Villalarm & Hemautomation
Daniel_76: Hej, blev sugen på Envisalink till mitt "DSC 1832"-larm. Antar att du köpte från USA/Canada, vad gick det på ink. frakt och införsel? :) Tydligen förhandlas det om återförsäljare i Sverige men inget är klart.... [citat]
Felde: Toppen info Kristofer! Stort tack för den snabba genomgången. spara en 5 hundring per uttag jämfört med att köpa med dimmer i husbygget gör det onekligen extra intressant :)
Hemtorparen: OK. Jag är nu inne på att koppla PC 5015 till en Fibaro Home Center och övervaka och styra huset på distans via internet och uppkopplade mobiler istället för till LC... återstår att se vad det blir.
kramfors: Nu har jag fått hit en Aeon Labs nya infällda dörr- och fönstersensor men inser hur mycket arbete det skulle bli att byta batterier på 16 st dylika. Man skruvar ju fast locket med 2 st träskruv. Det hade varit bättre om själva hylsan skruvats fast och man kunde snäppa upp locket och att kretskortet följde med ut. Så är det inte och hela lösningen känns inte så underhållsvänlig.
ControlFreak: Hej, Nej, Roller Trol fungerar inte med Nexa fjärrkontroller. Sydia hjälpte mig med koder så att jag kan styra med iRule.
BoråsParadis: Har följt den guiden men fick det inte att funka då men skall testa igen nu när jag får lite tid över. Tackar för tippset på forumet :-)
KristoferL: Såna här trafos är det ett gäng i alla fall uppe i taket. Någon el & Z-wave-kunnig som vet om det är detta som gör att jag inte kan dimmra mina lampor? [bild]
carlfredrik: Satt och pillade lite till med det och hittade "Fjärrkontroll och Enheter" under inställningar. Därefter tryckte jag på "Nätverksfjärrkontroll" och sedan tillåt. Nu funkar det som det ska och TiVo dyker upp automatiskt.
kjb: Paket ligger hos tullen just nu. Jag tror inte man slipper det. Däremot så kan man faktiskt själv ange värdet av godset när man skickar det från post boxen. Så skriver man ett långt värde kanske det går komma undan? Men tror nog de kollar upp de mesta som skickas från USA. Anledningen att det har tagit så lång tid är att det strulade med PayPal och beställningen fick göras om.
nforslund: Jag skickade med koden i tar-filen tillsammans med hex-filen tidigare. Nu är koden omgjord så att konfigureringen ligger i EEPROM. Den som vill ändra parametrar som sändingsintervall, antalet omsändningar, sensorId osv gör detta genom att skriva i EEPROMet. Då behöver man inte min extremt oläsliga och pinsamma assemblerkod :/
iSnobben: [citat] Du kan börja läsa här så ska jag försöka svara om du har några frågor. Jag har moddat lite så att motorvärmaren går under hela kalenderaktiviteten ifall man inte kommer iväg enligt plan. Har även slopat den manuella styrningen och kör nu endast på kalendern. http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=4489
nforslund: Ja om man inte vill ha ett helt system så duger ju sådana loggare. Här finns annat exempel, https://www.m.nu/datalogger-trackit-c-90_91.html?sort=3a&page=1
KumlaEkeby: Köpte ett nytt larm idag PC9155 DSC som jag tänkt koppla samman med mitt Z-wave system. Samtidigt fick jag tag i utomhussiren Risco 868Mhz. Tänkte fasen va bra tills jag nu insett att den inte funkar tillsammans med DSC vad jag kan läsa. http://www.larmtorget.se/store/p/detektorer-larmgivare-163922/agility-sir-blixt-utomhus-s50-172287 Eller går det på nåt vis att få detta att spela med
Henke-el: Ja osrams möss funkar, de går att styra med framkantsdimmer. Även Malmbergs har bra trafos som enbart är framkant.
mandg: Det man kan göra är att sätta en sån nätverksadapter till elnätet, Ström måste den ändån ha.
Swappe: Tack kloow. Dock har jag redan införskaffat en analoggsm konverter/uppringare. Dock får jag inte larmet att prata med något utåt. Ringer larmet upp min mobil, så kopplar det ner direkt. Ringer det upp larmcentral eller genericmobil, så registrerar de inget... Ringer jag upp mitt larm, så svarar det med modemsnack. Får undersöka vidare. Alla tips mottages tacksamt. :)
Pewh: [citat] http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/230398-siemens-spc-lasa-ut-handelser-via-serieporten-guide.html Dock inte RPi, men ett exempel.
rodak: Hej, Har ett gäng SD-304 PG2 Wireless Shock and Contact detector. Dessa är inställda på känsligaste inställningen och monterade på mina fönster. Det krävs en riktigt hård smäll på rutan för att dessa ska triggas och det har fungerat bra i ett par månader. Ökar jag känsligheten så triggas dessa inte av den hårdaste smällen som jag vågar ge innan rutan går sönder. Jag antog
Bamsefar: Jag garanterar ingenting ;) Men jag ser att jag skrev en referens ovan till mitt Hall exempel, och då syftade jag på den mega stora tråden såklart....
Mattias L.: 100 miljoner årligen till utveckling. Jodåsåatt.
KristoferL: Har installerat en massa Aeon Labs Illuminator v2 dimmers hemma till min HC2. Bytta alla tryckknappar till fjädrande Scneider Trend. So far so good! Dimmerfunktionen på tryckknappen funkar bra och självklart även från HC2ans gränssnitt. Men om jag dimmrar, släcker eller tänder på knappen i rummet så uppdateras inte status på enheten i HC2ans gränssnitt, är det bara så eller behöver
n0ir: Hej! Har köpt en Fibaro Wall Plug att använda tillsammans med tvättmaskinen för att få notifications när tvätten är klar. Har haft väggpluggen kopplad till vattenkokaren i köket ett par dagar för att kolla och förvånas över den dåliga temporala upplösningen i datamine! :S När man kollar i datamine verkar den bara uppdateras typ 5 ggr./dygn? Antar att det är någon variabel som
KristoferL: Ibland är det enklare att lösa än man tror! Jag hade kastat om trådarna på reläna! Det finns tre plintar och jag hade kopplat ena ledaren på den "döda" plinten!:x
Carl-Erik Andersson: Har monterat trådbundna larmsystem från AEI , vet inte hur många säkert 10-15 st. Och kan bara säga att de fungerar klanderfritt ( några deckare har visserligen pajat )men det är bara att montera nya av vilket fabrikat som helst, vid flera tillfälen har inbrotstjuvar skrämts på flykten.
Mats: Ett inlägg borttaget. Korspostning är inte ok på det här forumet. Mats Moderator
Locke: Det verkar vara nya tider här på byggahus. I'm out!