1 184 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
ellära batterimaskiner [utbruten]
Diskussion om spänning, ström, effekt, vridmoment etc flyttad//Mod
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nej, vridmomentet på en elmotor är proportionerligt mot strömmen, inte spänningen.dannedd skrev:
Redigerat av moderator:
Effekt är inte samma som vridmoment. Du kan jämföra med en resistor. Det är strömmen som avgör hur varmt det blir, inte effekten. Smälter ledaren vid 10A gör den det oavsett om du har 100V eller 1000V, dvs 1kW eller 10kW.Nimajneb skrev:
Batterierna är ju ungefär samma storlek, så jag misstänker att cellerna helt enkelt är kopplade olika grad av parallellkoppling och seriekoppling. Totala effekten (Wh) är förmodligen samma oavsett om du har ett 12V batteri eller ett 18V batteri om batteriet är av samma fysiska storlek (samma antal celler, tex). Titta på totala Ah som batteriet kan ge... Det ger ju bättre fingervisning om hur länge du kan skruva eller borra eller så...
Redigerat av moderator:
FEL, FEL !Micke64 skrev:Effekt är inte samma som vridmoment. Du kan jämföra med en resistor. Det är strömmen som avgör hur varmt det blir, inte effekten. Smälter ledaren vid 10A gör den det oavsett om du har 100V eller 1000V, dvs 1kW eller 10kW.
Batterierna är ju ungefär samma storlek, så jag misstänker att cellerna helt enkelt är kopplade olika grad av parallellkoppling och seriekoppling. Totala effekten (Wh) är förmodligen samma oavsett om du har ett 12V batteri eller ett 18V batteri om batteriet är av samma fysiska storlek (samma antal celler, tex). Titta på totala Ah som batteriet kan ge... Det ger ju bättre fingervisning om hur länge du kan skruva eller borra eller så...
P=U*I
P=M* omega
omega= varvtal (radianer/s)
dvs Vridmomentet M är direkt prop mot spänning * ström vid givet varvtal.
12 är bättre än 6, 18 bättre än 12 ....
Ah är inte samma som A
Ah är kapacitet, men måste multipliceras med U, volt för att få Wh vilket är det intressanta.
Det är ju det jag sa, väl? Ah x 12v elelr 18v eller vad det nu är på batteriet ger totala effekten. Det är ju inte enbart spänningen. OM du har samma fysiska storlek på batteriet kommer du förmodligen ha lägre Ah och högre V, dvs Wh som du kan få ut är ungefär samma. Men visst, det finns celler som är olika bra. Men det ser du bara om du vet både Ah och V.largab skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Håller inte riktigt med där. Resistorn har en resistans som pga av strömmen ger en viss effekt. Enklare att jämföra med en kabel. Ju grövre den är desto mer ström tål den pga att resistansen minskar, med minskad förlusteffekt som följd. Den energi en kabel tål brukar betecknas I2t och enheten A2s.Micke64 skrev:
Klicka här för att svara
