Hej!
Sökt men inte hittat något bra svar. Jag funderar på att köpa en Athom Homey som jag vill koppla till ett smart lås och ett larm. Tanken är att köpa rörelsedetektorer, kamera och kanske nått mer och bygga ihop ett eget larm. Jag ser inte vinningen med att köpa ett larm system om det ändå bara är kopplat till min mobil?
Är det någon som byggt upp en liknande lösning? Jag vill ha så att när jag öppnar/låser smartlåset så går larmet av/på och så klart en massa andra finesser.
Sökt men inte hittat något bra svar. Jag funderar på att köpa en Athom Homey som jag vill koppla till ett smart lås och ett larm. Tanken är att köpa rörelsedetektorer, kamera och kanske nått mer och bygga ihop ett eget larm. Jag ser inte vinningen med att köpa ett larm system om det ändå bara är kopplat till min mobil?
Är det någon som byggt upp en liknande lösning? Jag vill ha så att när jag öppnar/låser smartlåset så går larmet av/på och så klart en massa andra finesser.
Jag tänkte precis som du att det måste vara möjligt att använda ett hemautomationssystem som inbrottslarm, men insåg ganska snabbt att hemautomationsprylar är långt ifrån tillräckligt driftsäkra och saknar väldigt mycket funktioner som ett riktigt larm har. Så istället köpte jag ett riktigt proffslarm som jag installerade själv och integrerade detta med mitt hemautomationssystem istället. Larmets rörelsedetektorer och magnetkontakter använder jag på så sätt för t.ex belysningsstyrning i hemautomationssystemet.R Robban66 skrev:
Har du missat appen Heimdal till Homey som erbjuder ett oerhört stabilt och beprövat larm ? Har kört med detta i flera år utan någon nertid.gol skrev:
Jag tänkte precis som du att det måste vara möjligt att använda ett hemautomationssystem som inbrottslarm, men insåg ganska snabbt att hemautomationsprylar är långt ifrån tillräckligt driftsäkra och saknar väldigt mycket funktioner som ett riktigt larm har. Så istället köpte jag ett riktigt proffslarm som jag installerade själv och integrerade detta med mitt hemautomationssystem istället. Larmets rörelsedetektorer och magnetkontakter använder jag på så sätt för t.ex belysningsstyrning i hemautomationssystemet.
Vill inte tumma på kvaliteten när det gäller larmsystem, kanske framförallt för att det även används för branddetektering. Några basic-krav som är svårt att uppfylla med hemautomationsprylar:T test1 skrev:
- Batteribackup av alla enheter
- Feldetektering av all hård och mjukvara
- Detektering av störningssändare och sabotage
- Redundanta larmvägar
- Larm via SMS, mejl och pushnotiser
- "Smash and Grab" - detektering (via extern molntjänst)
- Rörelsedetektorer och branddetektor av hög kvalitet
- Manöverpanel med em-tag-läsare
- Snygg och praktisk mobil-App
- Möjlighet till flera larmområden och skalskydd
- Hantering av olika användare med olika behörighetsnivåer
gol skrev:
Vill inte tumma på kvaliteten när det gäller larmsystem, kanske framförallt för att det även används för branddetektering. Några basic-krav som är svårt att uppfylla med hemautomationsprylar:
- Batteribackup av alla enheter
- Feldetektering av all hård och mjukvara
- Detektering av störningssändare och sabotage
- Redundanta larmvägar
- Larm via SMS, mejl och pushnotiser
- "Smash and Grab" - detektering (via extern molntjänst)
- Rörelsedetektorer och branddetektor av hög kvalitet
- Manöverpanel med em-tag-läsare
- Snygg och praktisk mobil-App
- Möjlighet till flera larmområden och skalskydd
- Hantering av olika användare med olika behörighetsnivåer
De mesta av detta går ju att åstadkomma relativt enkelt med Homey ?gol skrev:
Vill inte tumma på kvaliteten när det gäller larmsystem, kanske framförallt för att det även används för branddetektering. Några basic-krav som är svårt att uppfylla med hemautomationsprylar:
- Batteribackup av alla enheter
- Feldetektering av all hård och mjukvara Homey med Heimdal check
- Detektering av störningssändare och sabotage
- Redundanta larmvägar
- Larm via SMS, mejl och pushnotiser Homey med Heimdal check
- "Smash and Grab" - detektering (via extern molntjänst)
- Rörelsedetektorer och branddetektor av hög kvalitet
- Manöverpanel med em-tag-läsare
gol skrev:
Vill inte tumma på kvaliteten när det gäller larmsystem, kanske framförallt för att det även används för branddetektering. Några basic-krav som är svårt att uppfylla med hemautomationsprylar:
- Batteribackup av alla enheter
- Feldetektering av all hård och mjukvara
- Detektering av störningssändare och sabotage
- Redundanta larmvägar
- Larm via SMS, mejl och pushnotiser
- "Smash and Grab" - detektering (via extern molntjänst)
- Rörelsedetektorer och branddetektor av hög kvalitet
- Manöverpanel med em-tag-läsare
- Snygg och praktisk mobil-App
- Möjlighet till flera larmområden och skalskydd
- Hantering av olika användare med olika behörighetsnivåer
- Snygg och praktisk mobil-App
- Möjlighet till flera larmområden och skalskydd
- Hantering av olika användare med olika behörighetsnivåer
Jag har kört med telldus z-wave magnetbrytare och fibaro rörelsesensorer utan några problem. Jag har också Philips hue belysning med rörelsesensorer och kan även använda dessa sensorer som en del av larmet.R Robban66 skrev:
Håller inte med dig om det.T test1 skrev:
Bara 1:a grundläggande kravet, att larmsystemet ska funka även vid strömavbrott, är svårare att implementera än man kan tro. Även om man sätter UPS på Homey, WiFi-router och annan utrustning som behövs för larmsändning så får man inte glömma att Z-wave och Zigbee-enheterna inte får vara routade över strömmatade noder (om du inte har UPS på hela huset). Eftersom systemet själv bestämmer routingen, så innebär det I praktiken att man inte kan ha några 240V-noder i samma Z-wave/Zigbee-nätverk som magnetkontakterna och rörelsedetektorerna. Utan routing, begränsas räckvidden till några få meter. Felövervakningen av de trådlösa enheterna är dessutom nästan obefintlig och om någon använder en störsändare så lär du inte få någon som helst felindikering.
Men självklart väljer var och en själv efter vilka krav man har och sin plånbok.
Redigerat:
Jag kör homey och heimdall jag med.
Kameror kör jag unifi protect
Rörelsevakter kör jag aeotec, unifi och hue.
Brandlarm nest
Fibaro fukt och flodsensorer
Har manöverpanel digitalt via en väggmonterad surface platta vid entré
Inget dörrlås ännu och ingen övervakning på fönster ännu men det är tanken framöver.
Verkar hittills fungera bra.
Kameror kör jag unifi protect
Rörelsevakter kör jag aeotec, unifi och hue.
Brandlarm nest
Fibaro fukt och flodsensorer
Har manöverpanel digitalt via en väggmonterad surface platta vid entré
Inget dörrlås ännu och ingen övervakning på fönster ännu men det är tanken framöver.
Verkar hittills fungera bra.