Verktyg & Maskiner
Blomman77: TACK för alla tips :)! Det blev en "Kärcher A2204" till slut - och vi är än så länge nöjda!
snickarboden: Lägger till en liten kommentar... vissa av de däringa superdyra multiprofilfräsarna har man inte så mycket nytta av och att köra med dem utan bord är noll kul. Det blir mest flisved av det för det är för stor massa som körs runt och den håller man inte. Kommer man över 12 mm's fräsar till de priserna så köp, även om man inte har den fräsen idag så skaffar man sig en sån sen,
ppalm: [citat] 6 en damsugare så man slipper på astma när man fräser i t.ex MDF :D
mattiasp: Matlene får ta bort inlägget om hon vill. Sök i det här forumet: (kräver inloggning?) http://forums.taunton.com/tp-breaktime
kastrom: Arvid Svensson Pro i Västerås säljer Festool CTL 22 för 3315:- plus moms. De ingår i Big gruppen som verkar finns i hela landet: http://www.big-gruppen.com/ /Kent
Saigon: Ok! Inredde ni övervåningen direkt? Vi kommer inte att göra det och då är frågan om det är för kallt för centralenheten uppe på övervåningen? Vi bor i Norrbotten och det kan bli rätt kallt på vintern. Vad har ni för modell? Hur lång slang har ni? Vi räknade på ett uttag nere men då skulle vi behöva en 11 m slang. Så det blir 2 uttag nere och ett uppeoch enheten är tänkt i
dabac: [citat] Men tryckfallet är fortfarande kritiskt. En bra sug kanske klarar 3000 Pa direkt vid mynningen vid rent filter, en genomsnittlig sug når inte mer än 1500-2000 Pa. För 100-rör så är tryckfallet 70 Pa/m, och för slang ännu högre. När man sen räknat bort förlusten i filtret och vid maskinanslutningen så blir det inte mycket kvar. Och utan undertryck så blir det varken
Jesca_j: När jag limspikar ihop spånskivelådor så använder jag en liten spik/klammerpistol från Classe och kör med 38mm klammer. [bild]
Dagnyshusse: Snabbspännare FS-RAPID fungerar mycket bra och är snabbare än dom vanliga tvingarna. [bild]
geschwint: Nu måste ni haft otur när ni haft kontakt med ESSVE (Agentur för Makita i Sverige). Då jag snackade med dom om min fräs så var det inga problem med service eller delar, jag fick ett antal namn på firmor. Dessutom kan man köpa Makita delar via alla Makita ÅF'are, oavsett vilken maskin man har. Detta var min erfarenhet... Jag gick till en servicefirma i Bromma, Elektrolindning AB. // Edit
Anonymiserad 23608: Hyr en stor maskin, som t.ex. Hilti TE905. Bättre att ha pulver och inte behöva det, än att behöva det och inte ha... Luftrenare är suveränt att ha, men framför allt en dammsugare i klass med Dustcontrol DC 2500. Lite dammsugande emellanåt gör det mycket lättare att se vart man bilar och även denna kan du hyra från bl.a. Cramo. Om du blöter golvet så lär det bara hjälpa på ytan
geschwint: Helt klart att du kanske inte hittar lågpris erbjudandet som finns på nätet... fast de flesta priser i butik är fortfarande väldigt lågt jämfört med butikspris i Sverige. I SF fanns det 5 officiella Makita butiker inom taxi avstånd, dvs mer eller mindre under $15. Några hade en hemsida, den jag valde hade ingen fast jag kunde ta bussen dit rätt enkelt och taxi tillbaka med lasset. Ex.
lastkaj: Jo, en kompressor måste du ha. Fast de kostar ju inte mer än 800 kr på Hornbach. Fick faktiskt tipset med dyckertpistol o kompressorn av snickare som hade köpt samma sak. Jag är otroligt nöjd och det har förenklat mitt arbete enormt. 600+800=1400 kr för kompressor o pistol. :) Dock blev jag lite orolig om det för mig okända tyska märket skulle finnas kvar i Sverige. Om de inte finns
pernitta: Hej. Bra att det löste sig. Du och andra kan maila om Ni saknar manual och reservdelslista, jag råkat ha dem bevarade. per
Eld: De räknar väl inte med att den ska hålla så länge att man behöver byta klingan...
saturnus: [citat] Va du inte med på 70-80 talet då alla hade flakelack?[/quote] Ha, det här var poppis på 50--60talet, men idag går det knappast att hitta någon lackare som tar sig på sådana jobb, =mycket jobb. 70-tal var det candy som gällde, betydligt enklare. kul när ens jobb uppskattas, som här i am hojtidning
Micke_A: [citat] Kollade vad sticksågen skulle kosta hemma hos mig: sms service-2619 hyrstället: 2513 varför skriver jag nu om detta? därför att jag gärna hjälper en småföretagare att utmana de stora pojkarna. :)
ppalm: [citat] www.conrad.se tror jag sett denna typ på jula
greebfighter: vet att det finns en gammal verkstad i urshult Småland/Blekinge kan vara något att kolla om du finns i dessa trakter.
TuffFernisboy: Hej jag undrar om en Hitachi DS13DV2 är någon bra maskin? Jag köpte en på tradera som knappt var använd för ett pris på 760kr var det värt pengarna? någon som vet?
mattiasp: http://www.hundt-direkt.de/index.htm Har handlat mot förkott, och är nöjd. Det går bra att maila på engelska.