branschen om schablon % ROT på totalkostnaden. Inte 30 procent på arbetskostnaden

S
T TreeView skrev:
Kanske behövs nån lift eller så, men då borde det ju specas liknande servicebil á la 800kr? Samtidigt så är det ju inga tunga grejer utomhus så i min värld borde det ju räcka med stege.
Men frågan är tvådelad; antalet timmar samt arbetskostnad. Är det rimligt med en timkostnad på 1175kr...nog det som skavar mest för att vara ärlig.
Som jag skrev i början, jag skulle hitta någon som säljer med fastpris pump och arbete.

Eftersom vi inte får veta vad värmepumpen kostar monterat o klart efter rot så är det ju bara till att gissa jag gissar att ts fått pris på maskin och material och att det tillkommer arbete/installation till en kostnad av 18800 kr som är lite justerat till ts fördel för rotavdragets skull att ts sedan räknar ner detta till timmar är ju hans tolkning

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nu är jag bara uppe i 6st luft luft installationer i egen regi och 3st monterade av extern part.
Själva monteringen har tagit i total tid 2-3h sen 24h provtryckning och driftsättning dagen efter när man gör det åt sig själv.
När extern part har installerat så har ingen av dem tagit mer än 3h från bil på uppfarten till bilen är borta.(2 personer, markplan)

Var det nyinstallation hos dig, samt vad hade du för vägg?

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.