23 247 läst ·
43 svar
23k läst
43 svar
Koppla grovdammsugare till elverktyg
Sida 1 av 3
Jag undrar om det är någon som har provat att koppla verktyg till grovdammsugare för att suga upp spån och slipdamm.
Kan ni rekommendera det?
Jag grubblar på att köpa en Kärcher och koppla till mina Boschverktyg. Tvekar lite eftersom det verkar behövas två (!) st adaptrar. En till Kärcher och en till Bosch. Stämmer det? Blir det bra med två adaptrar eller blir det rangligt? Vad kostar adaptrarna?
Kan ni rekommendera det?
Jag grubblar på att köpa en Kärcher och koppla till mina Boschverktyg. Tvekar lite eftersom det verkar behövas två (!) st adaptrar. En till Kärcher och en till Bosch. Stämmer det? Blir det bra med två adaptrar eller blir det rangligt? Vad kostar adaptrarna?
Hejsan!
Använde själv en kraftig grovdamsugare inna jag införskaffade min festool sug(som förövrigt är bäst!
)
Hur som helst så funkar det fint, finns dock några små tips:
-Se till att påsen motsvarar den volym du förväntat dig. Använder du tex sugen till en hyvel, cirkel så fyller det rellativt snabbt, tänk därför innan köp på vad påsar kostar samt om dom går att tömma och återanvända.
-Försök om öjligt att köpa en sug med uttag för elverktyget(så sugen startas med verktyget) Då slipper du tänka på att hela tiden starta och stoppa, för glömmer du att starta så sätts slangen lätt igen och det blir knepigt.
-Se till att slangen är tillräckligt lång. Är himmla irriterande om slanger "tar slut" vid arbete med lite större grejer.
/ab
Använde själv en kraftig grovdamsugare inna jag införskaffade min festool sug(som förövrigt är bäst!
Hur som helst så funkar det fint, finns dock några små tips:
-Se till att påsen motsvarar den volym du förväntat dig. Använder du tex sugen till en hyvel, cirkel så fyller det rellativt snabbt, tänk därför innan köp på vad påsar kostar samt om dom går att tömma och återanvända.
-Försök om öjligt att köpa en sug med uttag för elverktyget(så sugen startas med verktyget) Då slipper du tänka på att hela tiden starta och stoppa, för glömmer du att starta så sätts slangen lätt igen och det blir knepigt.
-Se till att slangen är tillräckligt lång. Är himmla irriterande om slanger "tar slut" vid arbete med lite större grejer.
/ab
Har använt mig att min Kärcher grovdammsugare under hela bygget och det har funkat kalas! Köpte som sagt modellen med automatisk start vilket jag tror är en nödvändighet, annars kommer du inte att orka starta både grovis + verktyget....
Jag kör för det mesta påsfritt med ett speciellt filter (plast/nylon) MEN det skall vara påse till finkorningt material som t.ex. gips annars blir investeringen inte långvarig
Jag kör för det mesta påsfritt med ett speciellt filter (plast/nylon) MEN det skall vara påse till finkorningt material som t.ex. gips annars blir investeringen inte långvarig
ByggaNytt: Bra att du är nöjd! Har du någon adapter mellan verktyget och dammsugaren? Kärcher och grön Bosch har varsin adapter och jag tror att man måste använda bägge. Isåfall blir det adapter på adapter. Bosch har en adapter som gör om från oval till rund med diametern 19 mm. Jag hoppas att den skall passa kärcher adapter.
Har kikat på Kärchers modell med automatiskt avstängning. Blir en sådan.
Har kikat på Kärchers modell med automatiskt avstängning. Blir en sådan.
Jag har främst använt den till kap/geren (DeWalt 707) och där köpte jag någon slangsats till sågen som sen passade till sugen. Till byggsågen (Bosch GTS 10) så passar själva munstycket direkt (konisk). När jag har använt småverktyg typ fräsen så har lite silvertape gjort susenpatrikz skrev:
Denna har jag:
http://www.karcher.se/se/Produkter/...ndustridammsugare_foer_vatttorrt/11842010.htm
Klicka på "Passande tillbehör" så finns det masooor att välja på!
Har för mig att dammsugaren var en dyr rackare så jag köpte den inte i första bästa affär utan hade turen att springa på ett demoex. på Sernbrandts (Stuvsta/Stockholm)
http://www.karcher.se/se/Produkter/...ndustridammsugare_foer_vatttorrt/11842010.htm
Klicka på "Passande tillbehör" så finns det masooor att välja på!
Har för mig att dammsugaren var en dyr rackare så jag köpte den inte i första bästa affär utan hade turen att springa på ett demoex. på Sernbrandts (Stuvsta/Stockholm)
Det var ju några år sedan men jag tror att orginalet betingade ett pris på ~3.500 vilket kanske inte är värt för en dammsugare.... Just det extra eluttaget gör den dyrare!
Nu hittade jag som sagt en likadan demomaskin för runt 2.000 vilket kan vara mera rimligt. Så här efteråt har jag faktiskt använt maskinen väldigt mycket så den har definitivt varit till mycket nytta!
Nu hittade jag som sagt en likadan demomaskin för runt 2.000 vilket kan vara mera rimligt. Så här efteråt har jag faktiskt använt maskinen väldigt mycket så den har definitivt varit till mycket nytta!
Gjorde en snabb sökning och hittade denna för 2.595 + moms:
http://www.sveden.com/offers/default.asp
Scrolla ned på sidan, observera att det är UTAN eluttaget!
http://www.sveden.com/offers/default.asp
Scrolla ned på sidan, observera att det är UTAN eluttaget!
Hade själv en finare kärscher först men den sög allt för dåligt tyckte jag. Bytte då till en Festool och då blev det helt andra bullar! Men egentligen berodde det nog mest på att jag fick med en beydligt grövre slang till den. Det finns också att köpa till Kärschern och då suger den antagligen nästan lika bra och då kommer du betydligt billigare undan!
Köpte också en Alto 840. Passar perfekt till min TS55:a (ingen silvertejp eller slangklämma behövs).perese skrev:
Lång sladd, lång slang, bra sug, hyffsad ljudnivå. IMO en bra dammsugare till det priset (1495 på Jula).