Jag tror att två "små" batterier räcker långt till denna typ av användning. "Små" batterier är även "lätta" batterier, vilket jag ser som nog så viktigt.DIY_freak skrev:
Nu är vi inne på proffsverktygen ändå men jag hade kollat på ebay.de efter en blå bosch 10,8 GSR borrskruvdragare. Med frakt hem så kan man hamna på kanske 1000 - 1300 kr och då har man en liten och smidig borrskruvdragare som hela familjen kan använda och som borde klara 90% av all hemmaskruvning.
Jag har själv 18-voltsmaskiner men tycker egentligen att det är overkill för hemmabruk.
Jag skulle annars ha kollat på Ryobis One+. Då finns det en massa verktyg och trädgårdsmaskiner man kan använda till samma batteriuppsättning vilket verkar smart. Clas Ohlson har också lanserat något liknande.
Jag har själv 18-voltsmaskiner men tycker egentligen att det är overkill för hemmabruk.
Jag skulle annars ha kollat på Ryobis One+. Då finns det en massa verktyg och trädgårdsmaskiner man kan använda till samma batteriuppsättning vilket verkar smart. Clas Ohlson har också lanserat något liknande.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag gick från Classes till grön Bosch för fem år sedan och det är en otrolig skillnad. Boschen har jag använt hårt till gipsning och plattor i taket och den har funkat hela tiden.
Du kommer att bli nöjd med en sådan eller en AEG. En Festool för femtusen är säkert bättre men inget man egentligen behöver.
Du kommer att bli nöjd med en sådan eller en AEG. En Festool för femtusen är säkert bättre men inget man egentligen behöver.
Jag har haft samma aeg i något år nu och är väldigt nöjd, köpte faktiskt en till likadan på jula i veckan. Så man slipper byta bit, borr när man snickrar. Tycker sen att den klarat av det mesta jag tycker den skall klara av, 120 mm skruvar i tryckt virke. En och annan rejäl fransk träskruv. Borrar 40 mm försänkningar osv. Ganska mycket maskin för pengarna.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Hoppar in i tråden lite....skalman1 skrev:
Har tröttnat på min B&D med 2 st 14,xV som nu är döda. Vill köpa nytt. Har läst att Hitachi DS14DSAL med 3Ah är ett gott val. Har en fråga dock: Vad står D innan SAL för? Den finns nämligen som DS14SAL också (iaf hos några butikers websidor, fel hos dessa?). När vi ändå är igång vad är skillnaden på DSAL och DSL?
Handlar troligen denna för ca 2400. Eller om någon vid Karlstad ändå är på väg till Skåne och vill "tjäna en femhundring" och en pilsner?
Tack för ordet,
J
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
En sån här har jag, med 2 batterier och jag skruvade 24kvm altan förra sommaren utan problem. Fördel - de passar även Bosch batterigrästrimmer och den drar desto mer batteri, så det extra batteriet är väldigt tacknämligt att ha.JoakimJohansson skrev:
Inga problem att borra heller, om vi pratar om "enkla" material som trä/gips!
Jag köpte i alla fall AEG och har i princip skruvat klart min altantrall (förutom de innersta brädorna som jag skall skruva di nästa vecka, då jag ville måla fasaden först). Maskinen fungerade fin-fint och inga som helst problem att hålla mig igång hela tiden. Tror den hade klarat av hela 30m2 altanen på ett batteri, men jag bytte ändå vid fika-dags då jag hört att li-ion batterier mår bäst av att inte laddas ur.
När allt var klart och ja la mig på soffan med träningsvärk i benen och ont i ryggen sa min fru att den gamla skruvdragaren passade mig bättre, så den tvingade mig till pauser efter en halvtimme....
När allt var klart och ja la mig på soffan med träningsvärk i benen och ont i ryggen sa min fru att den gamla skruvdragaren passade mig bättre, så den tvingade mig till pauser efter en halvtimme....
Själv handlade jag ett 14,4 NiMH på ClasOhlsons rea för nåt år sedan och plockade över cellerna till min Firestorm ack som var slut. Dock har jag nu skaffat en lite mer modern 18V så nu används inte B&D så mkt. Trevligt med slagborr ibland dock...
Kan varmt rekommendera DeWalts 18voltare med dubbla batterier och extern laddare. Batteriet snabbladdas på 30min. Lagom vikt, bra balans och dubbla utväxlingar. Finns på Co med dubbla batterier. Finns säkert billigare någon annanstans dock men du kan ju gå dit och klämma på den! =)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden