Eftersom jag börjat se tjusningen med att kunna dricka en kopp kaffe samtidigt som jag snickrar och för att de andra verktygsnarkomanerna retas kommer jag förmodligen förr eller senare att börja köpa hyvlar. Jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag förmodligen kommer att vara hyffsat märkestrogen vad jag än väljer om det inte sker någonting drastiskt. De enda rimliga alternativen tycks vara Veritas och Lie-Nielsen och valet av den första hyveln kommer alltså förmodligen att leda till massor av hyvlar från samma tillverkare under flera år. Den första hyveln är alltså ovanligt viktig.

Det var inte dags att köpa hyvlar just nu men vips så har axminster rea på Veritas low angle low angle jack plane. £80 praktiskt tagit rakt ned i fickan. Hur kan jag låta bli? Den beskrivs även på Internet som en hyvel som kan användas för allt från grovavverkning till finlir. På #5 1/2 är den är större än Paul Sellers rekommenderade #4 och bevel up verkar dela Internet i två läger.

Frågorna jag ställer mig (och därför er) är förstås:

• Är en low angle jack plane rätt hyvel att börja med?
  • Är det Veritas som kommer att göra mig lyckligast?
  • Är £200 ett alltför bra pris för att jag ska kunna låta bli att köpa den?
  • Bevel up eller down i största allmänhet?
  • Är 5 1/2 "för stort"?

Jag tror att du ska inkludera riktiga brynen i budgeten till den första hyveln.
Den är tämligen oanvändbar oavsett märke om du inte kan slipa den.

Varför vara "märkestrogen"? Är det inte vettigare att inför varje inköp försöka hitta bästa pryl? Lite orimligt att ett märke skulle vara bäst på allt?

Slipa/bryna är otroligt viktigt helt oavsett hyvel - har du skaffat prylar för detta? Selar ingen roll hur bra hyveln är om bladet är slött.

Jag hade som första hyvel köpt en stöthyvel, den är otroligt allround o allmänt bra att jobba med.

Ang veritas så gillar jag deras tänk - hög kvalitet, använder erfarenhet från förr men är inte rädd för utveckling och nya material. Sen finns det många andra bra märken också såklart.

Jag gillar bevel upp, om man måste välja något rent generellt. Men det är nog dumt att resonera så, bevel up eller down beror på vad du ska ha hyveln till. Som allround föredrar jag dock bevel up.

Nej, 5 1/2 är inte för stort, den kan du ha nytta av till mkt. Tycker dock som sagt inte att det är en idealisk första hyvel.

Vill du gärna handla på Axminster så har de ju en trevlig veritas ryggsåg till bra pris just nu, en riktigt bra såg. Sågar du dåligt med den så beror det inte på sågen utan på dig själv ;)

Hej Fiskbuggaren

Ser att du är från Stockholm

I en annan tråd fick jag tipps om hyvlar.se som ligger i Farsta

Kan kanske vara intressant för dig

magnu skrev:
Jag tror att du ska inkludera riktiga brynen i budgeten till den första hyveln.
Den är tämligen oanvändbar oavsett märke om du inte kan slipa den.
Check. Jag tror att jag är ganska välekiperad på brynfronten.

Daniel_N skrev:
Varför vara "märkestrogen"? Är det inte vettigare att inför varje inköp försöka hitta bästa pryl? Lite orimligt att ett märke skulle vara bäst på allt?

Slipa/bryna är otroligt viktigt helt oavsett hyvel - har du skaffat prylar för detta? Selar ingen roll hur bra hyveln är om bladet är slött.

Jag hade som första hyvel köpt en stöthyvel, den är otroligt allround o allmänt bra att jobba med.

Ang veritas så gillar jag deras tänk - hög kvalitet, använder erfarenhet från förr men är inte rädd för utveckling och nya material. Sen finns det många andra bra märken också såklart.

Jag gillar bevel upp, om man måste välja något rent generellt. Men det är nog dumt att resonera så, bevel up eller down beror på vad du ska ha hyveln till. Som allround föredrar jag dock bevel up.

Nej, 5 1/2 är inte för stort, den kan du ha nytta av till mkt. Tycker dock som sagt inte att det är en idealisk första hyvel.

Vill du gärna handla på Axminster så har de ju en trevlig veritas ryggsåg till bra pris just nu, en riktigt bra såg. Sågar du dåligt med den så beror det inte på sågen utan på dig själv ;)
Det finns väl inget egenvärde i märkestrogenhet men jag jag har märkt att det brukar bli så. Jag kör festool för elverktyg, wera för bits, cobolt för frässtål och så vidare. Det är troligt att jag skulle kunna hitta en uppsättning verktyg som är bättre om jag blandade men då skulle jag ha ett stort sökproblem för varje ny grej jag ska köpa. Genom att ha fattat beslutet om vilka tillverkare jag litar på en gång för alla har jag säkerställt en lägstanivå. Dessutom värdesätter jag enhetlighet.

Vad gäller val av hyvel är valet vid just det här tillfället Axminsters Veritas eller ingen alls. Jag behöver egentligen inga hyvlar (just nu) men är lite svag för nedsatta priser givet att det ändå är saker som jag förr eller snare vill skaffa mig.

Tyvärr verkar Axminster precis ha slutat med specialpriset på ryggsågen.

Om du skall ha en hyvel så är nog inte den ett förstahandsval tycker jag.

Leta någon bättre begagnad och fixa till nr3 eller nr4.

Och det finns faktiskt ett värde i att fixa till en gammal hyvel. Man får an bättre känsla för verktyget och den känslan är ovärderlig att ha när man hyvlar.
Sedan när du har fixat hyveln är det bara att börja putsa till allt du kommer över. Med tiden så kommer man på hur och när man vill använda en handhyvel.

Sedan så är det lärorikt och framför allt billigare (men det kanske inte har någon betydelse)

Pär

pär h skrev:
Leta någon bättre begagnad och fixa till nr3 eller nr4.
Håller inte alls med om det där! Köp en riktigt bra hyvel för att få en referens till hur de _ska_ fungera.

Det tar otvivelaktigt en del tid och ork att få ordning på en hyvel. Uppskattar man att pyssla om och renovera upp gamla objekt kan man sedan i fortsättningen komma billigt (i pengar, inte tid) undan genom att skaffa begagnade hyvlar.

Har man ett större intresse av att få något gjort med sin verktygsarsenal tycker jag man ska hålla sig till hyvlar som är bra redan från början :)

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag har gått Pär H's väg, nämligen att köpa lite begagnde och sedan försökt få dem något dugliga. Jag har lärt mig massor på det. Och inser också att det finns mycket kvar att lära, särskilt om slipning. Sedan har jag fått en känsla för lite olika hyvlar. Känns onekligen jobbigt så här i efterhand att välja en hyvel...det finns ju många modeller av någon anledning(?).

Var hittar ni alla dessa högkvalitativa, begagnade hyvlar?

Ska man bara ha en hyvel är en low angle Jack ett bra val. LN och lv är kvalitetsmässigt lika bra. Jag föredrar LN men det är en smaksak. LV har nyligen börjat med pulvermetalljärn i sina hyvlar och min gissning är att Axminster säljer ut sitt lager med A2-järn i väntan på ny leverans. Det är ett bra tillfälle att passa på!
Håller med phl om att först skaffa en bra hyvel så man har en referens för framtida renoveringar. Tänk bara på att hyvelrenovering kan bli en egen hobby, det finns till och med stollar som bloggar om det :)
/B

Kanske ska tillägga att jag faktiskt har försökt mig på hyvelrenovering innan jag tog fram kreditkortet. Resultatet blev en fullt fungerande och ganska skaplig stöthyvel samt en putshyvel som jag inte orkade lägga mer tid på. Förkastar alltså inte idéen att renovera gamla hyvlar, tycker bara att det är fel förstasteg om man vill se den stora tjusningen i handhyvlar.

fiskbuggaren skrev:
Eftersom jag börjat se tjusningen med att kunna dricka en kopp kaffe samtidigt som jag snickrar...

Jag kom osökt att tänka på en bild jag tog sommaren 2011 i samband med att jag hyvlade 52 st takfotstassar med min nya Veritas spånhyvel.
spanhyvel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Personligen dricker jag hellre kaffe än oxalsyra :)

bengtn skrev:
Ska man bara ha en hyvel är en low angle Jack ett bra val.
Jag bedömer det som sannolikt att en hyvel skulle komma att bli flera. Frågan för mig är snarare om det är en bra första hyvel i en hyvelsamling snarare än om det är en bra ensamhyvel. Om man omedelbart skulle sluta använda den om man skaffar nästa två hyvlar i samlingen är det nog inte värt det till exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.