15 017 läst ·
116 svar
15k läst
116 svar
1175 kr per timme för att installera värmepump. Rimligt?
Det skulle vara intressant att se vilka belopp som anges som arbetskostnad för dem som har köpt en installation på nätet till ett fast pris.Det bör ju kunna synas på brevet man får hem från skatteverket efter att företaget sökt rotpengarna
Redigerat:
Jag köpte från Polarpumpen ett paket pris pump + inst..( Då ingår vissa max begränsningar på antal meter samt att eluttag ska finnas inne.)Farstatjej90 skrev:
Jag har installerat två som amatör och det beror lite på dina förutsättningar. Men är det markplan och okomplicerat är det ocker.
Ingår elen? Även om det ingår är det för dyrt
Ett proffs ska klara det på en halvdag MAX. Jag gör det på en arbetsdag på sin höjd nu efter två lyckade installationer...
Om det inte är typ världens jobbigaste ställe du ska installera på eller typ fyra innedelar etc så håller du på att bli lurad. Din magkänsla är rätt...
Den montörens schema var två installtioner per dag och hinna med restid.
Jag fick inte själv bestämma dag , ett par månaders väntetid.
Renoverare
· Borlange
· 136 inlägg
Nej det gör det inte. För att alla värmepumpar ska faktureras med schablon rot avdrag så att installatören inte ska ta 5000 kr för värmepumpen och 1S Sune i Blekinge skrev:
18000 kr för arbete.
Roten ska räkns på hela slutsumman arbete + matrial vid installation av värmepumpar och kaminer.
Pris totalentreprenad, luftvärmepump: 20 000 kronor
Arbetskostnad enligt schablon 30 %: 20 000 kronor × 0,30 = 6 000 kronor
Rotavdrag 30 procent: 6 000 kronor × 0,30 = 1 800 kronor
Så är det ju.H H-Thomasson skrev:
Kan TS ha kommit i kontakt med en hantverkare som inte förstår detta?
Hela historien är bara ett haffsigt försök till att tjäna några extra slantar genom "kreativ bokföring"?
Eller så har TS kommit över materialet själv på något vis?
Därför har det blivit möjligt för firmor att sälja ’paket’ som är trygga för kunden, inga överraskningar. Gisssr att har sparat mycket arbete hos SKV handläggareH H-Thomasson skrev:Nej det gör det inte. För att alla värmepumpar ska faktureras med schablon rot avdrag så att installatören inte ska ta 5000 kr för värmepumpen och 1
18000 kr för arbete.
Roten ska räkns på hela slutsumman arbete + matrial vid installation av värmepumpar och kaminer.
Pris totalentreprenad, luftvärmepump: 20 000 kronor
Arbetskostnad enligt schablon 30 %: 20 000 kronor × 0,30 = 6 000 kronor
Rotavdrag 30 procent: 6 000 kronor × 0,30 = 1 800 kronor
VaknaT TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Den kostaden låter helt galen för en standardinstallation. Jag får ofta reklamerbjudanden på 16-18tkr för hela installationen med enhet. Visst är det säkert något budget, ingår ROT och någon gömd kostnad, men att arbetet ska kosta mer än en hel installation verkar skumt.
Precis då jobbade och jobbar min installatör. Firmaprofil, showroom där kunden kan jämföra olika modeller m.m. Två olika märken, Mitsubishi en av dem. På våren varje år gör han en drive med att erbjuda service göra rent filter kolla trycket etc För en liten rimlig penning.Krilleman skrev:
6300 för arbete på den offert vi just accepterade. Utedel på mark, innerdel i takhöjd, 150 år gammal vägg i putsat tegel med tillagd isolering.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Jag lät installera min tredje pump förra veckan, en panasonic. Placerad i sovrummet en trappa upp. Totalkostnad 20.000, arbetet specificerat till 5000 innan rot. Det tog honom ca en halvdag men då hade han varit hos mig ett par gånger innan då placeringen var knepig.
Jeg skulle have flyttet min varmepumpe 1,5m......det ville installatøren have 10.000 kr for....gjorde det selv på 4,5 timer.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Lite reflektion på detta. Installerade en luft/luft i Spanien i sommar. Standardinstallation med Max 3meter rör. Luftvärmepumpen sitter på 2,5 meters höjd. Inklusive installationsdelar och rör av certifierade kyltekniker 230 euro.
I augusti 2022 betalade jag 15.662 för en Mitsubishi LN35. 6.948 kostade arbetet, det var två personer, en elektriker och en kyltekniker. De var här ca fem timmar. 550 i bilkostnad.
Plus moms, minus rot, totalt 26.345.
Plus moms, minus rot, totalt 26.345.