Farstatjej90
Fiber? Man tvingas dra in fiber? Låter väldigt märkligt.... Tror inte nån betalar för att gräva ned fiber om ett par år!

• Haha
bruka och 3 till
  • Laddar…
Man lägger väl alltid ner rör för fiber vid fjärrvärme?

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fiber? Man tvingas dra in fiber? Låter väldigt märkligt.... Tror inte nån betalar för att gräva ned fiber om ett par år!
Nej för då har de flesta fiber.
Det finns ingenting som skulle kunna ersätta fiber ens i utvecklingsstadie 😅

• Gilla
Lived och 4 till
  • Laddar…
240 000 kr för att ansluta fastigheten till VA, el, fiber och fjärrvärme är rena rean. Då det bara för VA är en kostnad på ca 200 000 kr + El ca 50 000 kr + Fiber ca 15 000 - 20 000 kr + FJV ca 60 000 kr.
Låter om en ren vinstlott att kamma hem. Klart det ska byggas ett hus med och det är inte gratis.

• Gilla
J Vos och 6 till
  • Laddar…
Vem behöver fiber idag?

• Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 10 till
  • Laddar…
Har man 1-2 mkr i budget så kan man få många hus med sjötomt i Småland. Då står det ett färdigt inkopplat hus där också👍 Att bygga nytt i avfolkningsort med låga huspriser är helt feltänkt.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem behöver fiber idag?
Jag.

• Gilla
Lived och 20 till
  • Laddar…
surris
useless useless skrev:
Jag.
Inte jag.

• Haha
TCG
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem behöver fiber idag?
Fiber är lika självklart som vatten. avlopp och el....

En fastighet utan möjlighet till fiberuppkoppling skulle vara totalt intressant för mig, säkert även för en överväldigande majoritet också.

Finns ingen idag existerande teknik som ens kommer i närheten av att konkurrera med fibern. Mig veterligen heller inte under utveckling/forskning.

• Gilla
Bästerortarn och 21 till
  • Laddar…
Jag trodde inte att jag behövde fiber förrän jag behövde det.. då bor vi ca 300 m från en sändare med 5G+ men det blir ändå en helt annan sak. Det säger sig självt att direktkontakt alltid är bättre. Det kommer så klart komma en brytpunkt men där är vi inte ännu. Har 1000/1000 via fiber för att jag kan..

• Gilla
KalleKe och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vem behöver fiber idag?
Typ de flesta: Marknät för tv finns ju knappt kvar och jobbar man hemifrån behöver man definitivt en stabil uppkoppling.
5G och starlink kan funka i vissa lägen, men har inte alls lika låg latency/stabil uppkoppling är min erfarenhet: För att inte tala om en ev. framtid där radiospektras mer eller mindre konstant kan vara utsatta för störningar som vi ser GPS är idag i södra/östra Sverige.

• Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Kasken skrev:
Fiber är lika självklart som vatten. avlopp och el....

En fastighet utan möjlighet till fiberuppkoppling skulle vara totalt intressant för mig, säkert även för en överväldigande majoritet också.

Finns ingen idag existerande teknik som ens kommer i närheten av att konkurrera med fibern. Mig veterligen heller inte under utveckling/forskning.
Jag har Fuglesang på min sida , han har uttalat sig nyligen. Förlåt mig om jag antar han e smartare än du🤔

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Lived och 4 till
  • Laddar…
installerade fiber nu i veckan då jag fick ett bra erbjudande från Telia. Hsr inte behövt det på närmare 7-8 år nu utan enbart kört 4G och 5G idag. Inget jag kommer skaffa abonnemang för men nu finns det där i alla fall. Dyrt med abonnemang också tycker jag.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Behöver vi verkligen en Fiber vs trådlöst-tråd till?

• Gilla
  • Haha
Ossian K Olsson och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.