19 018 läst ·
221 svar
19k läst
221 svar
Varför ingen ström genom brytare?
När du ändå håller på och har mätinstrument kan du kolla vilken av vakterna som felar. Lossa brun-blå från 3-4 så kan du mäta sen. De ligger vad som syns på bilderna seriekopplade via klämman (ubåten) där du tyckte det såg rostigt ut. Så det är enkelt att kolla om du följer ledningarna till respektive och sen mäter motstånd mot dem. Du ska ha noll på den som är riktig annars avbrott.kristofer12345 skrev:
Har du manometer som passar mätuttaget vid högtrycksvakten kan du ha den kopplad när du provkör utan vakter så ser du åtminstone att du har någon funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ligger nog redan bra till för 2026 års längsta tråd för ett enkelt fel. Åtminstone i steg ett elektriskt sett sen kan ju propanet läckt ut osv.
var mäter jag motståndet sa du? bu ör det så mkt test jag ska göra ..jag börjar uppe i skåpet.. sedan kan jag se om jag för liv i maskinen, stänger av allt igen sen vill du jag ska koppla ur 3-4 o mäta motståndet var,, på de i ubåten eller? de två mot varandra ? eller mellan vilkaGK100 skrev:
När du ändå håller på och har mätinstrument kan du kolla vilken av vakterna som felar. Lossa brun-blå från 3-4 så kan du mäta sen. De ligger vad som syns på bilderna seriekopplade via klämman (ubåten) där du tyckte det såg rostigt ut. Så det är enkelt att kolla om du följer ledningarna till respektive och sen mäter motstånd mot dem. Du ska ha noll på den som är riktig annars avbrott.
Har du manometer som passar mätuttaget vid högtrycksvakten kan du ha den kopplad när du provkör utan vakter så ser du åtminstone att du har någon funktion.
[bild]
Du ligger nog redan bra till för 2026 års längsta tråd för ett enkelt fel. Åtminstone i steg ett elektriskt sett sen kan ju propanet läckt ut osv.![]()
Lossa som sagt blå-brun så du är säker på att inget från skåpet kan ställa till det för dig. Sen kan du mäta 3 mot ubåten och 4 mot ubåten. Där du inte har kontakt följer du trådarna ut till vilken vakt det är. Får du till det med manometern också och har tryck åtminstone inte noll utan några bar utan drift och LT är bruten har du ett troligt fel bara den vakten samma med HT den ska inte bryta för mindre än tiotals bar och det har du inte när det står stilla. Där har du något att följa så blir det lite mer logiskt och kan gå lättare i mål.kristofer12345 skrev:
aha fattar 👍GK100 skrev:
Lossa som sagt blå-brun så du är säker på att inget från skåpet kan ställa till det för dig. Sen kan du mäta 3 mot ubåten och 4 mot ubåten. Där du inte har kontakt följer du trådarna ut till vilken vakt det är. Får du till det med manometern också och har tryck åtminstone inte noll utan några bar utan drift och LT är bruten har du ett troligt fel bara den vakten samma med HT den ska inte bryta för mindre än tiotals bar och det har du inte när det står stilla. Där har du något att följa så blir det lite mer logiskt och kan gå lättare i mål.
seriekopplade vakter??? då är felet därGK100 skrev:
När du ändå håller på och har mätinstrument kan du kolla vilken av vakterna som felar. Lossa brun-blå från 3-4 så kan du mäta sen. De ligger vad som syns på bilderna seriekopplade via klämman (ubåten) där du tyckte det såg rostigt ut. Så det är enkelt att kolla om du följer ledningarna till respektive och sen mäter motstånd mot dem. Du ska ha noll på den som är riktig annars avbrott.
[bild]
Du ligger nog redan bra till för 2026 års längsta tråd för ett enkelt fel. Åtminstone i steg ett elektriskt sett sen kan ju propanet läckt ut osv.![]()
serviceutag på högtryck? väldigt ovanligt men då måste det vara ett på lågtryck oxå
jag tror att det är lågtryck då rördimensionen tyder på gas rör det som lurar är ju att i såfal är vätskeröret kondensisolerat??? men jag bedömmer att serviceutaget är LP
Fast är det ett hemmabygge så kan ju vad som helst dyka upp.
Vad är det för fel med seriekopplad högtrycks och lågtrycksvakt? Båda ska ju bryta kretsen.returen skrev:
seriekopplade vakter??? då är felet där
serviceutag på högtryck? väldigt ovanligt men då måste det vara ett på lågtryck oxå
jag tror att det är lågtryck då rördimensionen tyder på gas rör det som lurar är ju att i såfal är vätskeröret kondensisolerat??? men jag bedömmer att serviceutaget är LP
Fast är det ett hemmabygge så kan ju vad som helst dyka upp.
Om du orkar kolla på bilderna i tråden och TS skriverier och prov med testmejseln ser man att det är pressostater dvs med kontaktfunktion och kopplade via plintarna till manövern 230 V. De två enheterna med display är också enligt TS bara elektroniska termostater där vänstra är avsedd att reglera rumstemp via givare där och högra bryter kompressorn via givare temp framledning värmesidan på VVX. Man ser en ubåt i kopplingslådan där sannolikt LP och HP är lagda i serie.returen skrev:
Mina antaganden om vilken sida LP och HP sitter bygger jag på den som sitter på armaflexisolerade röret är LP. Kan hålla med om att delar här är udda och inte som det ofta är utfört men ändå måste vi utgå från vad som presenteras av TS och det är inget orimligt där.
Redigerat: