Ska köpa smart lås och Yale Linus L2 uppfyller de önskemål vi har (nyckellöst, schemaläggning och uppkopplat) och verkar enkelt att installera själv.
Är det någon som har erfarenhet av låset och vet om det går att installera på vår nuvarande dörr? Om inte är det någon som har förslag på alternativ som skulle passa?
Är det någon som har erfarenhet av låset och vet om det går att installera på vår nuvarande dörr? Om inte är det någon som har förslag på alternativ som skulle passa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skillnad mellan föregångaren "Yale Linus" är att den drevs med vanliga AA-batterier medan "Yale Linus L2" drivs av en uppladdningsbar batteripack som måste tas ur för att laddas.K Krille4 skrev:
Information finns på Yales hemsida. Bra att kolla där.K Krille4 skrev:
Jag har en väldigt bestämd åsikt vad jag tycker om just Yale, och det är "köp något annat".
Men för att citera en av de större låsfirmorna i lund, vad de svarade när jag själv skulle köpa något i stil med Yale men inte ville ha Yale.
"Vad du än gör köp inte Yale, i alla nybyggnadsprojekt där det skitet monterats har vi behövt åka ut och fixa/byta åtminstone 50% av dem". En stor del av detta var för det var produktionsfel, andra för att de är extremt känsliga ifall dörren till exempel "hänger sig" lite (då går det inte att öppna låset).
Om jag skall ge ett alternativ till Yale, vilket är alternativet jag själv valde, så Dormas Dkey. Den kostar dock lite mer.
Oavsett vad du väljer att köpa så köp något där du har cylinder för att komma in med nyckel utöver det smarta låset. Alternativt ha en annan dörr som du kan komma in igenom när det krisar där din nyckel passar.
Men för att citera en av de större låsfirmorna i lund, vad de svarade när jag själv skulle köpa något i stil med Yale men inte ville ha Yale.
"Vad du än gör köp inte Yale, i alla nybyggnadsprojekt där det skitet monterats har vi behövt åka ut och fixa/byta åtminstone 50% av dem". En stor del av detta var för det var produktionsfel, andra för att de är extremt känsliga ifall dörren till exempel "hänger sig" lite (då går det inte att öppna låset).
Om jag skall ge ett alternativ till Yale, vilket är alternativet jag själv valde, så Dormas Dkey. Den kostar dock lite mer.
Oavsett vad du väljer att köpa så köp något där du har cylinder för att komma in med nyckel utöver det smarta låset. Alternativt ha en annan dörr som du kan komma in igenom när det krisar där din nyckel passar.
Vi har haft ett Nimly Touch Pro nu några år. Köpte hud lanseringen, det enda som strulat är batteri förbrukningen. Men det har varit pga barnsjukdomar med zigbee modulen vi köpte till. Fick den utbytt och nu har vi kört samma batterier över ett år.
Kod, Touch, uppkopplat och nödnyckel.
Sammantaget är vi väldigt nöjda iaf.
https://nimly.se/product/touch-pro-black/
Kod, Touch, uppkopplat och nödnyckel.
Sammantaget är vi väldigt nöjda iaf.
https://nimly.se/product/touch-pro-black/
Hej,
Ett väldigt bra alternativ är Beslagsgruppens produkter.
BG3000, BG4000 och nu nya BG5000.
Verkar väldigt fina och solida.
Kan det mesta:
Bluetooth
Fingeravtryck
Kod
RFID-Tag
Mekanisk nyckel
WiFi (tillval)
Apple Watch
Ett väldigt bra alternativ är Beslagsgruppens produkter.
BG3000, BG4000 och nu nya BG5000.
Verkar väldigt fina och solida.
Kan det mesta:
Bluetooth
Fingeravtryck
Kod
RFID-Tag
Mekanisk nyckel
WiFi (tillval)
Apple Watch
Redigerat:
Vi har två BG3000, fungerat utan problem under ett år. En funktion jag dock saknar från Yale är att handtaget inte sätts ur funktion på insidan, dvs. du måste låsa med vredet/nyckel för att t.ex. en hund inte ska kunna öppna dörren inifrån. Så har du en hund som inte vill vara hemma själv när du åker en snabbis till Ica, då är risken att dörren står öppen när du kommer hem.
Det har du rätt i tror jag iaf.P pfv skrev:Vi har två BG3000, fungerat utan problem under ett år. En funktion jag dock saknar från Yale är att handtaget inte sätts ur funktion på insidan, dvs. du måste låsa med vredet/nyckel för att t.ex. en hund inte ska kunna öppna dörren inifrån. Så har du en hund som inte vill vara hemma själv när du åker en snabbis till Ica, då är risken att dörren står öppen när du kommer hem.
Men om du slår upp/vickar handtaget försvinner väl detta problem?
Då är det ju "låst på riktigt" så att säga.
Jag har Linus med sånt lås som du visar bild på. Funkar klockrent visserligen är det V1. Det enda nackdelen jag kommer på är att är man lite för snabb fram till dörren så hinner den enstaka gånger inte låsa upp dörren innan den fattar att man står utanför.
Funkar autolås? För jag antar att du måste dra upp handtaget innan?putte22 skrev:
Verisure blev hackat för några år sedan.putte22 skrev:
De kunde stänga av larmet och Yale Doorman...
Inte helt 100:a i min värld...
Har du någon egen erfarenhet av Yale Linus L2?N Nydell skrev:
Som sagt exakt vilken Yaleprodukt gällde det? Var det Linus L2?N Nydell skrev:Men för att citera en av de större låsfirmorna i lund, vad de svarade när jag själv skulle köpa något i stil med Yale men inte ville ha Yale.
Det kan väl inte vara många nybyggnadsprojekt man väljer Linus eller Linus L2. Det är mera eftermarknads/kompletterings-produkter. Eller hur menar du?
Tack.N Nydell skrev:
Om man får fråga köpte du din alternativa produkt av "den stora låsfirman i stan" som hade så mycket negativt att säga om Yale?
Linus 2 eller vad nu låsen heter spelar väl ingen roll???
Hela poängen är ju att ALLT som ligger uppkopplat i "målnet" är en måltavla för ALLA HACKARE!!!
Om man inte tycker så, eller har problem med detta så helt ok.
Jag tycker det är skrämmande och INTE OK!
Alla får tycka precis vad de vill.
Inga problem för mig iaf!
Hela poängen är ju att ALLT som ligger uppkopplat i "målnet" är en måltavla för ALLA HACKARE!!!
Om man inte tycker så, eller har problem med detta så helt ok.
Jag tycker det är skrämmande och INTE OK!
Alla får tycka precis vad de vill.
Inga problem för mig iaf!
Fick snabbt svar från Yale och det ska då inte vara några problem:
Hej och välkommen till Yale support.
Det ser ut att vara ett Assa 2000 lås du har i din dörr. Det går bra att montera ett Yale Linus även på den cylindern.
Du kan installera en Yale Linus på en ASSA 2000. Du måste se till att du monterar ner vredplattan på ASSA 2000 för att kunna installera Yale Linus. Installationen av Yale Linus sker där cylindern sitter, alltså där du använder nyckeln för att låsa upp inifrån. Du kommer att ha ett hål under Yale Linus. Du kan fylla hålet med något som passar din dörr eller täcka det med något.
För att demontera ett Assa 2000, vänligen se denna videon ->
- Lossa cylinderringen.
- Lossa handtagen genom att skruva ur skruvarna.
- Ta bort vredplattan.
- Sätt in nyckeln (i riktning mot klockan 2:00 och 10:00) och använd sedan en tång för att dra ut cylinderpluggarna.
- Ta ut cylindern.
- Följ sedan installationsanvisningarna.
Hej och välkommen till Yale support.
Det ser ut att vara ett Assa 2000 lås du har i din dörr. Det går bra att montera ett Yale Linus även på den cylindern.
Du kan installera en Yale Linus på en ASSA 2000. Du måste se till att du monterar ner vredplattan på ASSA 2000 för att kunna installera Yale Linus. Installationen av Yale Linus sker där cylindern sitter, alltså där du använder nyckeln för att låsa upp inifrån. Du kommer att ha ett hål under Yale Linus. Du kan fylla hålet med något som passar din dörr eller täcka det med något.
För att demontera ett Assa 2000, vänligen se denna videon ->
- Lossa cylinderringen.
- Lossa handtagen genom att skruva ur skruvarna.
- Ta bort vredplattan.
- Sätt in nyckeln (i riktning mot klockan 2:00 och 10:00) och använd sedan en tång för att dra ut cylinderpluggarna.
- Ta ut cylindern.
- Följ sedan installationsanvisningarna.