Hej!

Är intresserad av ett nytt villalarm och har tittat på SPC och DSC. Största anledningen är nog för att det verkar vara bra larm men de finns flera som integrerat med hemautomatik (fibaro) och detta är en fördel. För mig lutar det åt SPC då jag tycker sakerna är snyggare men det känns som de är längre fram vad gäller app och gränssnittet. Har ett hus på två plan med friliggande garage. Tanken vara att man har en larmcentral monterad nära elcentralen och sedan en knappsats vid huvudentré och eventuellt en slav vid källardörren. Sen känns det som dörrmagneter på samtliga dörrar och några rörelsevakter i rummen. Är detta ett bra kit att börja med eller missar jag något?

Jag håller på att renovera huset men vissa ställe är redan klara så kabeldragning dit kan bli svårare. Hur funkar det med trådlösa enheter?

Har ADSL idag så signalen kan gå detta håll. Bör man ha GSM oxå så man får redundans?

F
Jag och flera andra här kör med framgång siemens spc. De flesta verkar mycket nöjda.
Ditt tänk känns rätt, men lägg gärna till rökdetektorer också, när du ändå håller på. Glaskross kan man också fundera på. Sätt rörelsedetektorerna strategiskt, i passager, hallar eller trappor så man måste passera dem för att ta sig runt i huset.
Du kan sätta trådlös mottagare siway i antingen manöverpanelen eller centralenheten som snackar med trådlösa sensorer. Har inte testat det själv, men andra tycker det funkar bra.
Ja, gsm är vettigt, tyvärr är det inte så lätt att bli underrättad om larm ifall du inte har gsm. Ip-larmen går bara till larmcentralen. Redundansen är ju också bra, även om gsm väl är lättstört.

Du kanske redan sett det, men det finns åtskilliga trådar om spc, installation och konfiguration med mycket matnyttigt.

Tack för ditt svar. Jo jag har sett att där finns några trådar till. Min stort så skrivs det inte så mycket om larm. Kanske är förhållandevis få som själv skruvar med detta.

Just rökdetektorer och kameror har jag funderat på. Jag har Fibaro HC2 och även där kan man integrera brandvarnare som larmar och kameror. På något sätt känns det tryggare att ha in det i larmet. Men med larmet kopplat till fibaron så kan man trigga funktioner vid larm och av och på larmning.

Är det bättre att ha glaskross på sovrummen och rörelsedekare på hall, vardagsrum och trapphus?

Jag kan gå upp via vinden och ner till rummen med tråd. Men då måste jag göra detta innan jag sprutar isolering. Har nog något tomt VP rör ledigt. Hur kopplar jag in alla enheter. Ligger de på en slinga eller är det en kabel från central till varje magnet, detektor osv? På jobb har vi adresserat och då ligger allt på en slinga. Måste planera kabeldragning.

F
Jo koppling mellan larm och hemautomation fungerar ju inte alltid som man helst önskar, dvs att man kunde utnyttja alla sensorer i larmet direkt i sin automationsanläggning, utan ofta får man gå via programmerade utgångar och liknande.
I mitt fall har jag satt magnetkontakter på alla dörrar och fönster på bottenvåning och rörelsedekare på strategiska platser inomhus. Jag kan då köra skalskydd nattetid om jag vill, dvs larmet går om något fönster/dörr öppnas nattetid. När jag inte är hemma fungerar skalskyddet som en första barriär, skulle först en magnetkontakt lösa ut och det sen följs av att en deckare också löser ut så kan jag anse att larmet är verifierat, dvs med stor sannolikhet inte falsklarm. Jag skulle då t.ex kunna koppla mig till en larmcentral och be dem att endast bry sig om verifierade larm. Om bara skalskyddet löser ut kan jag anse det vara ett falsklarm som jag hanterar själv.
Siemens SPC kan också hantera standard ip-kameror (under vissa förutsättningar) och du kan då få bilder direkt i telefonen vid ett larm.
Sektionerna läggs oftast i separata slingor, dvs en separat sladd från centralenhet till varje larmdetektor. Eventuellt kan man dela slinga för några magnetkontakter, exvis vid fönsterpartier med flera näraliggande fönster. Larmet betraktar då dessa som en enhet. Sparar ingångar och försämrar oftast inte funktionen. Rörelse/glas/rök-detektorer läggs på separata sektioner.
Trådbundet är funktionsmässigt överlägset trådburet, så kan man bara lösa installationen bra så är det det bästa.

Kan bara rekommendera att läsa http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/overvakning/inbrottslarm/inbrottslarm
som tar upp allt det grundläggande som man behöver veta. Finns ett avsnitt om "inkopplingsprincipen" som jag tycker alla som funderar på att själv sätta upp larm borde läsa.
Kan verka torrt och trist, men du sparar mycket problem genom att läsa först och skruva sen

• Gilla
Mr L
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Skall definitivt läsa på lite gundfakta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.