Motorsågen drar snett

3k läst  16 svar

1. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Sågen började dra åt höger, se bild. Har försökt fila tänderna och ryttarna på vänster sida utan märkbar effekt. Är kedjan redan slut (ganska ny)?
    1373128219630.jpg

2. D09
    Medlem Nivå 24
    Bo.Siltberg gillar
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Ris till mig för att inte söka på forumet först - men jag sitter med sågspån i byssorna och svetten rinner i ögonen... Bara att ge sig på med filen igen då, eller byta kedjan.

4. D09
    Medlem Nivå 24
    Ha ha tycker jag inte, man vill ju ha svar snabbt när man är ute o röjer :)

tydligen riktigt jobbigt att rätta till ett snett slitage ( amatör som läst en gammal tråd he he ) men har du en annan kedja så testa den och se om det upphör så kan man utesluta allt utan kedja. :)

Jag är en sopa på fila så jag kör med slipmaskin med tillhörande mall efter varje dag för att kompensera mina usla färdigheter ;) kedjan är underbar efter det :)

Ingen tand som saknas/ gått av?
    ( men det hade du nog märkt när du filat )

5. Zixten
    Medlem Nivå 8
    Min gissning är att du sågat i sten eller liknande, kan vara riktigt svårt att få till det bra efter det.
    Snabbaste sättet att få det bra är att byta kjedja...

6. Remne
    Medlem Nivå 9
    Kolla spåret i svärdet.....om kedjan är rätt spänd och det ändå blir snett så är spåret slut... byt svärd...

7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Sådär, lite underhåll & rengöring och noggrann filning av kedjans vänstra sida så drar den rakt igen :) Kunde inte se något konstigt, men vände på svärdet också.

1373137721283.jpg

D09 gillar
  8. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Bo. S Härliga björkstockar!

Kan man få köpa ett par huggkubbar? Helst med fri frakt :)

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Pytt, inte mina björkar - såga ned en själv, Gubbe!

10. D09
    Medlem Nivå 24
    Jag som precis skulle fråga efter kluven, torkad björkved gratis inkl frakt men nu vågar jag inte ;)

torbeno och Bo.Siltberg gillar
  11. vedit
    Medlem Nivå 3
    Filar man på frihand kan det lätt bli olika filvinklar på resp "sida" och det drar snett.

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Jag använder en sån här filmall:
    Jag måste ha gått på en spik. Det märkliga är att inte kunde se några skador eller känna att kedjan var slö på vänster sida. Med sådant kraftigt snedvrid borde man kunna se ett fel tycker jag.

Jag har förresten ett par tre chipsformade kubbar till salu, billigt + frakt ;)

13. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Det var synd det, min gamla huggkubb börja bli smal i överändan:
    DSCF3074 (Medium).JPG

Kanske jag siktar dåligt med yxan?
    Har sett kurser i motorsågshantering, men inga om klyvyxehantering.

PS
    Göbbe kan du vara själv ;)
    Och tuppkycklingen är bara nyfiken. För ung för Coq au Vin.

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 20
    Med den huggkubben är det nästan så att jag skulle erbjuda hemleverans av riktig Värmländsk björk... Träffat den har du alla fall gjort :)

Ja, jag är en gubbe :confused:

15. -RB-
    Renoverare · Nivå 11
    Du skall ha en vedbit emellan yxan och huggkubben när du drämmer till ;)

Rund_skruvad, BiFuel och MTech gillar

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.