Det är en väldigt allsidig hyvel, lätt att ställa i både för grov avverkning och finputs. Funkar också bra med stötlåda. Det tar nog ett bra tag tills du vuxit ur den även om du kommer igång ordentligt med hyvelköpande. Jag har skrivit i några andra trådar vilka hyvlar man behöver och i vilken ordning man kan skaffa dem men det beror väldigt mycket på hur man jobbar och vilken maskinpark man har. Det är skillnad om man börjar med maskihyvlar eller om man går all in och börjar med grovsågat.
/B
/B
Min tanke var inte att det är bättre att börja med en begagnad framför en ny L-N eller en Veritas inte alls. Det är som ni säger, att det är bra att ha en referens.
Min tanke var att när man fixar till något i det här fallet en handhyvel. Så håller och tar man i den på väldigt många olika sätt med händerna. På det viset så blir i det här fallet hyveln mera ett med händerna. Tanken med handverktyg för att dom skall prestera så som man tänker sig är att dom verkligen är en förlängning av kroppen. Och en av dom få "genvägar" som finns för att lära känna sina verktyg och få en känsla för det. Så är det att just fixa till ett.
Som handverktygs gurun Chris Swartz sa "Om du sågar snett så är det inte fel på sågen och du behöver inte springa och köpa en ny. Utan rita hundra streck och lär dig såga"
Som sagt var det handlade bara om att få en känsla för ett verktyg som jag ville lyfta fram. Efter som Ts är ny på det här med handhyvla så ville ge ett tips på hur han ska fastna i hyvelträsket
Pär H
Min tanke var att när man fixar till något i det här fallet en handhyvel. Så håller och tar man i den på väldigt många olika sätt med händerna. På det viset så blir i det här fallet hyveln mera ett med händerna. Tanken med handverktyg för att dom skall prestera så som man tänker sig är att dom verkligen är en förlängning av kroppen. Och en av dom få "genvägar" som finns för att lära känna sina verktyg och få en känsla för det. Så är det att just fixa till ett.
Som handverktygs gurun Chris Swartz sa "Om du sågar snett så är det inte fel på sågen och du behöver inte springa och köpa en ny. Utan rita hundra streck och lär dig såga"
Som sagt var det handlade bara om att få en känsla för ett verktyg som jag ville lyfta fram. Efter som Ts är ny på det här med handhyvla så ville ge ett tips på hur han ska fastna i hyvelträsket
Pär H
Jag hyvlar bara när jag tror det är bästa lösningen. Handhyvling från grovsågat är alltså mycket ovanligt för mig (det händer om det är grovsågat och jag behöver snabbt och grovt kanta, men inte annars, då hyvlar jag med en Hammer). Så vad kan jag säga om mina hyvlar?bengtn skrev:
- Den som oftast kommer fram är en block hyvel. Låg vinkel, bra på det mesta, lätthållen, lättanvänd ad-hoc.
- Näst vanligast just nu är min small low angel smooth plane. Det jag hade velat ha är en längre sula framför stålet, men den är bortsett från det stor nog för att bli plan, och lätt nog att snabbt kunna använda, även enhänt.
- Sen är det svårare. Beroende på vad jag gör är det jack plane, eller bevel-up jack rabbet plane (väldigt bra när man skall sänka något längs en upphöjd kant, där en normal hyvel inte hyvlar), eller ett shoulder plane
- Sedan efter det är det ännu mer blandat
--- Mats ---
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag kan bjuda på några första intryck efter att ha känt lite på hyveln men inte använt den ännu.
Det bakre handtaget var löst. Ingenting som inte går att lösa genom att skruva lite på skruvarna som fäster det i sulan, men det gav ett lite rappligt första intryck. Å andra sidan var hyveln tyngre än jag räknat med. Järn är tungt. Den delen kändes bra.
Hyvelstålet levereras enligt uppgift vasst och färdigt att användas. Däremot kändes det inte speciellt vasst och det hade en tydlig råegg. Det hade känts bättre om de antingen levererat ett stål som faktiskt var vasst eller åtminstone inte hävda det.
Samlat första intryck är tyvärr inte helt positivt.
Det bakre handtaget var löst. Ingenting som inte går att lösa genom att skruva lite på skruvarna som fäster det i sulan, men det gav ett lite rappligt första intryck. Å andra sidan var hyveln tyngre än jag räknat med. Järn är tungt. Den delen kändes bra.
Hyvelstålet levereras enligt uppgift vasst och färdigt att användas. Däremot kändes det inte speciellt vasst och det hade en tydlig råegg. Det hade känts bättre om de antingen levererat ett stål som faktiskt var vasst eller åtminstone inte hävda det.
