Hejsan! Jag tänkte visa lite bilder på två "tillbehör" som jag tillverkat för min överhandsfräs resp. cirkelsåg.
Hoppas någon finner inspiration!

Jag visar också två bilder på min not/spontfräs som jag införskaffat, den är av märket Cobolt. Tyvärr så höll fräsen inte riktigt måttet utan jag fick köpa lite shimsbrickor så att passningen not - spånt blev acceptabel.

PS Tycker ibland att forumet tenderar till att bli ett nytt pricerunner, kunde vara kul om ni andra också tog lite bilder på projekt, verktyg etc så inspirationskällorna utökas, just nu så är 95% av källorna funna i det stora landet i väster!

• frsbord3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Akta Er för klingan bara , den kommer att sakna klingskydd när den är monterad i bänken!

• sgbord_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul at se hur andra gör. Ett klingskydd kan man tillverka av lite plexiglas om man inte vill köpa något färdigt. Jag tycker dessutom att man ska montera en nollspänningsutlösare på sågbordet.

Jag har en monteringssats från B&D som man monterar i en Workmate plus för att kunna använda handcirkeln som bordsåg. Det är helt kass >:( Det tar en evighet att montera och justera in. Dessutom blir bordet inte plant eftersom spännbacken flexar när man drar åt så att den kommer att luta i förhållande till sågbordet. Geringsanhållet som följde med har jag aldrig kunnat använda eftersom den inte löper fritt i spåret. Skalan på anhållet stämmer naturligtvis inte däremot sitter det fast ganska bra eftersom man drar fast det i bägge ändar. (När man väl lyckats justera in det så att det är paralellt med klingan...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.