5 888 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Diverse frågor ang. larm från en novis
Sida 1 av 2
Hej!
Skulle vilja skaffa ett larm (bor i ett villaområde), men det passar inte så bra rent ekonomiskt att punga ut tusentals kronor just nu. Så jag har mer eller mindre bestämt att vänta med att skaffa detta.
Men! Har handlat en hel del från Kina, och vet att det faktiskt finns vissa saker som går att hitta till bra priser OCH bra kvalitet. Dock känns hemlarm spontant inte som något sådant, men jag vill höra om jag har fel ang. detta?
Det jag är ute efter är ett hybridlarm med sms-/uppringningsfunktion (har inte tänkt ansluta mig till vaktbolag), där jag kan dra sladd till några rörelsedetektorer samt siren, och sätta upp trådlösa magnetkontakter. Om man gör på detta sätt antar jag att jag kan leva med 433 MHz men 868 MHz är så klart att föredra.
Jag vill även ha möjlighet att köpa till sensorer som brandvarnare och vattenläckage.
Behöver ej kamera då jag har detta separat.
App samt RFID-taggar är ett plus, men inget måste.
Fråga 1:
Finns det något prisvärt larmsystem från t ex Aliexpress som är erkänt bra eller i alla fall helt OK?
Fråga 2:
Har sett att Denver släppt ett billigt larm:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...msystem/larm/denver-hsa-120-larmsystem-p50974
Antar att detta inte är värt att investera i eftersom det kör på 433 MHz och att det inte finns någon separat koddosa från huvudenheten. Har jag rätt? Känns som en leksak, men jag har gärna fel ang. detta
Övrigt:
Som jag tolkat det efter läsning på forumet är att ett DSC-larm är precis vad jag är ute efter, men just nu för dyrt med alla sensorer jag vill ha. Hade gärna haft ett larm nu i sommar dock, finns det något alternativ som är bra men inte lika bra? Tänker att det kanske är bättre med något sådant än inget alls. Men vill samtidigt inte investera i något som man inte vill behålla en längre tid.
OBS! Jag har lusläst forumet, men tänker att dessa frågor är färskvara (dyker upp nya larm med jämna mellanrum) *men om jag missat något konkret svar på någon av mina frågeställningar så länka gärna till tråden, är helt ny här så kan mycket väl ha missat något viktigt. Har även kollat in massvis med webbbutiker som säljer larm, men då jag är novis är det så svårt att veta vad som faktiskt är bra och vad som är säljsnack.
Har jag glömt att nämna något viktigt för att kunna få frågorna besvarade, låt mig veta.
Hur mycket det får kosta? Tja, jag vet inte exakt *men 10 000 kr är i alla fall på tok för dyrt just nu.
Skulle vilja skaffa ett larm (bor i ett villaområde), men det passar inte så bra rent ekonomiskt att punga ut tusentals kronor just nu. Så jag har mer eller mindre bestämt att vänta med att skaffa detta.
Men! Har handlat en hel del från Kina, och vet att det faktiskt finns vissa saker som går att hitta till bra priser OCH bra kvalitet. Dock känns hemlarm spontant inte som något sådant, men jag vill höra om jag har fel ang. detta?
Det jag är ute efter är ett hybridlarm med sms-/uppringningsfunktion (har inte tänkt ansluta mig till vaktbolag), där jag kan dra sladd till några rörelsedetektorer samt siren, och sätta upp trådlösa magnetkontakter. Om man gör på detta sätt antar jag att jag kan leva med 433 MHz men 868 MHz är så klart att föredra.
Jag vill även ha möjlighet att köpa till sensorer som brandvarnare och vattenläckage.
Behöver ej kamera då jag har detta separat.
App samt RFID-taggar är ett plus, men inget måste.
Fråga 1:
Finns det något prisvärt larmsystem från t ex Aliexpress som är erkänt bra eller i alla fall helt OK?
