Hepp!
Jag har för att testa, knappat in mitt mobilnr i det fält som larmcentral ska stå i annars.

Hur gör man för att kvittera ett larm när man blir uppringd?
(SIA)

Även om jag kvitterar utlöst larm på larmpanelen, så fortsätter larmet att ringa mig och till slut rapporterar det "kommunikationsfel / överföringsfel".

Några idéer från kunniga? :)

SIA är larmcentral. Inte uppringda till mobil.

OK. så SIA fungerar inte.
Har även provat DTMF och Contact ID, men inget verkar gå att "handskaka" med en vanlig telefon/mobil.

Tips på något?
I annat fall får jag väl lägga till genericmobiles modempoolsnr och låta larmet ringa upp och skicka sms.
Det hade bara varit skönt att veta att larmet inte ringer dit 10ggr innan det ger sig. :)

Varför inte välja privat telefon?

Privat telefon? Hur gör man det då? :)

istället för sia? Finns inte det som väl?

DTMF, contact id eller SIA är det som går att väljs mellan. :)

Har själv ett Honeywell larm som jag bråkat en del med.
Grundupplägget på den inbyggda modulen äran den ska kopplas mot en central med SIA . Finns olika sätt att komma runt detta. En idé är att köra Asterix som har en SIA modul som går att använda men kräver en del med ata box osv.
Jag gick till slut spåret med en extern SMSdialer kopplad till en utgång. Blir lite mer flexibelt eftersom du själv kan styra vad respektive utgång ska trigga på. Får själv olika sms beroende på typ av larm.
Du kan även med relä få till kvittering via sms.

Mitt tips är att köra på extern SMS dialer, finns billiga som drivs med 12V samt små nog att köra in i samma kapsling som larmet.

Tack kloow. Dock har jag redan införskaffat en analog<->gsm konverter/uppringare.
Dock får jag inte larmet att prata med något utåt. Ringer larmet upp min mobil, så kopplar det ner direkt. Ringer det upp larmcentral eller genericmobil, så registrerar de inget...
Ringer jag upp mitt larm, så svarar det med modemsnack.

Får undersöka vidare.
Alla tips mottages tacksamt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.