Sambon har just köpt två begagnade solar som vi tänkte "konvertera" till barnstolar genom att kapa benen med ca 10 cm.

Hur går jag lättast/bäst tillväga för att inte behöva riskera att benen blir olika långa?

Jag har tillgång till bord-, kap/ger-, cirkel- och sticksåg och dessutom ett antal mer manuella alternativ. Har bara inte kommit fram till vilket som är enklast att använda.

Någon som har lyckats kapa stolsben jämt och har några tips?

bbits skrev:
Sambon har just köpt två begagnade solar som vi tänkte "konvertera" till barnstolar genom att kapa benen med ca 10 cm.

Hur går jag lättast/bäst tillväga för att inte behöva riskera att benen blir olika långa?

Jag har tillgång till bord-, kap/ger-, cirkel- och sticksåg och dessutom ett antal mer manuella alternativ. Har bara inte kommit fram till vilket som är enklast att använda.

Någon som har lyckats kapa stolsben jämt och har några tips?
Ställ stolen på ett bord. Väg sen in den mycket noga med vattenpass i alla riktningar. Använd papp eller tunn masonit under benen för att få den helt i våg. Lägg sedan ett antal spillbitar hyvlat virke ca 100X100mm stora ovanpå varandra tills du har en höjd som motsvarar hur mycket ni vill kapa+tjockleken på pappen under det kortaste benet (vilket bara lär vara någon millimeter). Lägg eller sedan en rits/vass penna etc på din hög med små virkesbitar. För nu runt din höjdrits och markera på alla ben, på flera sidor på varje ben. Eventuellt kan lite tejp hjälpa till att hålla virkesbitar/penna på plats under tiden.

Därefter hade jag nog använt en japansåg i kombination med en hård slipkloss eller festools deltaslip. Dock tror jag en bra fogsvans/sinksåg/ryggsåg kan funka bra. Om stolens utformning medger det så kanske jag hade lagt den i bordssågen. Cirkelsåg eller kap/ger tror jag däremot inte på, blir nog svårt att komma till med dem.

Om det inte blir helt 100 så kan du i efterhand fuska lite med möbeltassarna så att det blir rakt ändå:)

väg av stolen
laservattenpass
fogsvans

Nimajneb skrev:
väg av stolen
laservattenpass
fogsvans
Ska man såga med stolen i våg och efter laserlinjen? Hur gör du med ben nummer 3 och 4? stolen lär ju inte stå så rakt då? Eller ritar du efter laserlinjen? Betydligt mer exakt med en höjdrits i så fall, och känns i detta fallet både enklare och snabbare, eller ska du flytta runt laserpasset i rummet för att få linjer på minst 2 sidor av alla ben? I så fall tappar man ju höjdinställningen igen?

det räcker med markering på en sida och laserlinjen täcker alla 4 ben i ett svep. Att flytta runt den funkar inte.

Nimajneb skrev:
det räcker med markering på en sida och laserlinjen täcker alla 4 ben i ett svep. Att flytta runt den funkar inte.
Och hur sågar du ben 3 och 4 med denna metod? Dessutom är det ju aningen lättare att såga rakt med en fogsvans om man har vinklat ner strecket...

Vad är det som gör det så svårt att hitta samma höjd igen?

Markera vart du vill kapa täcker lasern bara 2 ben flytta lasern så du prickar samma höjd på ben 2 rita sedan på ben 3 och 4. Utgå bara ifrån den punkten du ritade på ben 1 bara.

Skulle den ändå vicka efter detta beror det nog på att din vinkelhake är sne eller så håller du handen snett.

Jag ska göra samma operation på ett par barstolar i trä och kommer rita streck efter en självnivellerande laser och sedan såga med en japansåg eller en ryggsåg.

Danne213 skrev:
Vad är det som gör det så svårt att hitta samma höjd igen?

Markera vart du vill kapa täcker lasern bara 2 ben flytta lasern så du prickar samma höjd på ben 2 rita sedan på ben 3 och 4. Utgå bara ifrån den punkten du ritade på ben 1 bara.

Skulle den ändå vicka efter detta beror det nog på att din vinkelhake är sne eller så håller du handen snett.
Svårt att hitta rätt höjd blir det givetvis om man sågar an benen efterhand. Gör man inte det måste man markera. Och ska man markera är en höjdrits helt överlägsen att rita efter ett laserstreck. Poängen med laser var väl att slippa markera?

Höjdritsen är ännu mer överlägsen om benen är rund, svängda eller liknande.

Det här gick ju till och men bättre än vad jag hoppades på....

Jag har alltså fått anledning att åka och köpa laser, japan/ryggsåg och kanske lite till ;-)

Fråga: vad är en höjdrits? Verkar som att jag behöver en sån också men hittade ingen när jag sökte på Claes Ohlsson...

bbits skrev:
Det här gick ju till och men bättre än vad jag hoppades på....

Jag har alltså fått anledning att åka och köpa laser, japan/ryggsåg och kanske lite till ;-)

Fråga: vad är en höjdrits? Verkar som att jag behöver en sån också men hittade ingen när jag sökte på Claes Ohlsson...
Med en höjdrits menar jag i detta fallet just någon form av mellanlägg (brädbitar, en bok, vad som helst med rätt höjd och parallella sidor) med en penna lagd ovanpå. Denna medför att du i förhållande till bordet som stolen står på kan rita streck överallt på alla bordsben på exakt samma höjd.

Har du redan en bra fogsvans eller en bra sticksåg så klarar du dig nog bra utan en japan/ryggsåg. Men köp en laser, de är bra att ha, kanske inte bäst till just detta projektet men iallafall:) Finns många trådar om lasrar, tamoliner för knappt 2000kr verkar vara prisvärd om jag minns rätt.

Mät upp 10 cm på varje ben och kapa med en fogsvans,slipa med lite sandpapper....klart. Om diu inte lyckas med det lär du inte lyckas bättre bara för att du har ett laserpass.

Det jag skrev fick ett nedvärderande tonläge. det var inte min mening.Det jag menar är att det blir inte så mycket enklare att använda laserpass att det är värt atspribga och köpa ett för den åtgärden.

Stålskala, blyertspenna, ev en vinkelhake och en fintandad fogsvans.

*S* Skippa allt med laser, ställ stolarna på en plan yta och använd en kloss att märka ut efter. Då kan man märka runtom på benen med
Varför göra saker så krångligt?

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.