Samlat första intryck är tyvärr inte helt positivt.
Jag tror inte du ska va speciellt ledsen för att handtaget är löst, det är som du skriver bara att skruva dit. Det händer till som oftast att dom faktiskt är lösa, oftast beror det på luftfuktigheten mm och inte tillverkningsfel.
Vassa stål direkt vid leverans, jag har viss erfarenhet av dom alla och tycker dom är vassa men inte tillräckligt, så dom får alltid en omgång med 2000/5000/8000 brynen innan jag börjar använda dom.
För att få dom än bättre brukar dom också få en omgång på baksidan. Kika på hyvledoktorn.se så får du mer tips i ämnet. Eller youtube, där det finns ett antal olika beskrivningar.
Lycka till!
Vassa stål direkt vid leverans, jag har viss erfarenhet av dom alla och tycker dom är vassa men inte tillräckligt, så dom får alltid en omgång med 2000/5000/8000 brynen innan jag börjar använda dom.
För att få dom än bättre brukar dom också få en omgång på baksidan. Kika på hyvledoktorn.se så får du mer tips i ämnet. Eller youtube, där det finns ett antal olika beskrivningar.
Lycka till!
Vilken hyvel är det du talar om nu? Sedan ett par år tillbaka levereras alla Veritas med planläppad baksida på stålet. Man kan nog betrakta den som grundslipad. Du behöver bara skärpa upp en vass egg på den. Man får inte bedöma hyveln innan man har skärpt den. Det blir inte rättvist. Jag påpekar detta eftersom jag gjorde samma misstag någon gång i höstas när forummedlemmen Mr_Handyman och jag var i min verkstad och okynneshyvlade mitt i natten. Jag tror för övrigt att det var i samband med att han
hjälpte mig att montera ett kök. Vi hade en massa spillvirke från den hemmagjorda bänkskivan att hyvla på.
hjälpte mig att montera ett kök. Vi hade en massa spillvirke från den hemmagjorda bänkskivan att hyvla på.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
En bevel up jack plane. Jag har inga större problem med att den levereras i ett skick som kräver slipning. Däremot stör jag mig lite på att de agerar som om så inte vore fallet. Det är nästan som att de säger "vi har inte högre krav än så här och förväntar oss att du inte heller ska ha det".mattiasp skrev:
De flesta verktyg man köper behöver slipas innan användning, trots att det står att det är vasst.fiskbuggaren skrev:
Vill dock minnas att det, då jag köpte mina Veritas-hyvlar, stod att bladen är "planläppade" (baksidan planad) för att kunden bara ska behöva bryna dem innan användning.
Jag kom plötsligt ihåg en recension på det (o)smarta rasp-stämjärnet. Recensenten frågade tillverkaren hur dom tänkt att man ska slipa stämjärnet då det inte går att
Redigerat:
Som tips angående hyvelinköp så köpte jag en Veritas stöthyvel som en av de första hyvlar jag köpte. Hittade sedan en rubank och senare en putshyvel på Tradera som efter en del jobb var riktigt fina. Köpte först en nr 5 (Hellstedt Eskilstunahyvel) och putshyveln blev en Stanley nr 3 (en gammal modell som jag är väldigt nöjd med). Made in England, början på 1900-talet, har inte koll på exakt årtal men har kommit fram till att det är före andra världskriget i alla fall.
Jag kan förresten rekommendera att göra som jag gjorde med den hyveln, nämligen att jag slipade bort resterna av den halft krackelerade lacken på handtagen och oljade dem i stället. Jag tycker det är betydligt trevligare att använda den efter att jag gjort det.
Jag kan förresten rekommendera att göra som jag gjorde med den hyveln, nämligen att jag slipade bort resterna av den halft krackelerade lacken på handtagen och oljade dem i stället. Jag tycker det är betydligt trevligare att använda den efter att jag gjort det.
Det är ju tråkigt när ens inköp inte lever upp till ens förväntningar. Lite om dessa hyvlar och om vad som kan behöva göras åt en ny hyvel :
http://youtu.be/SYCGQz0wqTk
http://youtu.be/SYCGQz0wqTk
Jag tror du menade det här klippet, Johan? Det är Schwarz svar på en usel variant publicerad av Fine Woodworking och Tommie Mac. Vi kan leka finn fem fel här. Jag skrev några rader i ämnet här. Där kan man också leka finn fem fel om man vill 
/B
/B
Redigerat:
Klicka här för att svara