kristofer12345 kristofer12345 skrev:
ja efter ditt tidigare inlägg här undrar jag ens om jag ska testa med att flytta kabel till plint 1?
men vad gör den svarta där? vart går den? skall den vara noll eller fas?
jag hade flyttat den röda från 2 till 1

• Gilla
  • Älska
Såkesöd och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Om du orkar kolla på bilderna i tråden och TS skriverier och prov med testmejseln ser man att det är pressostater dvs med kontaktfunktion och kopplade via plintarna till manövern 230 V. De två enheterna med display är också enligt TS bara elektroniska termostater där högra är avsedd att reglera rumstemp via givare där och högra bryter kompressorn via givare temp framledning värmesidan på VVX. Man ser en ubåt i kopplingslådan där sannolikt LP och HP är lagda i serie.

Mina antaganden om vilken sida LP och HP sitter bygger jag på den som sitter på armaflexisolerade röret är LP. Kan hålla med om att delar här är udda och inte som det ofta är utfört men ändå måste vi utgå från vad som presenteras av TS och det är inget orimligt där.
tar fler bilder strax!

kristofer12345
returen returen skrev:
men vad gör den svarta där? vart går den? skall den vara noll eller fas?
jag hade flyttat den röda från 2 till 1
ska kolla

ja efter ditt tidigare inlägg här undrar jag ens om jag ska testa med att flytta kabel till plint 1?
Det är vad du ska göra om du vill testa en start av kompressorn på rätt sätt via de två termostaterna och bara pressostaterna förbikopplade. Gör så nu och kom vidare i din felsökning räkna med att det kan ligga 5-10 min fördröjning innan utgångarna drar kontaktorn.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Det är vad du ska göra om du vill testa en start av kompressorn på rätt sätt via de två termostaterna och bara pressostaterna förbikopplade. Gör så nu och kom vidare i din felsökning räkna med att det kan ligga 5-10 min fördröjning innan utgångarna drar kontaktorn.
aha! japp

GK100 GK100 skrev:
skall du starta kompressorn så är det bara att manuellt aktivera kontaktorn

GK100 GK100 skrev:
Om du orkar kolla på bilderna i tråden och TS skriverier och prov med testmejseln ser man att det är pressostater dvs med kontaktfunktion och kopplade via plintarna till manövern 230 V. De två enheterna med display är också enligt TS bara elektroniska termostater där vänstra är avsedd att reglera rumstemp via givare där och högra bryter kompressorn via givare temp framledning värmesidan på VVX. Man ser en ubåt i kopplingslådan där sannolikt LP och HP är lagda i serie.

Mina antaganden om vilken sida LP och HP sitter bygger jag på den som sitter på armaflexisolerade röret är LP. Kan hålla med om att delar här är udda och inte som det ofta är utfört men ändå måste vi utgå från vad som presenteras av TS och det är inget orimligt där.
köper inte detta just nu då det är orimligt i en kylapplikation vad är det för låda vänster om den vänstra octon?
finns det någon reciver i kylslingan?
synglas?
torkare?
Hur ställer du HP resp LP?
var sitter säven?
var ställer du driftsparametrarna (trycken)?
har "tillverkaren" helt skitigt i svensk kylnorms standard?
osv

returen returen skrev:
skall du starta kompressorn så är det bara att manuellt aktivera kontaktorn
Självklart men här är det ju enkelt att lägga hop manövern plint 2->1 på ovansidan som varit uppe tidigare och då få hela kedjan utom tryckvakterna med i leken. TS är ju inte direkt van vid el och installationskontaktorn som syns på bilden är kanske inte förstahandsvalet att öva på tvinga manuellt.

GK100 GK100 skrev:
Självklart men här är det ju enkelt att lägga hop manövern plint 2->1 på ovansidan som varit uppe tidigare och då få hela kedjan utom tryckvakterna med i leken. TS är ju inte direkt van vid el och installationskontaktorn som syns på bilden är kanske inte förstahandsvalet att öva på tvinga manuellt.
men det är absolut det enklaste att pet på kontaktorn och helt ofarligt

kristofer12345
bestäm er vad ska jag göra eller säg vad jag mer ska visa.. har kanske tatt för lite bilder xd

returen returen skrev:
köper inte detta just nu då det är orimligt i en kylapplikation vad är det för låda vänster om den vänstra octon?
finns det någon reciver i kylslingan?
synglas?
torkare?
Hur ställer du HP resp LP?
var sitter säven?
var ställer du driftsparametrarna (trycken)?
har "tillverkaren" helt skitigt i svensk kylnorms standard?
osv
Vänstra lådan är en energimätare så har inget med det andra att göra.
Du ska inte fråga var jag gör olika inställningar osv som sagt håller jag med om att det är udda. Troligtvis är vakterna LP och HP med fast inställning inte ställbart.

Tillverkaren har nog inte brytt sig så mycket om det du nämner men som sagt vi får utgå från vad TS presenterar och den har ju varit i drift tidigare det är ju ett viktigt konstaterande trots allt.

bestäm er vad ska jag göra eller säg vad jag mer ska visa.. har kanske tatt för lite bilder xd
Jag själv skulle bryta högra säkringen lägga röda på plint 2 till plint 1 ihop med svarta slå till säkringen igen och se att högra displayen vaknar sen vänta på kontaktorn och kompressorstart rätt väg.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Jag själv skulle bryta högra säkringen lägga röda på plint 2 till plint1 ihop med svarta slå till säkringen igen och se att högra displayen vaknar sen vänta på kontaktorn och kompressorstart rätt väg.
låter som @returen kanske anser stt något går sönder vid detta moment?

låter som @returen kanske anser stt något går sönder vid detta moment?
Enda som händer är att högra enheten får matning till sin anslutning L och då ser du om den är ok genom att displayen tänds och sen du får start av kompressorn efter lite fördröjning om det nu är inlagt någon sån.

Det returen är ute efter var om det sitter mätande givare för tryck i kylkretsen och där man genom omkopplingar slår sönder dem med koppling till 230 V. Nu är det tydligt av dina bilder och prov med mejseln att just hopkoppling på ovansidan plint 1-2 i skåpet inte ger de problemen öht så alltså ofarligt och ett bra test du kommer vidare genom att göra.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vänstra lådan är en energimätare så har inget med det andra att göra.
Du ska inte fråga var jag gör olika inställningar osv som sagt håller jag med om att det är udda. Troligtvis är vakterna LP och HP med fast inställning inte ställbart.

Tillverkaren har nog inte brytt sig så mycket om det du nämner men som sagt vi får utgå från vad TS presenterar och den har ju varit i drift tidigare det är ju ett viktigt konstaterande trots allt.
jag har försökt att se vad som står på danfoss vakten?
dessa två gröna kan ev vara patronpressostater med fasta värden, dock är denna modellen obsolet
jag ser att ingången på den vänstra opco har telefontråd ansluten vilket kan betyda att den är ansluten till en PT1000
det ser ut som om säkringen är matad med den svarta ledaren från plint 1 (L)
den röda är fortfarande ett mysterium (N)

• Gilla
moloko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.