6 305 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Skruvdragare
Sida 1 av 2
Tänkte köpa en ny skruvdragare, då jag är trött på att batteriet tar slut mitt i arbetet på min typ 250:- Harald Nyborg-skruvdragare. Tänkte köpa något som var aningen bättre, men är bara hemmafixare så inte ute efter proffsverktyg.
Såg då att Jula hade en skruvdragare som de sålde för 995:- (AEG BS 14G Li-152C).
http://www.jula.se/borr-skruvdragare-bs-14g-li-152c-14-4v-36nm-060219
Sökte på forumet och såg att någon inte tyckte den var något vidare, utan för plastig. Men jag vet inte om det var i jämförelse med rena proffsmaskiner eller ur vilket perspektiv den kommentaren fälldes.
Är denna skruvdragare ett bra köp för de pengarna, eller finns det bättre alternativ om man inte vill lägga mer än en tusenlapp? Tycker snabbladdare och två batterier är lockande, då kan jag arbeta kontinuerligt utan att bli strömlös.
Såg då att Jula hade en skruvdragare som de sålde för 995:- (AEG BS 14G Li-152C).
http://www.jula.se/borr-skruvdragare-bs-14g-li-152c-14-4v-36nm-060219
Sökte på forumet och såg att någon inte tyckte den var något vidare, utan för plastig. Men jag vet inte om det var i jämförelse med rena proffsmaskiner eller ur vilket perspektiv den kommentaren fälldes.
Är denna skruvdragare ett bra köp för de pengarna, eller finns det bättre alternativ om man inte vill lägga mer än en tusenlapp? Tycker snabbladdare och två batterier är lockande, då kan jag arbeta kontinuerligt utan att bli strömlös.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Just den har jag inte testat men för en hemmafixare duger det nog gott och väl! Även Bosch PSR 14,4V hade jula kampanj på nu såg jag för 899:-. Även det ett bra val.
Eftersom du har 2 batteriet kommer du aldrig stå urladdad. Det ska till ett extremfall om man ska hinna ladda ur ett batteri på 30 min. Jag gillar även att den har 13mm chuck.
Harald-nyborg har ju en liknade AEG med 18V och lite mera kraft. Jag hade kanske gått på den istället.
http://www.harald-nyborg.se/aeg-borr-skruvdragare-18vli-io.html
Jag för mig att de ganska ofta har den på kampanj för ca samma pris som den du länkar till.
Harald-nyborg har ju en liknade AEG med 18V och lite mera kraft. Jag hade kanske gått på den istället.
http://www.harald-nyborg.se/aeg-borr-skruvdragare-18vli-io.html
Jag för mig att de ganska ofta har den på kampanj för ca samma pris som den du länkar till.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Har man haft en 250:- dragare så tror jag det duger gott o väl!! Men det beror väl på då vad man ska ha den till 
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Ne de e sant... Framförallt två batteriet är en stor fördel o 13 chuck bra det med!
Då får man jobba väldigt långsamt.nimhed skrev:Eftersom du har 2 batteriet kommer du aldrig stå urladdad. Det ska till ett extremfall om man ska hinna ladda ur ett batteri på 30 min. Jag gillar även att den har 13mm chuck.
[länk]
Man kan ju glömma att borra lite större hål och sånt med såna batterier och tro att man aldrig blir stående utan laddade batterier.
Jag gillade AEG förut men deras nyare modeller är rappliga och har usla batterier.
Jag hade deras 18v ur samma serie och man stod ju med tomma batterier hela tiden.
Visst dom är ju fortfarande bättre än grön bosch och sånt "tjafs" men absolut inte bra.
Man får inte mycket maskin för under tusenlappen så det kan faktiskt vara så att julas aeg är mest prisvärd, men man får räkna med att ladda ofta.
Men ser du inte det hela från ett proffs synvinkel nu? Jag är hemmapulare och skall skruva ihop 30m2 trall nu. Det blir typ hämta en bräda, skruva i 7 skruv, hämta en ny bräda, skruva i 7 skruv, mäta och såga en bräda och skruva i 4 skruv. Jag kommer inte hinna köra slut på batteriet på 30 minuter tror jag.
Sedan var ju frågan om det fanns något som var ett bättre alternativ för ungefär samma peng. Att man kan få bättre verktyg om man lägger på en tusenlapp förstår jag...
Sedan var ju frågan om det fanns något som var ett bättre alternativ för ungefär samma peng. Att man kan få bättre verktyg om man lägger på en tusenlapp förstår jag...
Jag har för mig att jag fick min DeWalt för runt en tusenlapp på K-Rauta för ett par år sedan. Inte nån av de bättre DeWaltarna men den har klarat mycket stryk och varit tillräckligt bra för mig. Dubbla batterier såklart.
Då kan jag inte förstå din invändning. Det är klart att jag har "bråttom" när jag arbetar, det är ju därför jag köper en ny istället för att stappla mig fram med min gamla skruvdragare där batterierna är dåliga och dessutom laddar långsamt (och utan laddautomatik också). Tycker det är riktigt tråkigt att börja arbeta kl. 10 på förmiddagen för att behöva konstatera att dagens arbete är slut redan kl. 12 för att skruvdragaren inte drar mer. Tror inte jag arbetar speciellt långsamt (för att vara amatör), men mina projekt brukar ändå inte vara 100% skruvdragande, utan det brukar vara en del annat pyssel mellan skruvandet.skalman1 skrev:
Det är väl ändå ganska sällan som man har riktigt intensivt tungt borrande på gång med skruvdragaren/borren?