Fråga 2:
Har sett att Denver släppt ett billigt larm:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...msystem/larm/denver-hsa-120-larmsystem-p50974
Antar att detta inte är värt att investera i eftersom det kör på 433 MHz och att det inte finns någon separat koddosa från huvudenheten. Har jag rätt? Känns som en leksak, men jag har gärna fel ang. detta
Övrigt:
Som jag tolkat det efter läsning på forumet är att ett DSC-larm är precis vad jag är ute efter, men just nu för dyrt med alla sensorer jag vill ha. Hade gärna haft ett larm nu i sommar dock, finns det något alternativ som är bra men inte lika bra? Tänker att det kanske är bättre med något sådant än inget alls. Men vill samtidigt inte investera i något som man inte vill behålla en längre tid.
OBS! Jag har lusläst forumet, men tänker att dessa frågor är färskvara (dyker upp nya larm med jämna mellanrum) *men om jag missat något konkret svar på någon av mina frågeställningar så länka gärna till tråden, är helt ny här så kan mycket väl ha missat något viktigt. Har även kollat in massvis med webbbutiker som säljer larm, men då jag är novis är det så svårt att veta vad som faktiskt är bra och vad som är säljsnack.
Har jag glömt att nämna något viktigt för att kunna få frågorna besvarade, låt mig veta.
Hur mycket det får kosta? Tja, jag vet inte exakt *men 10 000 kr är i alla fall på tok för dyrt just nu.
Välkommen till forumet!
Om du vill ha ett DSC-larm så köp just det. Jag köpte mitt från Bulgarien på Ebay. Funkar utmärkt och alla komponenter kom i DSC-kartonger. Naturligtvis kan man inte säga om det är piratgrejer eller inte men det ser ut och fungerar precis som vilket DSC-larm som helst. Jag köpte ett PC1864 men han säljer också nya Neo. Tänk på att räkna, det blir ändå snabbt några kronor för sensorer.
http://www.ebay.com/itm/DSC-Alarm-S...-Panel-6-16-Zone-with-Metal-Box-/262200718999
OBS! Blanda inte ihop detta med det larm från Teletek som säljs på samma sida. Det är väldigt lurigt eftersom DSC marknadsförs av Teletec i Sverige. Det som säljs på siten är ett helt annat larm (som iofs ser vettigt ut, men som jag inte har någon erfarenhet av).
För att svara på frågorna:
1. Ingen aning. Larm hör dock till sakerna jag inte skulle köpa vad som helst.
2. Leksak. Allt med MAP och centralenhet (och siren!) i samma låda är leksaker. Sen kanske den fyller ditt behov just nu om du inte har råd med bättre.
Sen vet jag väl inte om det måste vara ett DSC-larm. Jag har ett och är jättenöjd med det, men skulle jag gjort om det idag hade jag tittat mer på SPC som verkar ha ett enklare programmeringsgränssnitt och bättre med kommunikationsvägar i standardutförande.
Om du vill ha ett DSC-larm så köp just det. Jag köpte mitt från Bulgarien på Ebay. Funkar utmärkt och alla komponenter kom i DSC-kartonger. Naturligtvis kan man inte säga om det är piratgrejer eller inte men det ser ut och fungerar precis som vilket DSC-larm som helst. Jag köpte ett PC1864 men han säljer också nya Neo. Tänk på att räkna, det blir ändå snabbt några kronor för sensorer.
http://www.ebay.com/itm/DSC-Alarm-S...-Panel-6-16-Zone-with-Metal-Box-/262200718999
OBS! Blanda inte ihop detta med det larm från Teletek som säljs på samma sida. Det är väldigt lurigt eftersom DSC marknadsförs av Teletec i Sverige. Det som säljs på siten är ett helt annat larm (som iofs ser vettigt ut, men som jag inte har någon erfarenhet av).
För att svara på frågorna:
1. Ingen aning. Larm hör dock till sakerna jag inte skulle köpa vad som helst.
2. Leksak. Allt med MAP och centralenhet (och siren!) i samma låda är leksaker. Sen kanske den fyller ditt behov just nu om du inte har råd med bättre.
Sen vet jag väl inte om det måste vara ett DSC-larm. Jag har ett och är jättenöjd med det, men skulle jag gjort om det idag hade jag tittat mer på SPC som verkar ha ett enklare programmeringsgränssnitt och bättre med kommunikationsvägar i standardutförande.
