Verktyg & Maskiner
phl: Du kan inte lossa skruvar bak i änden på maskinen och sedan dra av bakre delen av motorkroppens hölje (ungefär som en kopp med sladden ut genom botten)?
Micro: Kolla Claes Ohlsson , dom säljer slangpaket till en annan telwin maskin som liknar din. http://www.clasohlson.com/se/Pr407583000/Pr407583000
badtastex: Jag har inte handlat i deras webshop men har handlat tre gånger från dem via Ebay.de. Har inte fått spårningsnummer men leveransen har varit snabb - normalt under en vecka.
Masajäkel: Modellen r en ES B 35 nånting.. 3,5 hk classic... Har skruvat isär och kikat.. Det är nånting som har legat och bränts sönder inne vid spännrullarna. Ser ut och luktar som smält gummi. Men kan inte se att det är nån drivrem som är trasig. Maskinen går och köra. Den fräser hur bra som helst, men tycker den låter lite konstigt... eller så inbillar jag mig bara... Men var sjutton
brumbjorn: Det finns nog ända upp till 80 tänder på sådana klingor, men bara klingan är vass blir resultatet bra ända ner till 24 tänder per klinga. Jag kapar lister med en 24 t klinga och det blir tillräckligt bra.
Mr Handyman: Det är ju ändå roligt att pröva, och i bästa fall går det ganska bra. Har kört jättemycket med oljefat som grovavskiljare till en vanlig Flexdammsugare. Med 50mm-slang har det trots allt gått ganska bra, och gärna mer rör för att minska på risken att det fastnar. Möjligen är sand för tungt, det kan vara problemet. En sak jag märkt tydligt är dock att den suger bäst när det
Bezt: [citat] Ska det vara så omständligt!? Bara jag som bryr mig om hur fogar och golv ser ut? Ska försöka hitta lite till golvskurmaskiner, tack för tipset..
bYkICr: var i Sverige kan man få ta på dessa dyckert billigt?
ikeahantverkaren: ok... tack...jag köpte en motordriven simpson med hondamotor...funkar perfekt.200 bars tryck
Gabbe1: Jag har själv en Esab Origo MAG C170 som jag är mycket nöjd med, kör den med kolsyra. Dock brukar jag svetsa det mesta över 5-6mm med pinne.
krillek: Fantastiskt med folk som har koll - det stämmer på pricken :) Det som lurade mig var också att skyddet inte täcker hela svärdet/kedjan utan stannar typ en tum från sågen... Dåligt betyg till Granngården dock som kliade sig i huvudet och inte kunde hjälpa mig...
dannedd: Kan varmt rekommendera DeWalts 18voltare med dubbla batterier och extern laddare. Batteriet snabbladdas på 30min. Lagom vikt, bra balans och dubbla utväxlingar. Finns på Co med dubbla batterier. Finns säkert billigare någon annanstans dock men du kan ju gå dit och klämma på den! =)
End: Det kanske var Festool Stipendium eller liknande från utställningslandet? Typ denna: http://www.festool.se/Om-oss/Pages/Festool_Stipendium_1.aspx
pelpet: Sådär, med nya klingan skar sågen betydligt lättare genom tjocka reglar. Är det någon som har öppnat motorhuset på en Metabo KGS? Det sitter två skruvar som håller ihop plasthöljet men även om man tar bort dem så är det inte bara att plocka bort höljet utan det sitter ihop rätt hårt ändå. På andra sidan sitter det fyra insexskruvar som håller motorn på plats och som kan
martinradbo: Proffsmagasinet.se har kampanj på Bosch GLM 50 just nu, 1000 kr istället för 1400. Exkl moms.
Toddep: Fungerade perfekt. Det hade jag ingen tanke på att en fyrkantsbits passade hehe. Tack så mkt!
jojjeblom: http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/hogtryckstvattar-c-169-1.aspx Kika här om du hittar något, eller ring dom och hör efter.
bengtn: Jag tror du menade det här klippet, Johan? Det är Schwarz svar på en usel variant publicerad av Fine Woodworking och Tommie Mac. Vi kan leka finn fem fel här. Jag skrev några rader i ämnet här. Där kan man också leka finn fem fel om man vill :) /B
oobum: De felsta satser kommer i 6,8, 10 och 12. Men köper man lite "bättre"satser som är lite mer sorterade, tex från Dormer. Så kommer det borrar i de lite mer udda storlekarna. Men det bästa är nog att köpa de borrar du behöver lösa.
Snickarmästaren: Proffsigt och snyggt! Men har en nyfiken fråga, kan du använda tvingarna i eller tar du ut översta hyllans låda?
K_arlstrom: Lyfter den här tråden för att se om någonting ändrat sig med åren, letar pelarborrmaskin.. Är nog 50/50 metall/trä som kommer åka in i den, finns det någonting för under 10' som kan hålla mig nöjd i flera år ? Kollar just nu efter något runt 2-3' och med vanlig chuck för att inte behöva flera uppsättningar borrar, kanske dumt av mig ?
jac: [citat] Jag har använt motsvarande teknik fast med Festool Domino, en betydligt kostsammare variant alltså. ;) Det förutsätter antagligen att man även har andra behov av Dominon. Istället för rundstaven så sätter man alltså en Domino (eller t.o.m. flera på rad) på motsvarande sätt. Jag hörde också någon berätta att han använde den metoden för att skruva skjutdörrsbeslag i MDF,
ptk: För att uppfylla krav på pigmenttäthet etc måste det vara från mitt eget papper.
CarlMagnus: Var inom flugger på vägen hem från jobb och fick en ralkarta med mig så på fredag ska jag köpa en 10 liters metall Pro hoppas det blir bra :P
Hennke85: Det låter som att Nikostativet lider av samma fel som motsvarande DeWalt. Den där irriterande grejen med fötterna känner jag igen mig precis på, har också tänkt att limma dit dom när det händer på jobbet, men det blir ju liksom aldrig av. Hemma kör jag med Makitas bord för bara sågen och rullbockar, det fungerar dock inte helt optimalt så jag börjar fundera på att bygga en fast
Plonker: [citat] Eller en Hilti eller Flex på www.verktygsakuten.com för runt 100kr!