5 291 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
AEG TS250 K eller Bosh PTS10
Hej
Är på jakt efter en hyfsad bordcirkelsåg och har tänkt betala 3000-4000 max. Såg att bauhaus har PTS10 (inkl bord) och AEG TS 250 för samma pris. Någon som har erfarenhet av dessa? Ska ha den till att i första hand klyva lite grövre virke, endel ek, så det kraften är viktig, men såklart också att anhållet går att ställa in vettigt och sitter still. Skivor kör jag med en sänksåg hur som, och det fortsätter jag nog med. Har känt lite på Boschen, bord och anhåll känns som skaplig kvalitet (nästen lite lyxig med glidlager i bordet), men är den klen (1400 W)? AEGn har jag inte sett då den var slut, men påväg in enligt säljaren.
Tacksam för input.
Är på jakt efter en hyfsad bordcirkelsåg och har tänkt betala 3000-4000 max. Såg att bauhaus har PTS10 (inkl bord) och AEG TS 250 för samma pris. Någon som har erfarenhet av dessa? Ska ha den till att i första hand klyva lite grövre virke, endel ek, så det kraften är viktig, men såklart också att anhållet går att ställa in vettigt och sitter still. Skivor kör jag med en sänksåg hur som, och det fortsätter jag nog med. Har känt lite på Boschen, bord och anhåll känns som skaplig kvalitet (nästen lite lyxig med glidlager i bordet), men är den klen (1400 W)? AEGn har jag inte sett då den var slut, men påväg in enligt säljaren.
Tacksam för input.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skulle ha satsat på aeg utan tvekan
Jag har en Pts10 och är nöjd med den men inte mer. Skjutsliden funkar faktiskt riktigt bra. Kvaliteten på snittet kunde varit bättre och kapanhållet lika så.
Det jag saknar mest är större bord, för trots att man kan kapa skivor med sänksåg så är repeterbarheten i bordssågen överlägsen. Jag grovkapar till hanterbar storlek med skena och handklinga sedan resten på bordssågen.
Med anledning av detta skulle jag satsa på aeg-sågen. Själv har jag inte plats för en större såg då den måste gå under en bänk jag har.
Det jag saknar mest är större bord, för trots att man kan kapa skivor med sänksåg så är repeterbarheten i bordssågen överlägsen. Jag grovkapar till hanterbar storlek med skena och handklinga sedan resten på bordssågen.
Med anledning av detta skulle jag satsa på aeg-sågen. Själv har jag inte plats för en större såg då den måste gå under en bänk jag har.
Tack för input. Det ska bli intresant att klämma lite på AEGn när den kommer in. Jag fick känslan att Boschen kan vara lite som endel andra grön maskiner, den är hyfsat genomtänkt och känns OK men när det kommer till kritan är den lite för klen och lite för oexakt, så det blir inte så bra som man vill. Jag har den gröna kap och gersågen. Den är OK, men bordet är rappligt och vinklarna blir inte så exakta, ställer man om sågen och sedan tillbaka till ett läge man var i tidigare så slår det på någon grad och det är sjuk irriterande när man sätter lite grövre list, går åt mer fog än man vill ....
Jag blir mer och mer sugen på AEGn, har aldrig testat något av deras elverktyg vad jag kan minnas, men de har inte ett allt för dåligt rykte även om det verkar variera från modell till modell vad jag kan läsa mig till.
Jag blir mer och mer sugen på AEGn, har aldrig testat något av deras elverktyg vad jag kan minnas, men de har inte ett allt för dåligt rykte även om det verkar variera från modell till modell vad jag kan läsa mig till.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Ryobi och AEG är från samma koncern. AEG motsvarar blå Bosch/DeWalt/Makita medan Ryobi är för hemmafixare liksom grön Bosch/Black&Decker/Maktec.
Klicka här för att svara