V
verktygsrookie: Hmm. Stål är av definition inte en metall (metaller = grundämnen med elektrisk ledningsförmåga etc. etc.), utan en variant av legering (legering är egentligen en blandning av flera metaller). Stål är just järn med uppblandning av bland annat Kol. Det finns andra tillsatser för att få olika egenskaper av stålet. (Men allt det där kan nog nån bättre än jag, glad kemiamatör)  :)
7 svar · 6,0k läst
M
Mangelito: Har haft en kärcher ett tag. Dock jobbigt att flytta mellan byggplats och källare. Köpte en bruksbo på rusta för 400kr som komplement. Positivt överraskad. Den har fungerat väldigt bra. Det blir en sådan till garaget också.
26 svar · 19,8k läst
S
Sabai: Grattis till 85-an! Blå och fin.....
12 svar · 1,3k läst
D
drx: Mitt B&D laserpass används endast till grovuppskattning (vågar iofs rätt , men jag litar inte på det ). Finliret blir det Hultafors vilken dag i veckan som helst.
4 svar · 1,5k läst
P
Pottan: Då är jag med :), det är inte vad jag behöver i första hand. Tack för snabbt svar. Chris
2 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: http://scaptocs.bosch-pt.com/boptocs-sca/Category.jsp;jsessionid=1936BDF56E40609505688E8994CD93F1?division=zub&language=sv-SE&ccat_id=9010
1 svar · 1,8k läst
mattiasp
mattiasp: Chucken är normalt högergängad. Det är därför skruven är vänstergängad.
1 svar · 3,8k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ok..ursäkta ::)..jag ska ha den till sprutlackering..alltså där bör finnas en vattenavskiljare..jag har den även till spikpistol så den bör klara 3tumsspik.. annars har jag inga krav förutom att det ska vara en kvlitetsmaskin som tar så liten plats som möjligt.. dessutom får jag nog minska min budget till 4000kr då jag köpte en ny makita idag så jag är inte så rik längre.
5 svar · 3,7k läst
V
villha: Bra pris! http://www.verktygsboden.se/?id=69473
16 svar · 8,5k läst
L
Lostfoe: Själv kör jag med Lenox bimetall blad, dom äter allt! Mycket nöjd med dem!  :) Men dom är ju inte gratis direkt  ;) http://www.lenoxsaw.com (det finns även en film på sidan där dom sågar isär en bil med tigersåg och nån galen person som sågar isär en bil med bågfil  :o )
15 svar · 32,5k läst
V
villha: http://www.drift-underhall.se/ säljer just nu EB KGS 303 + Metabo Batteri-maskin BSP 12 Plus för 5500kr. (Har beställt en, den kommer i morgon) :)
3 svar · 10,0k läst
M
MrMagic: Finns på kampanj hos K-rauta, 1495:- inkl moms.
5 svar · 1,7k läst
L
Lidman: [citat] Usch, nu får jag obehagliga flashbacks från vårat 32 m2 stora trätak i vardagsrummet som jag spacklade, slipade och målade i somras. Äkta grisjobb... men nu är det ju gjort  ;D // Lidman
12 svar · 5,4k läst
L
Lidman: Jag har kört 17 kvadrat vägg med den här för 99 spänn på Biltema och det har fungerat utmärkt (jag kanske har haft tur :P) [bild] // Lidman
11 svar · 6,0k läst
G
geschwint: [citat] jovisst är 0714 trevlig men den är långt från 1013 i prestanda... 0714 klarar bara +45 grader och -5 grader i lutning. Bara 70x250 eller 45x310. 1013 tar 90x305... och 52grader + 47grader i lutning. Inte samma liga, inte speciellt djupt. Jag tycker iofs att vikten inte spelar någon större roll för en gersåg, huvudsaken den är bra och 0714 är ju bra men den presterar för dåligt
7 svar · 6,0k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Ja, och gamla batterierna! Jag ville visa att det visst fanns utbytbara kol, men jag hade fel.
7 svar · 4,9k läst
J
JockeR: Hmm, jag befinner mig i Uppsala, så det är en bit dit. Fick tipset om Elektroniklindning i Sthlm. Ringde och pratade med dom och det gick att beställa därifrån med bara någon dags leveranstid.
