3 948 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Går det att köra batterier med olika spänning
På mina Makitamaskiner är det möjligt att använda batterier med lägre spänning, men inte med högre. De senare passar inte i maskinen. Om man kör med 12V-batterier i en maskin som är avsedd för 14,4V, blir den betydligt svagare.
Jag hade en grön Bosch skruvis 14,4 volt och skaffade en blå 12voltare när batterierna i den gröna dog. Nu delar dessa två maskiner på de tre 12batterierna jag har. Det funkar utmärkt och jag märker ingen skillnad på prestanda i den gröna.
Högre spänning i batteriet än vad maskinen är gjord för verkar olämpligt.
Högre spänning i batteriet än vad maskinen är gjord för verkar olämpligt.
Jag har tre Makita 14,4V Li-Ion batterier som kom med ett skruvdragar/slagskruvdragar/radio-kit.
Har nu sett att det finns ganska många online-butiker som säljer "nakna" Makita-maskiner - dock nästan uteslutande 18V....
Någon som kan bekräfta om det funkar eller inte med 14,4V batterier i 18V maskinerna? Är det överhuvudtaget samma typ? Kanske någon har tillgång till båda varianterna på jobbet eller hemma och kan testa lite?
Helt införstådd med att kraften kanske inte blir densamma, men för en hemmafixare så kanske det duger i alla fall.
Har nu sett att det finns ganska många online-butiker som säljer "nakna" Makita-maskiner - dock nästan uteslutande 18V....
Någon som kan bekräfta om det funkar eller inte med 14,4V batterier i 18V maskinerna? Är det överhuvudtaget samma typ? Kanske någon har tillgång till båda varianterna på jobbet eller hemma och kan testa lite?
Helt införstådd med att kraften kanske inte blir densamma, men för en hemmafixare så kanske det duger i alla fall.
Klicka här för att svara