Leksak eller inte så har jag själv goda erfarenheter av vårt Climax kinalarm, så det kan vara helt OK leksaker enligt min åsikt. Klart över förväntan.tommib skrev:
Även om jag köpte mitt på annat håll så säljer Clas Ohlson detta larm under varumärket Electia, och även Securitas använder Climax i sitt hemlarmspaket. Men man får givetvis komplettera med extern MAP och siren.
Tack för snabbt och utförligt svar Tommib.
Angående länken du skrev, tolkar jag det rätt i att man förutom den modulen behöver köpa en larmcentral för av/på-larmning (utöver de sensorer man behöver)?
Och jag har egentligen ingen aning om det är DSC jag behöver, det verkade vara något utbyggbart och driftsäkert men finns det andra sådana är jag verkligen öppen för förslag.
Angående länken du skrev, tolkar jag det rätt i att man förutom den modulen behöver köpa en larmcentral för av/på-larmning (utöver de sensorer man behöver)?
Och jag har egentligen ingen aning om det är DSC jag behöver, det verkade vara något utbyggbart och driftsäkert men finns det andra sådana är jag verkligen öppen för förslag.
Cpalm, tack för ditt svar. Minns du var du hittade ditt Climax kinalarm? Läste lite på Clas Ohlsons sida, och de som handlat det verkar då verkligen nöjda i alla fall. Och använder Securitas det tänker jag att det bör hålla en viss nivå, eller är det ett felaktigt antagande?
Som jag förstod det gick det dock inte att koppla in sensorer med tråd till detta, stämmer det?
Som jag förstod det gick det dock inte att koppla in sensorer med tråd till detta, stämmer det?
Som jag ser det är fråga 1 egentligen en fråga om hur kopplingen mellan pris och kvalitet fungerar på larm-marknaden.
Vi talar här om anläggningar med (för mig i alla fall) en förväntad livslängd med bibehållen driftsäkerhet på 10 år. Hur kan man då avgöra om ett no-name-system från Kina är en prisvärd investering? Jag tycker personligen inte det. Driftsäkerhet är dyrt att utveckla. Både i hård- och mjukvara. Det är lätt att bara fokusera på komponentpriser och någonstans vill även en kinesisk tillverkare göra vinst.
Vi talar här om anläggningar med (för mig i alla fall) en förväntad livslängd med bibehållen driftsäkerhet på 10 år. Hur kan man då avgöra om ett no-name-system från Kina är en prisvärd investering? Jag tycker personligen inte det. Driftsäkerhet är dyrt att utveckla. Både i hård- och mjukvara. Det är lätt att bara fokusera på komponentpriser och någonstans vill även en kinesisk tillverkare göra vinst.
Sant, bra infallsvinkel! Det var lite därför jag tänkte om det finns något som är erkänt bra. Definitivt något att ta med i beräkningen, framförallt om man ska lägga ner tid med kabeldragning (kanske iofs går att återanvända med annat larmsystem vid eventuellt byte framöver?).
Ett annat alternativ kan vara att köpa ett äldre begagnat DSC eller Siemens på blocket.
Då får du en bra anläggning nu och kan göra kabeldragningen mm. Det du då får vänta med är funktioner som appar, trådlöst och rfid.
Känner du att du behöver det kan köpa ett nytt larm och utnyttja befintlig kabeldragning och med största sannolikhet magnetkontakter mm.
Sen bör du fundera på om du litar nog på funktion och driftsäkerhet hos ett billighetslarm om du ska använda det för brand.
Då får du en bra anläggning nu och kan göra kabeldragningen mm. Det du då får vänta med är funktioner som appar, trådlöst och rfid.
Känner du att du behöver det kan köpa ett nytt larm och utnyttja befintlig kabeldragning och med största sannolikhet magnetkontakter mm.
Sen bör du fundera på om du litar nog på funktion och driftsäkerhet hos ett billighetslarm om du ska använda det för brand.
Jag köpte det direkt från den svenska agenten som tidigare hade en webshop där de sålde direkt. Men den finns inte kvar längre.Fotonen skrev:
Ja, det är lite så jag tänker också. Man får ju förmoda att det är rätt stor spridning i kvalitet på olika kinalarm och att de lagt ner en del energi på att välja en bra produkt. Sen skall man väl inte dra för stora växlar på det heller.
