5 648 läst ·
98 svar
6k läst
98 svar
Kommunen säljer sjönära tomter för 1 krona per kvadratmeter
På konsumentens sida
· 3 623 inlägg
I småländska Emmaboda kommun finns 12 sjönära villatomter redan klara att köpa för bara en krona per kvadratmeter, fler är på gång.
Du kan läsa artikeln här: Kommunen säljer sjönära tomter för 1 krona per kvadratmeter
Du kan läsa artikeln här: Kommunen säljer sjönära tomter för 1 krona per kvadratmeter
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 513 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 513 inlägg
240 000 kr för att ansluta fastigheten till VA, el, fiber och fjärrvärme är rena rean. Då det bara för VA är en kostnad på ca 200 000 kr + El ca 50 000 kr + Fiber ca 15 000 - 20 000 kr + FJV ca 60 000 kr.
Låter om en ren vinstlott att kamma hem. Klart det ska byggas ett hus med och det är inte gratis.
Låter om en ren vinstlott att kamma hem. Klart det ska byggas ett hus med och det är inte gratis.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Vem behöver fiber idag?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Har man 1-2 mkr i budget så kan man få många hus med sjötomt i Småland. Då står det ett färdigt inkopplat hus där också👍 Att bygga nytt i avfolkningsort med låga huspriser är helt feltänkt.
Farstatjej90 skrev:
Fiber är lika självklart som vatten. avlopp och el....T Thomas_Blekinge skrev:
En fastighet utan möjlighet till fiberuppkoppling skulle vara totalt intressant för mig, säkert även för en överväldigande majoritet också.
Finns ingen idag existerande teknik som ens kommer i närheten av att konkurrera med fibern. Mig veterligen heller inte under utveckling/forskning.
Jag trodde inte att jag behövde fiber förrän jag behövde det.. då bor vi ca 300 m från en sändare med 5G+ men det blir ändå en helt annan sak. Det säger sig självt att direktkontakt alltid är bättre. Det kommer så klart komma en brytpunkt men där är vi inte ännu. Har 1000/1000 via fiber för att jag kan..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Typ de flesta: Marknät för tv finns ju knappt kvar och jobbar man hemifrån behöver man definitivt en stabil uppkoppling.T Thomas_Blekinge skrev:
5G och starlink kan funka i vissa lägen, men har inte alls lika låg latency/stabil uppkoppling är min erfarenhet: För att inte tala om en ev. framtid där radiospektras mer eller mindre konstant kan vara utsatta för störningar som vi ser GPS är idag i södra/östra Sverige.
Jag har Fuglesang på min sida , han har uttalat sig nyligen. Förlåt mig om jag antar han e smartare än du🤔K Kasken skrev:Fiber är lika självklart som vatten. avlopp och el....
En fastighet utan möjlighet till fiberuppkoppling skulle vara totalt intressant för mig, säkert även för en överväldigande majoritet också.
Finns ingen idag existerande teknik som ens kommer i närheten av att konkurrera med fibern. Mig veterligen heller inte under utveckling/forskning.
installerade fiber nu i veckan då jag fick ett bra erbjudande från Telia. Hsr inte behövt det på närmare 7-8 år nu utan enbart kört 4G och 5G idag. Inget jag kommer skaffa abonnemang för men nu finns det där i alla fall. Dyrt med abonnemang också tycker jag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Behöver vi verkligen en Fiber vs trådlöst-tråd till?