1 970 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Gå över till fienden?
Jag kör gult!!!!!
När det är vedsäsong brukar jag ibland stänga av motorsågen (orange) och ta fram den gula tigersågen bara för att riktigt få njuta av den vibbrationsfria gången, den stora avverkningen och den upplysande färgen
;D
Efter ett tag startas dock motorsågen igen måste jag medge........
Finns det någon bättre doft än 2-taktsbrännsle?
Har haft SAABBBBBBB & har moppe
När det är vedsäsong brukar jag ibland stänga av motorsågen (orange) och ta fram den gula tigersågen bara för att riktigt få njuta av den vibbrationsfria gången, den stora avverkningen och den upplysande färgen
Efter ett tag startas dock motorsågen igen måste jag medge........
Finns det någon bättre doft än 2-taktsbrännsle?
Har haft SAABBBBBBB & har moppe
Köp, sälj med vinst, spara tills du kan köpa en med rätt färg.[/quote]MathiasS skrev:
Håller med, gör det..
Köp sedan en röd..
Ett av mina tidigare inlägg i en annan tigersåg tråd..
När vi ändå är inne på "billighets" tigersågar (Biltema, ÖB, Maki.. )
Innan jag investerade i min DW309 så fick min Ferax tigersåg slita som ett djur.
Tänkte nu jämföra de båda lite.. ( DW309 VS FTS-600 )
Feraxen har snabbfäste för bladet som är mycket smidigare än t.ex Dewaltens, bara vrid det runda fästet ett kvarts varv och stoppa in bladet. Låsning av avtryckarknappen saknas helt på dewalten, feraxen stoltserar med en sådan.
En annan sak som jag HATAR med dewalten är den slappa och för korta foten som man har mot arbetsstycket, det ska ju va lite motstånd i den.. men inte da.
"Lågbudgetsågen" Ferax däremot har en lagom lång och styv(men ändå lättjusterad) fot. Har inte "tokpressat" Feraxen men nyligen gjorde jag det dewalten under en längre sågning.. och den blev rejält varm!
Var nästan så jag brände handen genom gummihöljet
Båda har softgrip, men dewaltens är skönare att hålla i p.g.a mjukare gummi.
Även sladden på dewalt är av mjukare gummi, feraxen har en kortare och plastigare.
Det jag kan säga i övrigt till dewaltens fördel är att den är mer välbalanserad och tystare än Ferax, desutom är den ju starkare. FTS-600=600W, DW309=1025W. Tycker dock inte Feraxen känns klen, och dewalten känns inte överdrivet stark.
FTS-600 väger 2.8kg, DW309 väger 4kg.
Tror jag gav 499kr för den och den är verkligen prisvärd.. till skillnad från dewalten som ligger runt 3000kr i nypris
Jag kanske inte skulle såga ner en oljetank med Ferax men till de flesta andra jobb duger den gott till. Ferax är smidig och har många användningområden till ett mycket förnuftigt pris. Med DW309 känns det som om man får betala alldeles för mycket enbart för DeWalt klistermärket som sitter på sågen, men man kan ju i.a.f använda den som handvärmare en kall vinterdag
Om jag inte hade någon tigersåg idag så skulle valet falla någon av makitas nya tigersågar.
Klicka här för att svara