ClasseClas
macdiver skrev:
Lånar tråden lite

Var på Harald nyborg och såg att dom hade hitachi c6 mfa för 899kr men den saknar visa saker som c 6bu har.

Är det värt att lägga tusen kronor till för att få motorbroms, klyvkniv och dammsugar tillsats?

Är det mer saker som skiljer?
Motorbromsen är klart trevlig faktiskt. På C6BU kan du finjustera sågbordet mot klingan med en insexskruv. Vet inte om C6 MFA har den möjligheten.

På C6 BU kan du också justera siktlinjen beroende på vilken klinga du använder, tex 40T-klingan är tjockare än stdklingan. På C6MFA är siktet fast.

macdiver skrev:
Lånar tråden lite

Var på Harald nyborg och såg att dom hade hitachi c6 mfa för 899kr men den saknar visa saker som c 6bu har.

Är det värt att lägga tusen kronor till för att få motorbroms, klyvkniv och dammsugar tillsats?

Är det mer saker som skiljer?
Efter att ha tittat och kännt verkar det som om c6 mfa saknar det lilla extra på alla områden jämfört med c6bu.

Makita 5705R är en extremt kraftfull och rejäl maskin, men är snarare ett alternativ till c7bu än c6bu.

Men... klyvkniv måste det väl finnas på den? Det är ju ett krav ifrån arbetarskydd etc för att den ens skall få lov att användas.

/Kent

ClasseClas
saturnus2 skrev:
Det lönar sig nog att kolla extra noga vad de olika sågarna är bra på. I en annan tråd, samma ämne, visade jag min gamla BD (trotjänare) och att jag hade en ny Hitachi, (20 år gammal) som jag nu skulle använda. [länk].
Men döm om min förvåning när jag skulle kapa den uppsatta panelen (22mm) och försökte få måttet 22mm från klinga till plattan/bordet, men det gick inte på Hitachin?
ca 35mm var lägsta sågdjup? Detta var inga problem för B&D, kunde såga 1mm om det var så med samma klinga (235mm)
Att byta klinga på Hitachin, jo det kan man juh göra, men den levererades med 235mm kling.
Men å andra sidan, kanske man borde ha en såg till, en lite mindre och lättare modell.
Det du skriver om din Hitachi om lägstadjup gäller inte för C6BU.

Skall åka till butiken nu för att känna hur Festool ligger i handen. Sedan lär man väl vara såld på den. Men den är ff för dyr i nypris.
Vet inte om den butiken har Hitachi men Makita har jag sett där så den kan jag också provhålla i :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.