Byggahus.se
Hej,
jag har en gammal planhyvel från Jura-tiden med fyrkantkutter, bredd 600 mm. Den sväljer allt men är rätt jobbig att posta, så jag börjar snegla på enklare alternativ. Antingen beställer jag mig en portabel hyvel från UK (mycket billigare att importera själv!), tex Makitas lilla maskin och behåller den gamla hyveln också, ELLER också säljer jag min stora hyvel och köper typ en HAMMER, Scheppach eller liknande med bredd runt 300 mm.

Skulle behöva lite råd...

T
 
Är det på grund av fyrkantskuttern som den är jobbig att posta? Mitt inpostningsverktyg fungerar inte till en sån (det är det som Jula säljer.

Att ha en finmaskin och en fulmaskin är inte så dumt. Fördelen med en 600-kutter är förstås att man kan köra fint till höger och fult till vänster och mittemellan i mitten eller så. Frågan är ju vad du kan få för fyrkanten? Inte överdrivet mycket misstänker jag, så det kanske inte är så stor idé att sälja den. Att ha en mindre, portabel för finlir låter rätt trevligt.
 
Är det bakslagsskydd på monstret? Om inte så är den förbjuden sen rätt lång tid tillbaka och ev försäljningspris lär bli skrotvärdet. Utan bakslagsskydd är de direkt livsfarliga att använda.

DW's lilla portabla funkar kanon men de tar ju inte flera millimeter såsom en gjutjärnspjäs.

Ta en titt på Moretens hyvlar istället för Schepach etc, Moretens har t en kombi som har 300 rikt och 400 planbredd, utan omställning :) Logosol säljer deras sortiment numera.

/Kent
 
Tackar för tipsen! Får se vad det blir för maskin...
 
Vad är ett inpostningsverktyg? och vad menas med att "posta"? (om man inte går till brevlådan)
 
Posta betyder, förutom i kombination med brevlåda, att man byter/ställer in hyvelstålen i maskinen. På äldre maskiner är detta en konstart eftersom det är små toleranser för att undvika vibrationer och dåligt hyvelresultat, även kallat "kutterslag".
 
Betyder det att man ställer in stålen i en viss vinkel? Gäller inte detta krav på inställning i nyare maskiner?
 
Vinkeln brukar vara densamma, däremot ställer man in stålets höjd gentemot det underliggande arbetsbordet. Detta avstånd måste vara exakt samma efter hela stålets längd. För nyare maskiner gäller samma krav, men operationen är mycket enklare eftersom an får hjälp av diverse styrstift, mätklockor mm.
 
Tack!

Glad innhavare av nyinköpt r o p-hyvel.
 
Nu blev jag nyfiken! Vad köpte du & är du Nöjd???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.