Den modellen jag har har en trådad ingång, och den trådlösa magnetkontakten har en plint där man kan ansluta valfria trådade sensorer, så det går, men annars är det ju ett trådlöst larm.
Angående DSC är det säkert mycket bättre grejor, men då till ett annat pris förstås. Grannens DSC har dock inte direkt imponerat vare sig i driftsäkerhet eller funktionalitet, men det är å andra sidan 10 år gammalt.
Du behöver en hel del grejer förutom den modulen. Det jag länkade till är själva centralkortet. Det du menar med larmcentral är manöverpanelen (MAP). Du behöver minst en. Du behöver också transformator, batteri, siren och sensorer samt ev utökningskort eller en MAP som stödjer trådlösa sensorer.Fotonen skrev:Tack för snabbt och utförligt svar Tommib.
Jag rekommenderar inte att köpa lösa delar om du inte fullt ut förstår hur larmet är uppbyggt och känner dig bekväm med att programmera det genom att mata in siffersekvenser på manöverpanelen.
Nackdelen med att köpa begagnat, speciellt på ebay, är att det kan vara en "installer lockout" konfigurerad på centralkortet och säljaren kanske inte vet om det.
Som cpalm säger så är kanske ett trådlöst larm inte fel för dig (även om jag tycker det är en leksak).
Tack. OK, det är på den nivån man behöver inhandla grejorna. Jag tror inte det är något problem rent tekniskt, om jag väl sätter mig in i exakt vilka komponenter som ska köpas. Det är mest det jag inte har skaffat mig koll på när det kommer till mer avancerade system. Om det nu inte är fruktansvärt komplicerat, men jag har jobbat en hel del med programmering i olika former så den biten skrämmer mig inte i alla fall.tommib skrev:Du behöver en hel del grejer förutom den modulen. Det jag länkade till är själva centralkortet. Det du menar med larmcentral är manöverpanelen (MAP). Du behöver minst en. Du behöver också transformator, batteri, siren och sensorer samt ev utökningskort eller en MAP som stödjer trådlösa sensorer.
Jag rekommenderar inte att köpa lösa delar om du inte fullt ut förstår hur larmet är uppbyggt och känner dig bekväm med att programmera det genom att mata in siffersekvenser på manöverpanelen.
Nackdelen med att köpa begagnat, speciellt på ebay, är att det kan vara en "installer lockout" konfigurerad på centralkortet och säljaren kanske inte vet om det.
Som cpalm säger så är kanske ett trådlöst larm inte fel för dig (även om jag tycker det är en leksak).
Du får gärna utveckla varför du tycker trådlösa larm är leksaker, men ändå kan rekommendera det? (Jag är uppriktigt intresserad alltså, menar ej att låta ohyfsad.) Min egna uppfattning är att de lätt kan störas ut (medvetet och omedvetet), men samtidigt går väl GSM-sändaren att göra det också. Därför kanske man bör satsa på både IP och GSM-kommunikation…? Hur som helst, utveckla gärna!
Det är inte trådlösheten i sig (även om det inte förekommer i mer seriösa sammanhang) utan det faktum att manöverpanel, centralapparat och siren sitter i samma burk. Du tvingas sätta den bredvid dörren för att kunna larma av och på men samtidigt är det den som ska skicka sms och/eller signal till larmcentral. Hur snabbt gör den det tro? Med ingångsfördröjning? Hinner man sätta den ur spel med ett välriktat kofotsslag tro?
Som sagt, komplettera med extern MAP och siren. Att sätta centralenheten innanför dörren är mycket riktigt värdelöst. Kommer att sluta med att tjuven snor larmet istället. Centralen skall sitta så att du måste passera minst en zon utan inpasseringsfördröjning för att nå den.tommib skrev:
Känner till ett fall där det har hänt. Det enda som tals vid inbrottet var larmets centralenhet. Den mycket kompetenta installatören hade dessutom tänkt på miljön och utelämnat det miljöotrevliga blybatteriet .......cpalm skrev: