20 647 läst ·
34 svar
21k läst
34 svar
Bygga jättedammsugare för grus
Utan att vilja dämpa optimismen, titta hur sugbilen är dimensionerad. Man hinner hinka undan ganska många m2 på samma tid det tar att konstruera en egen, tokbillig, lösning.
Jag har varit i samma sits med 20 cm för mycket sand i en källare...
Jag har varit i samma sits med 20 cm för mycket sand i en källare...
För min del var det mest intressant om det kunde fungera med sand också. Man måste ju pröva saker för att skaffa sig en uppfattning och utlöka sin kunskap.llehs skrev:
Jepp! Jag håller med. Så här i efterhand skulle jag inte dränerat huset med hyrd minigrävare. Men jag var för ekonomisk för att anlita en vanlig grävare. Totalpriset blev lägre. Men timmarna...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är ju ändå roligt att pröva, och i bästa fall går det ganska bra. Har kört jättemycket med oljefat som grovavskiljare till en vanlig Flexdammsugare. Med 50mm-slang har det trots allt gått ganska bra, och gärna mer rör för att minska på risken att det fastnar. Möjligen är sand för tungt, det kan vara problemet. En sak jag märkt tydligt är dock att den suger bäst när det blir full matning, typ sticka ner röret nästan helt i spånet så att det inte blir så mycket luft.
Har tänkt bygga en Thienbaffle men har inte kommit dit ännu.
Har tänkt bygga en Thienbaffle men har inte kommit dit ännu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden