kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Tex en multimeter som det brukar kallas ett elmätinstrument helt enkelt som du kan mäta motstånd , spänning osv med. Nu har du ju klarat dig bra med din testmejsel så du kan fortsätta med den så länge det är på 230 V sidan.
jag har multimeter ja, men berätta gärna hur jag ska mäta det?

GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte göra mer än antingen koppla ihop ute vid andra lådan 3-4 eller här vid 1-2 det är samma sak.Har du ett instrument eller summer kan du kolla vilken av pressostaterna som felar men det kan du ta sen.

Du kan kolla var dina givarkablar tar vägen det är förmodligen temperatur för din utrustning har knappast elstyrd expansionsventil där de sk transpondrarna alltså tryckgivarna passat in.

Ta bilder på ovansidan av enheterna också så går det avgöra vad som sitter där.
de mäter tryck och därmed indirekt temperatur men mätenheten är Bar
och så länge inte den högra octo går igpn med matning från rätt plint är allting som görs helt meningslöst

det mättes ju innan att l-plinten hade ström men att den röde inte satt där så det är väldigt mystiskty6

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
B Bjober skrev:
Med ditt förslag kommer kontaktorn dra och nått starta.
Med mitt (och andras)förslag tänder octopuslådan förmodligen upp. Blir den nöjd så drar den kontaktorn. Du får förmodligen ett givarvärde vi kan prata vidare om.
oki men det är samma här att jag bara ska ha igång den en kort stund?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
de mäter tryck och därmed indirekt temperatur men mätenheten är Bar
och så länge inte den högra octo går igpn med matning från rätt plint är allting som görs helt meningslöst

det mättes ju innan att l-plinten hade ström men att den röde inte satt där så det är väldigt mystiskty6
L -plint har inte ström nej..

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
jag har multimeter ja, men berätta gärna hur jag ska mäta det?
Det är bättre att du byglar så högra enheten blir matad och sen som Bjober skriver se vad som händer. Gör det här vid 1-2 då så har du allt under kontroll samma som skulle gjorts i andra änden dvs lägg båda under en av skruvarna. Du behöver inte fundera så mycket innan du gör detta vi kommer inte direkt framåt annars.

Och givetvis samma här låt bara kompressorn gå en kort stund om den startar.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
GK100 GK100 skrev:
Det är bättre att du byglar så högra enheten blir matad och sen som Bjober skriver se vad som händer. Gör det här vid 1-2 då så har du allt under kontroll samma som skulle gjorts i andra änden dvs lägg båda under en av skruvarna. Du behöver inte fundera så mycket innan du gör detta vi kommer inte direkt framåt annars.

Och givetvis samma här låt bara kompressorn gå en kort stund om den startar.
ska testa imorgon..vad händer då om den startar o allt blir som vanligt med denna fix..? vad blir nästa steg då?

ska testa imorgon..vad händer då om den startar o allt blir som vanligt med denna fix..? vad blir nästa steg då?
mäta trycken

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
mäta trycken
var någonstans? du menar med manometern? måste inte pumpen gå samtidigt då eller?

L -plint har inte ström nej..
jag menar plinten som den kommer ifrån med siffran 2
det sitter ju en nolledare på undersidan och då kan inget fungera om det inte är fler fel
släpper du spänning på L på den högra octo så utan att ta bort den röda ledren så kortsluter du en en hel deli skåpet

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
var någonstans? du menar med manometern? måste inte pumpen gå samtidigt då eller?
ja det är ju frågan jag har bara sett ett mätutag på bilderna

men möjligen att man kan få upp det i displayerna

om den högra tänder upp och där står 3någontin bar så ser du bara en tillslagspunkt

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
returen returen skrev:
ja det är ju frågan jag har bara sett ett mätutag på bilderna

men möjligen att man kan få upp det i displayerna

om den högra tänder upp och där står 3någontin bar så ser du bara en tillslagspunkt
den högra octo visade bara graderna , den går till en tempmätare bara..??där är inga bar eller så ,,, den skulle stå inställd på 55 grader som max sen skulle kompressorn stängas av

kristofer12345
tror ni komplicerar maskinen, äkta hemmabygge,,den högra octro visar graderna i huset och den vänstra ett max börvärde på 55 grader med visade gradantal för mätaren som sitter på framledningsröret ut...;D inget mer än så

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tror ni komplicerar maskinen, äkta hemmabygge,,den högra octro visar graderna i huset och den vänstra ett max börvärde på 55 grader med visade gradantal för mätaren som sitter på framledningsröret ut...;D inget mer än så
Ja då verkar det ju stämma att det är en tryckbrytare som ska leda 230V till L på högra octon.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
står "bryttryck min/max 1,5/23 om det kan vara något..och bryttemperatur förgångning/kond. -33/+64

det här är vanligt styr och regler
men uppenbart har vi inte hela bilden så det blir meningslöst att fortsätta

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.