Hej
Kan jag skapa ett pålitligt larm utan att behöva betala månadskostnad till larmoperatörerna?

Jag önskar ett:
Trådlöst larm som ringer upp eller sms:ar mobiltelefoner.
5 dörrkontakter
3 sensorer
3 brandsensorer
(kanske kamera också med inget krav)

Jag skulle också vilja kunna styra en del lampor och utebelysning via mobilen eller paddan.
Vi kör väldigt mycket apple produkter hemma.

Jag kommer ha internet via fiber från stadsnätet och funderar på att köpa en kraftig router i huset för att sprida wi-fi.

Tacksam för alla tips och trix, jag har läst och läst en massa trådar men jag vill gärna ha förslag som är nya och funkar. KNX, FIBARO, NEXA, vad rekommenderar ni?

Tack

Rekommenderar ett DSC PC1616 eller PC1864 då får du ett hybridlarm dvs möjlighet till både trådlöst och trådbundet. Kör den med en Envisalink EVL-3 så har du koppling till z-wave och app.

Ett stabilt system som många här på forumet kan hjälpa dig att konfigurera.

Försök i största mån bygga trådat medans du har chansen under bygget.

Danee skrev:
Hej
Kan jag skapa ett pålitligt larm utan att behöva betala månadskostnad till larmoperatörerna?
Det kan du säkert men varför ?
Betänk att du får en rabatt från ditt försäkringsbolag på villa/hem försäkringen så operatörsanslutningen blir i stort sett gratis eller mycket billig.

Eller så bygger man sitt eget larm och kopplar upp det till larmcentral från 70:-/mån. Tror TS vill undvika hyrlarmslösningarna à 300:-/mån

Rabatt från försäkringsbolaget? Haha. Jag täcknade precis stor villaförsäkring hos IF i förra veckan. Ca 8 kr per månad i rabatt för godkänt, uppkopplat larm fick man.

Adamski74 skrev:
Rabatt från försäkringsbolaget? Haha. Jag täcknade precis stor villaförsäkring hos IF i förra veckan. Ca 8 kr per månad i rabatt för godkänt, uppkopplat larm fick man.
Ja, kanske fel försäkringsbolag :D

För min del 10 % på premien om uppkopplat till godkänd operatör + självriskeliminering om larmet varit påkopplad vid skada.
I mitt fall motsvarar det ca 32:-/mån (LF)

Vet du om det skiljer något i kompabilitet och funktionalitet mellan Vera och Fibaro när det gäller integration med larm?

• Gilla
markusla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.