2 svar · 4,0k läst
L
Lostfoe: Jag köpte min hos en Luna återfösäljare i kristinehamn.. Många som har luna i sortimentet, kolla med din lokala järnhandel.
4 svar · 2,4k läst
Daniel_N
Daniel_N: [citat] Det handlar om förbandet är hårt eller mjukt. Definition: Ett hårt förband dras åt till fullt moment med en åtdragsninsvinkel på ca 30° sedan skruvskallen kommit ner tätt mot planet. I ett mjukt förband måste skruven ibland dras mer än två hela varv innan man når fullt moment. /från info om Atlas Copcos nya PRO-serie
3 svar · 2,5k läst
K
kastrom: Det är en Hitachi CJ120VA. Fel av mig, det var Bacho ser jag nu, Bachobladen är 1,3 mm medans Festool är 1,9 mm i infästningen. /Kent
22 svar · 15,6k läst
D
drx: Om du är intresserad av att spendera lite pengar så säljer faktiskt Harald Nyborg en DeWalt 743 för 6600 kr :)
5 svar · 4,1k läst
S
sville: Den, Combivinklen alltså, är lite för klumpig i många fall där jag behöver mäta. Den från Bosch så najs ut, vet nån va den kostar?
6 svar · 7,6k läst
G
geschwint: [citat] Nja, borrhammare passar inte till allt. Den är för lågvarvig, oftast < 1000rpm. Skall man borra med den i stativ och mindre dimensioner så behövs mer varv >2000 och då blir det en vanlig (slag)borrmaskin. Att använda en borrhammare till trä och metall är mer en nödlösning än en funktion som hammaren är till för. Om borrhammaren inte redan kommer med en
4 svar · 1,8k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: är dom välsorterade kan du testa med en rätskiva i aluminium på ett par tre meter mot en vägg som dom också brukar ha till försäljning..finns i alla fall på k-rauta.. då kan du i alla fall se om linjen blir rak.. :) jag vågar inte riktigt lita på lågpris längre till sådant som kräver millimeter precision..men funkar det så är det ju bra förstås.
7 svar · 4,0k läst
S
star_daddy: Du ska ha en Supercut till vinkelslipen. Kallas nu även Safesaw System. Se www.toolbox.se - Snabblänkar - Supercut, Supersystem. Det tar några sekunder att köra ett grovt spår.
10 svar · 12,6k läst
Z
zephir: Hade samma som ejwbegysv, 1800w med 254mm klinga. Min överlevde relativt oöm behandling i drygt ett år. Det första som gick sönder var förlängningen av bordet, den del där klingan löper när man slajdar. Sen när brytaren hakade upp sig och vägrade bryta strömmen åberopade jag 2-årsgarantin. Jag skulle få en ny men valde att byta upp mig till en Bosch GCM 10s och pröjsa den på ett
4 svar · 5,9k läst
N
Niq: boschs tigersågsblad för cast and brick har fungerat väldigt bra till det som jag använt dom. Tycker inte att det har dammat speciellt mkt om dom när jag har kapat  tegel och annat.
7 svar · 5,9k läst
U
Ubbe: Det finns ju maskiner som inte väger mer än 800kg också för dom riktigt små jobben ;) Har en kompis som har ett par maskiner för uthyrning och minstingen väger 750kg, är 80cm bred och enkelt avmonterbar störtbåge. Den går alltså att transportera på en 1000kg vagn och tar sig in genom en vanlig dörröppning vid behov. Kapaciteten lär vara tillräcklig för att hålla 2man med
8 svar · 13,4k läst
B
BobTheBuilder: Här finns bra läsning: www.festoolusa.com/supplyimages/Getting_the_most_from_the_MFT_multifunction_table.pdf /Micke
5 svar · 2,0k läst
D
drx: Jag har Festo Rotex 125 som rekommenderas väldigt varmt. Denna underbara sak klarar inte trånga ställen men där kan man ju köra med en deltaslip av billigt fabrikat eller så väntar man och sparar för att köpa Festos Duplex.
5 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.