Verktyg & Maskiner
freeman: Jag har en suverän dragare vid namn 6317dwde. Den är urstark och laddar batteriet på någon timma (följde med 2). Den är förövrigt på 2.6 amp 6319 är på 3 amp och är nog ännu bättre. Helt klart en bra maskin. Lådan rymmer en hel del förutom laddaren och skruvdragaren. Det jag skulle önska var att den skulle vara lite mindre på längden. Kan vara bra om man ska in i trånga
saturnus: [citat] Klart att tigersågen är användbar i många lägen, att stå på stege med kedjesågen innebär risker. Tigersågen är lätt att bruka med en hand.
geschwint: Jag tycker att det är rätt informativt och till viss del bildande att läsa om andras erfarenheter. Jag har lärt mig mycket under den tid jag varit med och chattat här. Fast ibland så (erkänner) gör man misstag som man läst om att man skall låta bli... Då först sitter erfarenheten som en fläskläpp, ibland bokstavligen ::)
Mats: [citat] Jadå han kommer lätt ned 6mm i den fast diametern blir kanske lite stor ;)
geschwint: Fast med 00 lamellen så kan man sätta ihop delar som är min 8mm djupa eller 8mm tjocka... mellan tummen och pekfingret... Lamellen bygger som sagt på bredden och inte på djupet men är konstruerat så att lamellen sväller lite i ett väldigt tight spår så den nyper fast. Det ger en väldigt stadig fog. Festo verktyget bygger på vanliga träpluggar av ett speciellt format som bygger på
sanne78: köpte en på Krauta... 75oo pix... inget krux med den inte.. helt underbar..
pernitta: Man kan göra mycket med en handhållen sticksåg, och än mer användbar blir den efter montage i ett sågbord. Egen tillverkning kräver: (jag använde mig av.) a) fabriksmålad spånskiva 300 x 600 x 18 mm b) fräsmaskin med pinnfräs 6 mm c) gärna styrskena Börja med att avlägsna glidplattan under sticksågen. Rita av sågplattan och gör en urfräsning enligt bild [bild] Gör ett noggrant
Haagbard: [citat] Inte för att det lirar i samma division men Swedol säljer nu 2 hk kompressor (14 kg), dyckertpistol och slang för 795 + moms........säkert passar det någon :) Sencos priser vet jag inget om dock
ByggaNytt: OK, varsågod ;) http://www.blocket.se/vi/6880284.htm?ca=11_s
Niq: arbetar man som byggare så kan det vara värt det. Dom med rundbandad spik kostar mer och dessutom så kostar spiken mera. Det tar inte speciellt lång tid att ladda om. Jag har iaf inte så bråttom när jag arbetar hemma att det stör mig att ladda om.Det går iaf bra mkt fortare än att spika förhand.
Freebrave: Här finns det tappborr i många olika dimensioner: http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat56n-kat58n [bild] Eller här: http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat355n-kat382n-kat412n [bild]
Sussikan: Jag köpte en billig Amcour tror jag den hette, den har varit guld i tvättstugan, tvätten torkar över natten 6-8 timmar mot tidigare då det tog två dygn. Dessutom har den farit runt i fuktiga bilar, översvämmade källarrum etc, den är liten och nätt och lätt att flytta runt. Den kostade typ 1000-1200:- helt ok enligt mig. :)
geschwint: Pratar vi tegelväggar så är en vanlig slagborr alldeles utmärkt. Borrhammare är för våldsam som daniel säger. Borrhammaren är ingen ersättare utan kompletterar slagborren. Vet man att man inte har tegel eller lättbetong att borra i utan bara betong så är borrhammare bäst. Dom ligger på 2000 och uppåt för en hållbar sådan. En Hilti är onödigt dyr om man inte skall borra annat
slaskman: Vanlig sidavbitare. Håll 45 grader mot skruvskallen och vrid
hecke: Jag fick precis leverans från www.midas.nu Kort leveranstid (2 dagar), Bra pris, låg fraktkostnad, Faktura Betalade 545:- för ett 12V 3,0 Ah batteri till min AEG Best 12X. Har batterier till de flesta märken (Festtool, Bosch, AEG, Dewalt, mm)
styrman1: [ Sjukt vilka marginaler, vet någon vad marginalerna liggar på handmaskiner? Robert[/quote] mellan 25 och 40 procent tjänar återförsäljarna på varje maskin. 40 procent på de udda maskinerna och ca 25 på kampanjerna.
ikeahantverkaren: man använder inte styrskena såvida du inte tänkt fräsa ut luckan ur mdf skivan :) vanligtvis sågar man först ut luckans mått och därefter fräser man kanterna.då kan du med fördel använda dig av ett fräsbord.skall du köra enbart handöverfräs så är det kullagerförsedda fräsar som gäller av god kvalitet.finns även modeller utan kullager fast det måste vara av en modell där du
pernitta: Hej Elof! Det handlade om listfräsning, det är alldeles för krångligt med skena. Däremot är skenan oumbärlig vid andra arbeten. Du kan också läsa tråden FRÄSBORD. mvh per
maskinspec: Slipar trappan? sågtänderna försvinner? Du menar att slipplattans kardborre blir sliten? Har själv lärt mig att det största felet folk gör när det skall slipas är att när pappret börjar bli slitet så trycker man lite mer... blir mycket värme och sliter otroligt på kardborreplattan! Byt i tid så sparar man slantar på att slippa byta platta!
saturnus: [citat] "fräckt med maskiner" då skulle Du kollat mina, på bild visas urtypen till dagens toppventilare, drar ett elverk utan tvekan...... [bild]
mikko: MW och AEG görs av samma företag, som är från två olika företag från början. de har lite olika inriktning och MW är lite mer påkostat, mest tillbehörsmässigt. Dock är det sammanslagning så att de delar på vissa produkter som är typ samma, Instruktionsböckerna och data är samma för båda på vissa saker (misstänker att inanmätet är samma oxå) sedan så har tex MW en
Niq: När det blir dags att köpa en ny handcirkel för min del så skall det vara en som kan klyva 50 mm i 45 grader. Har laser på min ena cirkel och den enda gång jag haft riktig nytta av den så är när jag har sågat kilar. Fast den syns väldigt dåligt i dagsljus.Och oftast så står man ju ute och sågar.
spikmas: Jag köpte Clas Ohlsons stora gröna Aplus i somras. Har fyrat av 5000+ spik med den utan större problem. Dock är det på gränsen att min kompressor av billigare modell orkar med när man skjuter 90mm. Tittade på både Jula och Biltema innan men denna "kändes" ngt bättre, väska bl.a. Den är tydligen en taiwantillverkad variant av en Senco som fanns på 90-talet om jag inte är
pellefant: rödsprit innehåller vatten, sprit för tryckluftsbromsar till lastbilar är nästan helt ren (utan vatten). det är ju inte så bra med vatten i en elmotor...