Byggahus.se

Butik med Festool - FFX.co.uk

1. gruset
    Hobbysnickare · Vallentuna · 48 inlägg

gruset

Hobbysnickare
    Ville bara dela med mig och rekommendera bra butik FFX.co.uk. Köpte för några veckor sen Festool fräsmodul cms-of, basenheten cms-ge, sänksåg ts55, snabbtving mm. När jag fick paketen såg det ut som nån spelat fotboll med ett av paketen. Det paketet innehöll justerbord ST. Aluminiumskenan hade fått sig en kyss i ena hörnet och släden hade en repa. Inget påverkade egentligen funktionen men jag blev ändå lite putt och mailade firman och frågade vad de hade för policy i dessa fall.

Jag fick flera ursäkter, de skulle ta budfirman (DHL) i örat och ville direkt byta ut varan. De frågade vad det skulle kosta mig att skicka tillbaka justerbordet, jag skulle självklart bli kompenserad för alla utlägg. Jag kollade och fann att Posten var billigast med ca 500 kr. Fick svar nästa dag att de skickar ett nytt justerbord och att jag kan behålla det skadade och göra med et vad jag vill.

Kort sagt är jag mycket nöjd med servicen från firman. De har de bästa priserna på Festool i Europa jag kunnat hitta. Man får "multi buy"-rabatt direkt i varukorgen. Typisk fraktavgift är ca £60. Leveranstid för mig var ca en vecka.

Mvh/Anders

2. palbin
    Medlem · Skåne län · 658 inlägg

palbin

Medlem
    Tack för det - fortf konstigt det skall löna sig skicka efter grejor
    gjorda i DE via UK till Sverige - och ännu konstigare att man kan
    köpa Hva motorsågar made i SE från US - betala en massa tull
    o frakt (för saker redan fraktade från SE till US) o tjäna massor :) .

Kanske ngt EU borde kolla in istf kolla om äpplena är tillräckligt
    runda etc :) .

Edit: själv har jag köpt ett Makita set med 18 volt batteriapparater
    (cirkelsåg, sticksåg, hyvel, borrmaskin, skruvdargare o lampan (den
    sista verkar man ej bli av med :) ) från samme säljare enär jag fann
    hans priser mm mest "kompetativa" ... .

Det man kunde anmärka på var hans emballage (vilket enligt min er-
    farenhet allt som oftast är fallet med UK-säljare) - vissa av nämnda
    apparter stack ut ur paketet när jag hämtade det på företagsposten -
    ngt som direkt sänker ens humör :) - nu var iofs grejerna hela ... men
    ... .

Kolla här när jag köpte en kapmaskin från UK

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC00091.JPG

vissa grejer hade trillat ut ur emballaget - dock inte kapen - men det var
    så billit att "ja sket i de ..." :) .

När jag köpte ett 36 tums motorsågssvärd från Abbey Garden hade de
    stoppat det i ett svärdsskydd o tejpat igen med pakettejp på båda sidorna
    med resultat att det enda som jag hämtade ut på posten var svärdsskyddet
    (med emballage) enär svärdet hade stuckit iväg ... ånär jag köpte ett Mar-
    shall 200 watt gittarrörslusteg så var hela grejen helpajad då den anlände
    Sverige :) - bara några UK-handel-erfarenheter ... - nu finns ju "resurser" för
    att "få upprättelse", men det ger en massa ovälkommet besvär ... .

Redigerat 3 jul 2013 00:01
  3. gruset

gruset

Hobbysnickare

Risigt packat

Ja, kontentan verkar vara att om man beställer från England ska man be dem packa in grejorna ordentligt.

4. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 482 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Beställde bland annat en festool systainer med dammsugartillbehör och en festool systainer med små plastlådor till smågrejer från ffx i torsdags förra veckan. Fick leverans igår, mycket välpackat och oskadat,
    På något sått hade det blivit fel så jag fick 2 systainers med dammsugargrejer och ingen med plastlådor.

Mailade ffx igår kl 16:45, 17:05 fick jag svar med en hel bunt med ursäkter samt beskedet att systainern med plastboxar skickas omedelbart.
    Det felaktiga systainern kunde jag behålla som plåster på såren.

Det kallar jag service!

5. jonmo
    Verktygstokig · Stockholms län · 2 725 inlägg

jonmo

Verktygstokig
    Men vafan, jag hade ju precis bestämt mig för att jag skulle beställa från Tyskland. Nu måste jag bestämma mig för om jag kan acceptera uk-kontakt på min ctl... Någon som vet om ffx tillhandahåller även verktyg med rimliga kontakter? När jag frågade axminster var svaret nej. Om inte annat kan man ju tycka att man borde kunna få med en annan Plugit bara...

6. gruset

gruset

Hobbysnickare
    Jag frågade ffx om kontakterna. De skickar bara UK kontakter till sina maskiner. Jag tänkte klippa min UK stickpropp och ersätta med vanlig.

7. Mr Handyman
    Medlem · Värmlands län · 2 899 inlägg

Mr Handyman

Medlem
    Har inte haft problem med emballaget vare sig från UK eller DE.
    Ni som efterfrågar andra elkontakter än de engelska, vad är egentligen problemet att byta ut UK-pluggen och sätta dit en vanlig svensk stickkontakt?

Fick häromdagen leverans från FFX med bl.a. Rotex 150. Välpackat och snabbt.

8. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholmare i exil i Västerås · 6 574 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Problemet med dammsugarna är väl främst uttaget i själva dammsugaren. Jag skulle köpa dammsugaren från DE eller beställa en originalreservdel och byta själv. Adaptrar är något för resor.

9. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Jag fick ett paket från toolstop som såg ut som hej kom och hjälp mig. L-boxxarna som låg i lådan hade legat och skavt mot varandra och va inte jättesnygga. Fick bråka en del med toolstop innan vi kom överens. Slutade med £20 rabbat, lite klent på en order på över £600. Men alternativet va att skicka tillbaka allt, vilket skulle va för omständigt. Den gången jag beställt från ffx va allt betydligt mer välpacketerat.

10. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 661 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Grejerna från Tyskland brukar komma fram i bra skick, om det beror på packmetoden eller speditören låter jag vara osagt. :)

11. B
    Medlem · Stockholms Län · 702 inlägg

Barnrikehuset

Medlem
    Har fått dåligt packat från Toolstop också. Typ ihopvikta kartongblad (gamla kartonger) som är halvdant tejpade vilket skapar stora hål grejer skulle kunna ramla ut ur eller någon sticka in handen och sno något. Men alla smågrejor var faktiskt kvar :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.